کد خبر: ۱۳۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

وقوع 85 آتش‌سوزی در مراتع فارس/ عوامل انسانی اصلی‌ترین علت

از ابتدای امسال تا کنون آتش سوزی‌های متعددی در عرصه‌های منابع طبیعی استان به وقوع پیوسته است که با تلاش و حضور به موقع جوامع محلی و نیروهای اداره کل منابع طبیعی فارس در کمترین زمان ممکن مهار شدند.
به گزارش شیرازه، از ابتدای سال 98 تاکنون آتش‌سوزی‌های متعددی در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس به‌وقوع پیوسته است که با تلاش و حضور به‌موقع جوامع محلی و نیروهای اداره کل منابع طبیعی فارس در کمترین زمان ممکن مهار شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اعلام وقوع 85 فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی استان از ابتدای سال تا کنون به خبرنگار ما می‌گوید: این تعداد وقوع آتش‌سوزی به 154 هکتار از عرصه‌ها خسارت وارد کرده است.

شهرام منتصری ادامه می‌دهد: دلیل این افزایش شمار آتش‌سوزی‌ها، بلند شدن و رشد بوته‌ها در پی بارش‌های زیاد بوده است.

وی اضافه می‌کند: با تقسیم مساحت خسارت دیده بر تعداد آتش‌سوزی‌ها در واقع با اطفاء حریق به‌موقع و برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل برای مقابله با آتش شده بود، در هر مورد، کمتر از 2 هکتار از اراضی خسارت دیده‌اند.

مهار آتش با گروه‌های مردمی

منتضری از تشکیل 530 گروه مردمی در شهرستان‌ها، روستاها، بخش‌ها و دهستان‌های استان خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: این گروه‌ها به صورت 10، 15 و 20 نفره در قالب گروه اطفاء حریق تشکیل شده و امکانات لازم برای مهار آتش در اختیار آنها گذاشته شده است.

 

وی می‌افزاید: حضور و همکاری این گروه‌های مردمی در اطلاع‌رسانی به نیروهای منابع طبیعی در مورد وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌ها و مهار آنها نقش بسزایی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با تاکید بر ارایه آموزش‌های لازم به این نیروهای مردمی می‌گوید: عرصه‌های بحرانی فارس که در خطر آتش‌سوزی قرار دارند از قبل مشخص و پهنه‌بندی شده‌اند و امکانات بیشتری برای اطفاء حریق در اختیار روستاها و دهیاری‌های اطراف این مناطق قرار داده شده است تا در مواقع لازم در اختیار این گروه‌های مردمی قرار بگیرد.

آماده باش

مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به آماده‌باش نیروهای منابع طبیعی در زمینه آتش‌سوزی در تمام شهرستان‌های استان اعلام می‌کند: با پیش‌بینی وقوع آتش‌سوزی به دلیل رشد بیشتر گیاهان نسبت به سال‌های قبل، تدابیر و آمادگی لازم برای اطفاء حریق از پیش در نظر گرفته شده است.

منتصری ادامه می‌دهد: 70 درصد عرصه‌های استان در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور قرار دارند که دسترسی به آتش و مهار آن را دشوار می‌سازد.

وی با شرح اطفاء حریق در این موارد، عنوان می‌کند: در این شرایط مدیریت بحران استانداری، هوا نیروز، نیروهای هوایی سپاه، نیروهای ارتش و بسیج و هلال احمر با بالگردهای خود در اعزام نیروهای منابع طبیعی برای مهار آتش با ما همکاری موثری می‌کنند.

 

آتش در کیلاق

منتصری با اشاره به بزرگترین و مهمترین آتش‌سوزی امسال در عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌گوید: آتش‌سوزی در کوه کیلاق فراشبند بزرگترین آتش‌سوزی امسال بود که به دلیل وسعت حدود 60 هکتار، چند روز وقت و امکانات برای مهار شدن به خود اختصاص داد.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه عوامل انسانی اصلی‌ترین علت وقوع این آتش‌سوزی‌‌ها بوده است و تنها 2 مورد از موارد پیش آمده، به علل طبیعی رخ داده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس اضافه می‌کند: رها کردن ذغال افروخته توسط گردشگران و بهره برداران از عرصه‌ها( عشایر، چوپانان، بهربرداران مراتع و جنگلها) علت اصلی آتش گرفتن عرصه‌های منابع طبیعی فارس در سال 98 بوده است.

منتصری تاکید می‌کند: رها کردن  بطری شیشه‌ای و پلاستیکی نیز که نور خورشید را بر بوته‌ها متمرکز می‌کند، نیز می تواند به وقوع آتش‌سوزی منجر شود.

برخورد قضایی

مدیرکل منابع طبیعی استان با تاکید بر اقدام برخی کشاورزان در اراضی خود به عنوان عاملی برای آتش‌سوزی در منابع طبیعی اعلام می‌کند: آتش زدن کاه و کلش مزارع که به مراتع و جنگل‌ها قابل انتقال است از عوامل دیگر وقوع آتش‌سوزی‌ها به شمار می‌رود.

 

منتصری می‌افزاید: از آنجا که رد آتش‌سوزی در مراتعی که به این دلیل رخ می‌دهد به آسانی قابل شناسایی و پیدا کردن اراضی مورد نظر است مطابق ماده 45 قانون جنگل‌ها و مراتع با متخلفانی که این اقدام را انجام می‌دهند، برخورد قضایی می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مجازات قانونی برای این متخلفان از 3 ماه تا 2 سال حبس است و مشمول جریمه نقدی برای خسارت وارد شده به عرصه‌های منابع طبیعی نیز هستند.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان