کد خبر: ۱۳۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۷ - ۱۰ تير ۱۳۹۸
امام جمعه شیراز در دیدار با رییس جدید سازمان صمت فارس:

صنعتگران واقعی را دریابیم/ رانت نفت انگیزه رقابت و تولید را از بین برد

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: با وجود دلال‌ها اقتصاد رشد نمی‌کند یعنی بیشتر دلال هستند و صنعت گر نیستند؛ ما بحثی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای داریم. در اخلاق حرفه‌ای برای صنعت گر کیفیت جنس مهم است و حتی اگر باعث ضرر شود ارزش جنس خود را پایین نمی‌آورد اما دلال اینگونه نیست.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با رییس جدید سازمان صمت فارس افزود: در سال جاری با توجه به شعار سال که رهبر معظم انقلاب رونق تولید تعیین کردند یکی از ارگان‌هایی که الویت امسال کشور باید باشد بخش صنعت، معدن و تجارت است.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه هنگامی که یک مدیر مسئولیتی را می‌پذیرد و می‌خواهد در جامعه کار کند، عنوان کرد: ما باید ببینیم مشکل کار او چیست و کدام بخش جامعه می‌تواند به او کمک دهد تا مشکلش حل شود و همه باید به مدیران و مسئولان کمک دهیم تا در کار خود موفق باشند نه اینکه بخواهیم نقاط ضعف آنها را پیدا کنیم و یا از آنها مچ گیری کنیم و اگر این رویکرد در چهل سال دوم انقلاب نهادینه نشود خیلی ضرر می‌کنیم و اینگونه است که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم خود فرمودند چهل سال دوم چهل سال خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهد بود.

صنعتگران واقعی را دریابیم/ رانت نفت انگیزه رقابت و تولید را در برخی صنایع از بین برد

آیت الله دژکام ادامه داد: این خود سازی یعنی هر فردی کار خود را در چارچوب منطق و قانون به نفع مردم انجام دهد و عزیزان دیگر احساس کنند آن فرد دلسوز است و با او هم فکری کنند نه اینکه هر کس برای خود کار کند. این چار چوب باید حاکم بر تعامل بخش‌های مختلف ما باشد و ان‌شالله به همین شکل هم ادامه پیدا کند و ما بتوانیم این فضا را در جامعه حاکم کنیم.

وی یادآور شد: بحثی که امروز بنده به دنبال آن هستم این است که مدیریت با نگاه کارکردگرا داشته باشیم یعنی دوستان در هر جمعی احساس همکاری و هم افزایی داشته باشند و این تمرینی است برای اینکه در چهل ساله دوم چگونه می‌خواهیم کار کنیم و افقی است برای آینده و باید سعی کنیم یک فضای گفتگو و تعامل در جامعه نهادینه کنیم و این امر به حل مشکلات کمک می‌دهد.

امام جمعه شیراز در ادامه افزود: نکته دیگری که خدمت شما عرض می‌کنم این است که تقریباً همه مدیران و دست اندرکاران نظام به این واقعیت رسیده‌اند که جز مقاومت در برابر زورگویی‌های دشمنان راهکار منطقی دیگری نداریم و کم هزینه ترین راه نیز همین مقاومت است؛ شاید عده‌ای در کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب طرفدار ارتباط با آمریکا بوده‌اند و همچنان همان مسیر را ادامه می‌دهند ولی غیر از این جریان غرب گرا دیگرانی را می‌شناسیم و می‌دانیم که غرضی ندارند ولو اینکه پیشنهاد ارتباط با آمریکا را می‌دادند؛ نه غرض ورزانه بلکه به عنوان یک راه حل همانند کسی که مریض می‌شود و می‌تواند قرص بخورد یا آمپول بزند و این عزیزان راه حل ارائه می‌دانند که باید با آمریکا رابطه برقرار کرد ولی برخی غرض دارند و حرف خود را می‌زنند ولی آنهایی که ارتباط را راه حل می‌دانستند، امروز که به آنها نگاه می‌کنیم می‌بینیم آنها نیز موافق هستند که این راه و این ارتباط دیگر جواب نمی‌دهد.

