کد خبر: ۱۳۰۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۸

وظیفه والدین در قبال اوقات فراغت نوجوانان/ راه های تخلیه هیجانات دوران بلوغ

به نوجوانتان اعتماد کنید و اجازه بدهید مهارت تصمیم گیری در آنها شکل گیرد.اجازه دهید خودش به این نتیجه برسد که اوقات فراغت خود را چگونه پر کند،با او همفکری کنید ،از او نظر بخواهید ،عملا نشان دهید که به توانایی های او اعتقاد و اعتماد دارید،امممما...
 مشاوره شیرازه

 لطفاً راهنمایی کنید که وظیفه والدین در قبال اوقات فراغت نوجوانان چیست و چگونه می شود کاری کرد که هیجانات  دوران بلوغ، تخلیه شود؟

پاسخ: 
در پاسخ به این سوال باید گفت هر چه ما به روانشناسی رشد که به ما کمک می کند  ویژگی های دوران مختلف زندگی آدمی را بدانیم مسلط تر باشیم بهتر می توانیم جوابگو ی نیاز های نوجوانان باشیم.

فراموش نکنیم که نوجوانی پلی است بین کودکی و بزرگسالی .ما از یک بزرگسال توقع داریم بتواند مستقل عمل کند و به عبارتی گلیم خود را از آب بکشد و این استقلال در زمینه های مختلف اقتصادی،اجتماعی،اوقات فراغت ،خانوادگی ،ارتباط با دوستان و ...خود را نشان می دهد.
یک نوجوان هم به دنبال این است که به ما نشان دهد که من بزرگسالم( من بزرگ شده ام) تفکر یک نوجوان حول این مسائل می چرخد:
ً خودم می دانم پولم را چگونه خرج کنم؟ چه کلاسی ثبت نام کنم؟ با چه کسانی دوست باشم؟ اوقاتم را صرف چه کارهایی بکنم؟ چگونه نقشه  زندگی آینده و ازدواجم را ترسیم کنم؟ و  مسائلی دیگر از این دست.

نوجوان وارد می شود و اقداماتی در راستای اهداف فوق، انجام می دهد .اما چون می داند والدین او با او مخالفت می کنند اغلب نوجوانان دست به مخفی کاری می زنند.گاهی هم ممکنست دروغ بگویند و به اصطلاح بزرگترها را فریب دهند.

اما بهترین راه پیشگیری از این رفتارهای نوجوان ،اعتماد به توانایی های او و دوستی با اوست. اگرچه والدین می دانند نوجوانان هنوز توانایی تصمیم گیری در بسیاری از زمینه ها را ندارند،اما هرگز نباید به خاطر نگرانی های خود،مانع از رشد نوجوان شوند.

یادتان باشد وقتی نوجوان امروزتان،کودکی نوپا بود بارها به زمین خورد و شما همیشه مشوق راه رفتن او بودید تا بالاخره او توانست روی پای خود بایستد.

وظیفه والدین در قبال اوقات فراغت نوجوانان/ راه های تخلیه هیجانات  دوران بلوغ

اگر آن روز هم شما آنقدراز زمین خوردن او نگران می شدید که اجازه نمی دانید او تحرکی داشته باشد امروز فرزند شما راه رفتن را نمی دانست.

بنده به عنوان یک مشاور از  خطرات جامعه ،بی اطلاع نیستم ولی مطمئن هستم نگرانی های افراطی والدین دارای نوجوان،مانع از پختگی نوجوانان خواهد شد.

به نوجوانتان اعتماد کنید و اجازه بدهید مهارت تصمیم گیری در آنها شکل گیرد.اجازه دهید خودش به این نتیجه برسد که اوقات فراغت خود را چگونه پر کند،با او همفکری کنید ،از او نظر بخواهید ،عملا نشان دهید که به توانایی های او اعتقاد و اعتماد دارید،امممما...

اگر متوجه شدید که تصمیم او بسیار مشکل ساز هست حتما با زبان نرم،قوانین خانه تان را برای او ترسیم کنید.
دوباره به مثال بالا برگردید شما وقتی کودکتان نوپا بود،بارها اجازه دادید زمین بخورد اما روزی که این کودک بالای یک ساختمان چند طبقه بدون حفاظ قرار داشت خیلی قاطعانه مانع شدید و برایش محدودیت اعمال کردید.

در ارتباط با نوجوان هم همین هست گاهی می بینید مثلاً نوجوان شما مایل است در کلاس بدن سازی شرکت کند ولی شما مایلید او ورزش شنا را انجام دهد،در این شرایط که این تصمیم مشکل جدی به بار نمی آورد اجازه دهید نوجوان خود تصمیم بگیرد( هرچند به نظرتان بیاید تصمیم نوجوان ،تصمیم خوبی نیست،چرا که او لازمست با آزمایش و خطا ،به مهارت تصمیم گیری مجهز شود.) اما اگر متوجه شدید که در مسیر کلاس بدن سازی فرزندتان،دوستانی قرار گرفته اند که نه تنها باعث رشد او نیستند بلکه باعث مشکلات جدی برای او و شما می شوند،قطعا باید مانع شوید و ضمن توضیح شرایط از او بخواهید تصمیم عاقلانه ای بگیرد.اگر نوجوان باور کند شما به او اعتماد کرده‌اید مطمئنا تصمیم های خوبی خواهد گرفت.

برای تخلیه هیجانات نوجوان،کلاسهای ورزشی و علاقه مندی های نوجوان در زمینه های مختلف توصیه می شود و اگر چه والدین امروزه تمایل زیادی پیدا کرده اند که دانش آموزان را در تابستان به کلاس های مختلف شیمی،فیزیک و...هدایت کنند اما این مسئله با نظر کارشناسان و روان شناسان مطابقت ندارد و اغلب باعث خستگی نوجوان شده و معمولاً این نوجوانان از درس و مدرسه متنفر می شوند.
انشاالله که خداوند به همه ما توفیق دهد به وظیفه واقعی خود عمل کنیم.

محبوبه پرهیزکار/کارشناس مشاوره
 

نظرات بینندگان