کد خبر: ۱۳۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس در گفت‌وگو با شیرازه؛

با هنجارشکنی‌ها برخورد می‌شود/ از برنامه‌های پوپولیستی گذر کرده‌ام/ فرهنگ‌سازی‌های غلط ذائقه‌ها را تغییر داده است

سهرابی گفت: متاسفانه فرهنگ سازی های غلط در سالیان اخیر، ذائقه مردم را به سمتی برده است که گرایش به موسیقی های ارزشمند کمتر در میان آن ها وجود دارد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه گفت: زمانی که مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند، وزارت ارشاد نیز این بیانیه را در دستور کار خود قرار داد. 

صابر سهرابی افزود: به این دلیل که یک فعالیت فرهنگی منسجم زمان زیادی را می‌طلبد تا نمودش در جامعه هویدا شود، قطعا تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب در امر فرهنگ و هنر  نیز زمان‌بر خواهد بود. با این وجود با سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اتخاذ شده است به زودی نتایج خوبی در این راستا به ثمر خواهد نشست.

با هنجارشکنی‌ها برخورد می‌شود/ از برنامه‌های پوپولیستی گذر کرده‌ام/ فرهنگ‌سازی‌های غلط ذائقه‌ها را تغییر داده است

از ابزار هنر برای  پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب استفاده می‌شود 
وی با اشاره به این که  یکی از بندهای بیانیه گام دوم انقلاب میدان دادن به نسل جوان و انقلابی است گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی  فارس سعی بر آن داشته است  نیروهای جوانی را به کار بگمارد تا نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا کنند.

سهرابی ادامه داد:  به عنوان مثال ما از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های طراحان جوان لباس  برای «جشنواره مد و لباس» که به زودی در هفته عفاف و حجاب برگزار خواهد شد، استفاده کرده‌ایم. این جشنواره که به منظور آشنایی هرچه بیشتر عموم مردم با الگوهای پوشش ایرانی اسلامی است با همکاری  بنیاد ملی طراحی لباس  برگزار خواهد شد.

سهرابی در همین رابطه افزود:  یکی دیگر از عمده فعالیت‌های بنیادین اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گسترش ارزش‌های مبتنی بر فرهنگ اسلامی با زبان هنر است. در واقع تلاش بر این بوده است که در سال جاری چند برنامه مهم را در این حوزه داشته باشیم که در راستای منویات مقام معظم رهبری، زیرساخت‌های فرهنگی را در استان تقویت کنیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به خبرنگارما گفت:  بر اساس دو سند توسعه فرهنگ عمومی که پیشتر با همکاری نماینده ولی فقیه و شورای فرهنگ عمومی در استان تدوین شده بود، سند جدیدی تدوین شده است که تا کمتر از یک ماه دیگر رونمایی خواهد شد. این سند چشم‌‍انداز و برنامه‌های پیش روی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در جهت توسعه فرهنگی در استان خواهد بود. 

مجوزها بر اساس نظرات کارشنان معتقد و انقلابی صادر می‌شود
سهرابی در پاسخ این پرسش خبرنگار شیرازه که نظارت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بر رویدادهای فرهنگی و هنری تا چه حد منطبق بر هنجارهای جامعه بوده است، بیان کرد: چارچوب عمومی ما در وزارت ارشاد نظارت و حمایت از فرهنگ سازی است. تمام برنامه‌ها از جمله نمایشگاه ها، کنسرت ها و دیگر برنامه ها از فیلتر نظارتی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها عبور می کنند.

وی در همین خصوص افزود: در بحث اکران فیلم ها  گرچه ما تولید کننده این آثار نیستیم اما هر اثر سینمایی بر اساس چارچوب های نظارتی معاونت سینمایی وزارت ارشاد مورد بازرسی قرار می گرید. هر اثر سینمایی فیلترهای متعددی را رد می کند تا اجازه نمایش عمومی به دست بیاورد با این حال ممکن است محتوای یک فیلم  به مزاق برخی از افراد خوش نیاید چرا که پرداختن به آسیب های اجتماعی خود به خود حساسیت به وجود می آورد اما واقعیت این است که این فیلم ها با تایید و نظارت کارشناسان انقلابی وزارت ارشاد به اکران درمی‌آیند.

 مدیرکل اداره ارشاد فارس همچنین با اشاره به نظارت دقیق بر رعایت اصول اخلاقی و شئونات اسلامی در کنسرت‌ها، عنوان کرد: هر کنسرتی که برگزار می شود استعلام های لازم را از دستگاه های امنیتی و نظارتی کسب می کند و بر روی صحنه می ورد. اگر هم تخلفی صورت بگیرد سریعاً با آن برخورد می‌شود.