آیت الله دژکام بیان کرد: حال که جز مقاومت راهی وجود ندارد توپ امروز در زمین شما مدیران صنعت است که در این جنگ نرم پیروز شوید.

به گفته امام جمعه شیراز، رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی ۱۴ خرداد خود فرمودند امروز بحث جنگ سخت در میان نیست. ما در گفت گوی جهانی به دنبال نبرد نیستیم و نمی‌خواهیم جنگ راه بیاندازیم، بله اگر کسی به کشور ما تجاوز کند با او برخورد سخت می‌کنیم اما دنبال جنگ نیستیم و این را دشمن می‌خواهد القا کند؛ دنیا دنبال بهانه است که جنگ را شروع کند اما ما فضا را آرام می‌کنیم و توپ مقاومت در زمین صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی می‌ماند و این دو وزارت خانه باید به میدان بیایند و اعلام کنند این مملکت بدون کمک دشمنان نیز اداره خواهد شد و به لحاظ اقتصادی روی پای خود می‌ایستد.

آیت الله دژکام در ادامه گفت: کار سختی است و این مجاهدت خاموش است و خدا به شما اجر می‌دهد؛ در زمان دفاع مقدس وقتی کسی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل می‌رفت همه مجاهدت او را می‌دیدند و دعای مردم پشت سرش بود اما امروز مجاهدت شما شاید به چشم نیاید و مجاهدت خاموش است اما اجر کار شما بیشتر است.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: شما در مسیری می روید که همان راه و کار جهاد است اما امروز مردم به جای تشویق به خاطر خدماتی که ارائه شده است گلایه دارند و می‌گویند آن چیزی که می‌خواهیم نیست، این در حالی است که رییس بانک جهانی اخیراً گفت تا پایان سال میلادی رشد اقتصادی ایران مثبت خواهد شد و دیگر تحریم‌ها اثر نخواهد کرد و این ۶ ماه هرچه می‌توانید زحمت بکشید و این اجری که در این دوره می‌برید در هیچ زمان دیگری نصیب شما نخواهد شد.

به گفته آیت الله دژکام، شهدا که کار خود را انجام دادند و مزد گرفته‌اند و رفته‌اند اما ما که مانده‌ایم بالاخره باید چه کار کنیم؟ شاید امروز مقدر ما این باشد که در این فضا کاری را انجام دهیم و در صف آنها قرار بگیریم.

امام جمعه شیراز با بیان نکته دیگری که وجود دارد در خصوص طول کشیدن کارها گفت: در این رابطه ما ۲ مشکل داریم که در این دوره اوج تحریم‌ها شاید کامل حل نشود اما باید استارت کار بخورد. اول اصلاح ساختار اقتصادی است و دوم اصلاح ساختاری اداری است؛ ما در ساختار اداری مبتلا به بوروکراسی هستیم. اقتضای نظام بوروکراتیک این است که انجام یک کار زمان ببرد.

امام جمعه شیراز افزود: در این نظام کاری می‌کنند که کار طول بکشد تا افراد درگیر کار باشند. نظام بوروکراسی با یک دستور حل نمی‌شود.

آیت الله دژکام اظهار کرد: برای حل این مشکل هم فرهنگ سازی لازم است هم زمان لازم است تا کارویژه های زیادی که تعیین شده است را تشخیص دهیم؛ شما ببنید در یک بررسی از شهرداری یکی از کلان شهرهای کشور برای صدور یک پروانه ساختمانی ۷۶ فعالیت تعریف شده است تا پروانه صادر شود.بررسی کردند که ۲۶ فعالیت از آنها لازم است و باید انجام شود و بقیه آن اضافی است و برای اینکه کار برای کارمند تعریف شود یک کار و فعالیت اضافی تعریف کرده‌اند و در ادامه این کار اضافی در ساختار اداری ابلاغ می‌شود و تبدیل به رویه اصلی می‌شود و رویه ابتدایی و اصلی کار گم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: این ۵۰ فعالیت اضافی را باید بین اصلی‌ها تشخیص دهیم و بقیه را حذف کنیم و این کار زمان بر است بنابراین برای رونق یافتن تولید، نظام سنگین بروکراسی کشور باید اصلاح و تعدیل شود.

