کد خبر: ۱۳۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۸
بخشی از آنچه در صحن علنی شورای شهر شیراز گذشت؛

چانه زنی برای افزایش آب بها در سال جاری/ جیبِ مردم راحت ترین روش برای رفع بی پولی ارگان های اجرایی

لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز گفت: دولت نرخ تورم را ۵۰ درصد اعلام می کند اما کارشناسان معتقدند که این آمار 300 درصد است.
به گزارش شیرازه، جلسه علنی شورای شهر شیراز در شامگاه پنجم تیرماه با بررسی ۶ دستورکار برگزار شد.

طرح الزام شهرداری شیراز به تهیه لایحه حمایت از گزارشگران تخلفات مالی و اداری در شهرداری شیراز توسط جمعی از اعضای شورای شهر به صورت یک فوریتی مطرح شد که پس از بحث و بررسی، یک فوریت این طرح به تصویب رسید.

نایب رئیس شورای شهر شیراز در این خصوص با بیان اینکه تاکنون ۲ طرح ایجاد سامانه شفافیت شهرداری و طرح عدم تعارض منافع در شورا برای مبارزه با فساد اداری و ارتقای سلامت اداری راه اندازی شده است، گفت: حمایت از افشاکنندگان فساد اداری به صحن شورا طرح دیگری در راستای مبارزه با فساد است که در این پارلمان شهری مطرح شده است.

ابراهیم صبوری با اعلام اینکه این طرح در کشورهای توسعه یافته با عنوان سوت پلیس شناخته می شود، اظهار داشت:‌در کشورهای خارجی فردی که هر گونه فسادی را به دستگاه های نظارتی اطلاع بدهد از او در برابر صاحبان قدرت حمایت می شود و پاداش هایی برایش در نظر گرفته می شود.

وی سلامت محوری و عدالت خواهی را دو محوری دانست که از دیرباز تاکنون مطالیه عمومی بوده است و افزود: اگر این موضوع اجرایی شود گام موثری در راستای سلامت اداری و شفافیت عملکردها برداشته می شود.

این طرح جهت بررسی کارشناسی به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز ارجاع شد.

پیشنهاد اعمال تبصره ۳ ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاصلاب و بازسازی شبکه های آب شهری درخصوص درآمدهای جاری و سرمایه ای و به تفکیک کاربری خانگی برای سال ۹۸ به بعد نامه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بود که به عنوان دومین دستورکار مورد بررسی قرار گرفت.

موافق و مخالفان این طرح به بیان مطالبی درخصوص علت موافقت و یا مخالفت خود پرداختند؛ ابراهیم صبوری موافق افزایش آب بها بود، وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در کشور ما به نسبت دنیا بالا است، گفت: سوبسیدهای زیادی برای بعضی از خدمات، به صورت روزانه توسط دولت پرداخت می شد که این موضوع منافع تمام کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از اعضای شورا بر این نظر بودند که افزایش تعرفه آب بها بار روانی منفی برای جامعه دارد اما صبوری این موضوع را به مقایسه با دلار! کشاند و اظهار داشت: سه برابر شدن قیمت دلار جو روانی مردم را به هم نمی زند اما افزایش آب بها چرا!؟

جای سوال وجود دارد که چرا یک نماینده برای گران کردن نرخ آب توجیه دیگری بجز گران بودن دلار ندارد؛ متاسفانه از سالهای گذشته تاکنون هیچ راهکاری برای سنجش ارزان یا گران بودن اجناس و خدمات وجود نداشته الا دلار، یعنی اگر ارزی به نام دلار نبود شاید عامل مقایسه ای برای برخی وجود نداشت و ناگزیر باید راه دیگری برای توجیه اهداف و یا عملکردهای خود پیدا می کردند.