فرهنگ‌سازی‌ها در زمینه موسیقی تا چه حد موفق بوده است؟
سهرابی با اشاره به این که  تنها سیاست‌های وزارت ارشاد نیست که ذائقه مردم را به سمت موسیقی پاپ برده است گفت: حتی صداوسیما و دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی نیز در ارتقا سلیقه و ذوق عمومی نقش دارند. بنابراین تنها سازمان ارشاد نیست که در این امر دخیل است، بلکه دیگر دستگاه های فرهنگی نیز بر اساس چارچوب های نظارتی خود یک اثر را برای پخش تایید می کنند. 

وی با بیان ایت که وزارت ارشاد سهم محدودی برای  فرهنگ‌سازی دارد،  تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با همکاری دفتر موسیقی وزارت ارشاد نهایت تلاش را داشته است تا به سمتی برود که موسیقی فاخر از جمله موسیقی های بومی و سنتی را در میان جوانان اشاعه و گسترش دهد. 

سهرابی در ادامه ابراز داشت: متاسفانه فرهنگ سازی های غلط در سالیان اخیر،  ذائقه مردم را به سمتی برده است که گرایش به موسیقی های ارزشمند کمتر در میان آن ها وجود دارد. به عنوان مثال در شیراز تبیلغات یک کنسرت پاپ برابر با تبلیغات یک کنسرت موسیقی سنتی است. اما استقبال مردم از اجراهای سنتی به نسبت موسیقی پاپ بسیار اندک است. با این حال از ابتدای دوره مدیریتم تا کنون، سعی داشته‌ام با برنامه‌هایی ویژه مانند جشنواره موسیقی‌های بومی و محلی، سطح ذوق و سلیقه عمومی را ارتقا دهیم.

سهرابی در ادامه گریزی هم به وضعیت نظارت بر نگارخانه‌های شیراز زد و گفت: قانونی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد صادر شده بود مبنی بر این که صدور مجوز برای نمایشگاه ها توسط گالری دار بررسی شود. هر چند که این بخشنامه برای اعتمادسازی صورت گرفته بود اما از ابتدای سال تا کنون با نظارت بیشتری بر این امر شود.

سهرابی اظهار داشت: سعی بر آن داشته ام که از برنامه های پوپولیستی و بی محتوا  در حوزه فرهنگ و هنر بگذرم . سال ها زیرساخت های وزارت ارشاد محدود بوده است اما بعدها مجوزهای زیادی برای این امر صادر شد. بنابراین تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس این بوده است که با بهره‌گیری و شناخت این زیرساخت‌ها محتوایی ارزشمند را به مردم شریف استان تقدیم کند.

با هنجارشکنی‌ها برخورد می‌شود/ از برنامه‌های پوپولیستی گذر کرده‌ام/ فرهنگ‌سازی‌های غلط ذائقه‌ها را تغییر داده است

جشنواره شعر رضوی را به شیراز آوردیم
وی با اشاره به این که استان فارس به ویژه شهر شیراز از پیشگامان ادبیات انقلاب و هنر متعهد در کشور است، گفت: در حوزه شعر و ادبیات حدود 94 انجمن رسمی ادبی در استان فارس داریم که به صورت تخصصی در حوزه ادبیات کار می کنند.

سهرابی ادامه داد: شیراز را به عنوان شهر شعر می شناسند بنابراین تلاش من براین بوده است که بزرگترین جشنواره‌های شعر مذهبی را در سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار کنیم. همچنین توانستیم یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور یعنی جشنواره شعر رضوی را به شیراز بیاوریم.

وی با اشاره به این که بعد از 25 سال جشنواره ملی شعر رضوی به دبیری دکتر کافی را به شیراز آمده است، افزود: بالغ بر 150 میلیون تومان بودجه برای این کار اختصاص یافته است و در نظر داریم  دبیرخانه دائمی این جشنواره را نیز در شیراز پایه‌گذاری کنیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان گفت: به علت گستردگی دایره فرهنگ عمومی در کشور ما قطعا ناهنجاری هایی هم در عرصه‌ فرهنگ و هنر پیش می آید، بنابراین از مردم شریف و شهید پرور استان فارس می‌خواهم که هر موردی را که خلاف شئونات اسلامی با نام هنر در معرض دید عموم قرار می‌دهند،  به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گزارش دهند تا پیگری‌های لازم توسط بازرسان ما به عمل آید. 
انتهای پیام/


نظرات بینندگان