آیت الله دژکام افزود: امروز ادامه همان مسیر است و متوجه شده‌ایم که کار سنگین است و چرا کاری که در ۵ روز انجام می شده است ۲ سال طول کشیده است؟

امام جمعه شیراز بیان کرد: بحث افزایش بهره وری که شروع شد و ناقص ماند را باید دوباره شروع کنیم و کارویژه های مجموعه‌های خود را بررسی کنیم و هر چقدر از آنها اضافه بود را کنار بگذاریم. این کار طول می‌کشد.باید تصمیم به اصلاح بوروکراسی داشته باشیم اما یک دوره زمانی را در نظر بگیریم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در بحث ساختار اقتصادی نیز همین مشکل را داریم؛ در بوروکراسی اداری شما با همه ارگان‌ها مشترک هستید اما در ساختار اقتصادی شما شاید نوک حمله هستید؛ در دولتی که از رانت نفت استفاده می‌کند شما فکر درآمد نیستید و اینگونه است که صنعت شما واقعی نیست ولی اگر صنعت به دنبال رقابت با تکنولوژی مدرن دنیا باشد به دنبال تولید با کیفیت مثل یا بهتر از آن و قیمت ارزان‌تر از آن است و اینگونه به صرفه در می‌آید اما برای انجام این کار نمی‌شود از رانت نفتی استفاده کرد و تا زمانی که از رانت نفت استفاده می‌شود صنعت ما توانایی رقابت ندارد.

وی اضاف کرد: وقتی خودروسازی معتقد است مصرف کننده مجبور به خرید است و با دلالان کار می‌کند و وضعیت همین می‌شود. یعنی دلال سودی را به حرام و کلک می‌خورد و از جیب مردم بیرون می‌آورد و جنس گران می‌شود و صنعت به جایی نمی‌رسد که بتواند آپشن جدید ایجاد کند و فرصت رقابت از بین می‌رود.امروزه در جهت بهبود شرایط تولید شرکت‌های دانش بنیان خیلی می‌توانند به ما کمک دهند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: این ساختار اقتصادی دولت رانتی است و ما باید از این رانت نفتی کشور را نجات دهیم که به حمدالله امروزه به دلیل شرایط و تحریم‌ها در این مسیر خوب پیش رفته‌ایم.

وی اضافه کرد: از طرفی مقداری باید نظارت‌ها و بازرسی‌ها قوی‌تر شود.با وجود دلال‌ها اقتصاد رشد نمی‌کند یعنی بیشتر دلال هستند و صنعت گر نیستند؛ ما بحثی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای داریم. صنعت گر اخلاق حرفه‌ای دارد و غیر از دلال است. در اخلاق حرفه‌ای برای صنعت گر کیفیت جنس مهم است و حتی اگر باعث ضرر شود ارزش جنس خود را پایین نمی‌آورد اما دلال اینگونه نیست چون اخلاق حرفه‌ای ندارد و بدترین جنس را وارد ایران می‌کنند اما اگر نگاه صنعت گرانه باشد جنس بهتر را می‌آورد تا کیفیت جنس خودش در آخر خط تولید بالا رود.این اخلاق است.

امام جمعه شیراز خواستار این شد که برای صنعت گران یک دوره کارگاه آموزشی تحت عنوان اخلاق حرفه‌ای برگزار شدد تا در بحث اخلاق حرفه‌ای جا بیفتد.

آیت الله دژکام با تصریح اینکه این کار به مرور زمان پیگیری شود، تاکید کرد: تحول در اخلاق، تحول در ساختار اقتصادی و تحول در ساختار اداری از کارهای چهل سال دوم است.

نظرات بینندگان