لیلا دودمان نایب رئیس کمیسیون حقوق شهروندی به عنوان مخالف افزایش آب بها گفت: ارگان هایی اجرایی و خدماتی جهت تامین منابع مالی خود دست در جیب مردم که راحت ترین و سریع ترین کار است، می کنند که این موضوع بار روانی زیادی را در جامعه بجای می گذارد چنانکه در سال گذشته مصوبه افزایش تعرفه آب به دلیل ترس از ایجاد بحران اجتماعی ایجاد نشد.

وی با بیان اینکه در تبصره 3 ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌ های فاضلاب و بازسازی شبکه‌ های آب شهری به صراحت اعلام شده است که راهکارهای مشارکت مالی باید بررسی شود، و اصلا اعلام نمی شود که این موضوع باید به صورت اجباری انجام شود، اذعان داشت: اجباری نبودن، مشارکتی بودن و با رضایت و توانایی پرداخت کردن مبلغی بیش از آنچه در حال حاضر وجود دارد لازمه این موضوع است.

این عضو شورای شهر به بیان آماری مبنی بر افزایش هنگفت آب بها پرداخت و گفت: اشتراک آب‌بها که در حال حاضر در صحن شورا مطرح می‌شود، همزمان روی زمین و طبقه بنا محاسبه شده که 75 درصد افزایش داشته داشت، افزایش اشتراک فاضلاب نزدیک به 33 درصد و افزایش آب‌‌بها در تبصره 3 از ردیف مصرف 10 متر مکعب 233 درصد افزایش و 40 متر مکعب به بالا 443 درصد افزایش دارد..

وی افزود: هیئت وزیران در سال گذشته به پیشنهاد وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه تعرفه‌ های آب و برق مشترکان را اصلاح کرد و مقرر شد که از اردیبهشتِ سال جاری، 7 درصد به بهای برق و آب اضافه شود که دولت علاوه بر این، 16 درصد برای مشترکان پر مصرف افزایش قیمت لحاظ کرد.

دودمان با بیان اینکه دولت نرخ تورم را ۵۰ درصد اعلام می کند اما کارشناسان معتقدند که این آمار 300 درصد است، اعلام کرد: به نظر می‌ رسد از نظر حقوقی با این لایحه مشکلی نداریم اما چون به مردم فشار می‌ آورد مخالفیم.

نایب رئیس شورای شهر در واکنش به درصدهای اعلام شده از سوی دودمان ضمن ابراز تاسف به حال کارشناسان شورا، گفت: این افراد اعدادی را در مقوله افزایش آب بها به شورا ارائه می دهند که غلط و مشکل ساز است، معتقد است که افزایش ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصدی صحیح نیست.

سعید نظری خطاب به مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد: برخی اعداد و ارقام صادقانه به شورای شهر ارائه نمی شود!

وی با بیان اینکه شورای شهر شیراز در سال گذشته اقدام به افزایش نرخ آب کرد، اظهار داشت: الان دیگر ضرورتی برای افزایش آب بها وجود ندارد.

این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق و هماهنگی شورای شهر شیراز ارجاع شد.

به گزارش شیرازه، بارها در گزارش های مختلفی به مشکلات نهادها و ارگان های مختلف اجرایی به خصوص شهرداری برای تامین منابع مالی اش اشاره شده است؛ نواقصی مثل نبود برنامه منسجم و مشخصی برای کسب درآمد توسط ارگان های اجرایی موجب شده که جیب مردم که دم دست ترین و راحت ترین روش برای رفع مشکلات مالی مجریان است، باشد…

تورم هایی که همه ساله که نه! به صورت روزانه در حال افزایش است، عوامل مختلف دیگری که باعث ایجاد مشکلات مالی در کلانشهر شیراز به تبع کشور می باشد همگی قابل قبول هستند اما به نظر نمی رسد راهکار مناسبی برای رفع این معضلات در نظر گرفته شده باشد.

وقتی منبع درآمد در مجموعه شهری شیراز تبلیغاتِ صِرف و فکرها خالی از ایده باشد ناگزیر جیب مردم مطمئن ترین روش برای رفع بی پولی ها است.
نیلوفر پرتو
نظرات بینندگان