کد خبر: ۱۳۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۸

آخرین خبرها و جزئیات وضعیت پتروشیمی های فارس تا تیرماه 98

اکنون استان در شرایطی است که از یک طرف صندوق توسعه ملی لغو مسدودی ارزی را دنبال میکند و از طرف دیگر وزارت نفت هم در واگذاری خوراک این مجموعه به طرحهای دیگر تعلل نخواهد کرد. براین اساس اگر در اسرع وقت اجماع بین نمایندگان انجام نشود، اجرای این پروژه را باید منتفی شده تلقی کرد.
جعفر قادری: اخرین خبرها از پیگیری طرحهای پتروشیمی خط اتیلن مرکز چیست؟
بدنبال اعلام سرمایه گذار قبلی مبنی بر عدم امکان اجرای واحد اتیلن این مجوعه در استان و نیز عدم امکان اجرای دو واحد پلی اتیلن در دو شهرستان از چهار شهرستان و اصرار بر انتقال واحد اتیلن به عسلویه، تحرکات زیادی  برای ابقاء این واحدها در استان انجام شد. 

چون چینش واحدها براساس مصوبات قبلی با مشکل مواجه میشد، پیگیری های مختلفی توسط نمایندگان شهرستانهای خط اتیلن مرکز، انجمن حمایت از توسعه فارس و استانداری فارس برای جایگزینی سرمایه گذاران جدید بجای سرمایه گذار قبلی و یا ارائه مدلهای جایگزین و یا انتخاب واحدهای جدید و یا تغییر چینش  واحدهای قبلی جهت تامین نظر نمایندگان و سرمایه گذار انجام شد.

با خروج سرمایه گذاران بالقوه خارجی از کشور و عدم امکان تامین مالی خارجی توسط بخش های غیر دولتی داخلی، قدرت مانور مسولین و اشخاص پیگیر این طرحها برای جایگزین سرمایه گذار خیلی زیاد نبود. سعی شد اشخاص جدید اگر بصورت مستقل حاضر به ورود به اجرای طرح نیستند، لااقل به عنوان شریک در کنار سرمایه گذار قبلی قرار گیرند.

مذاکرات جدی و متعددی با سرمایه گذار قبلی برای اصلاح مدل قبلی انجام شد. اگرچه سرمایه گذار اصرار بر انتقال کل واحدها به عسلویه و ساخت واحدهای پایین دستی در استان را در دستور کار داشت ولی قانع شد که کمترین تغییر و انتقال واحدها را به عسلویه داشته باشد. 
نهایتا در اخرین جلسه مشترکی که بین فرمانده جدید قرارگاه خاتم، استاندار و نمایندگان شهرستانهای خط اتیلن مرکز  برگزار شد، قرار شد موضوع برای کارشناسی بیشتر به مهندس نجابت عضو هیات اجرایی انجمن حمایت از توسعه فارس واگذار شود. انجمن مدلی را به اقای مهندس نجابت پیشنهاد کرد که این مدل با اندک تغییراتی در جلسه ای با حضور نمایندگان انجمن و معاون اقتصادی و مدیران استانداری مصوب و به نمایندگان شهرستانهای موضوع خط اتیلن مرکز ارائه شد.

همزمان جلساتی با حضور امام جمعه محترم، استاندار محترم، اعضای محترم هیات اجرایی انجمن و نمایندگان محترم شهرستانهای مذکور تشکیل شد. 
یادداشت نماینده سابق شیراز در مورد آخرین وضعیت پتروشیمی های فارس
در دو جلسه اخری که هفته گذشته توسط هیات اجرایی انجمن و در هفته جاری با حضور نمایندگان مجلس،  اعضای هیات اجرایی انجمن و مجری پروژه در مجلس برگزار شد امکان اجماع بین نمایندگان برای پذیرش اخرین مدل تعریف شده، میسر نشد.

براساس این مدل در هر شهرستان ۴ مجموعه ۱۵۰ میلون دلاری صنایع پایین دستی اجرا شده و اتیلن ان در عسلویه و ۳ واحد پلی اتیلن ان در یک نقطه در فارس (در درون یکی از چهار شهرستان و یا برای رفع اختلاف، خارج از این چهار شهرستان) اجرا می شود و اشتغال این سه واحد هم بین ۴ شهرستان توزیع میشود. برخی از نمایندگان این مدل را پذیرفته و برخی دیگر بر اجرای طرح در قالب مدل اولیه اصرار داشتند.
عدم امادگی سرمایه گذار برای اجرای طرح در قالب مدل اولیه و به تبع ان عدم اجماع نمایندگان برای تغییر مدل اولیه، باعث شده تا تحرکاتی از ناحیه مسولین ذیربط برای منتفی کردن وام و خوراک این واحدها را شاهد باشیم. 

اکنون استان در شرایطی است که از یک طرف صندوق توسعه ملی لغو مسدودی ارزی را  دنبال میکند و از طرف دیگر وزارت نفت هم در واگذاری خوراک این مجموعه به طرحهای دیگر تعلل نخواهد کرد. براین اساس اگر در اسرع وقت اجماع بین نمایندگان انجام نشود، اجرای این پروژه را باید منتفی شده تلقی کرد.

اکنون توپ در زمین استان است و رفع این اختلافها و ایجاد اجماع، به اجرای پروژه کمک خواهد کرد. در غیر اینصورت با زبان بی زبانی به سرمایه گذار و مسولین ذیربط در صندوق توسعه ملی و وزارت نفت اعلام نموده ایم که ما در استان اراده و یا امکانی برای ایجاد تفاهم نداریم و بهتراست خوراک و منابع و محل اجرای پروژه را به دیگران واگذار کنید. بهرحال ۱۱ سال از شروع پروژه میگذرد و اگر اجماعی صورت نگیرد تا چشم بهم بزنیم ۱۱ سال بعدی هم تمام شده و پروژه امکان اجرا پیدا نمی کند و یا در جای دیگری اجرا خواهد شد. بهوش باشیم که نسل فعلی و ایندگان به اجماع امروز ما برای جذب دو و نیم میلیارد دلار این پروژه چشم دوخته اند.




برچسب ها: شیراز ، فارس ، شیرازه ، یادداشت
نظرات بینندگان