کد خبر: ۱۳۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۱۰ تير ۱۳۹۸
در دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان اقتصادی فارس مطرح شد:

خروج بیش از هزار میلیارد ریال ارز و ثروت از کشور/ سفر تفریحی که به سرمایه گذاری در یک شرکت هرمی خاتمه پیدا کرد!/ آیا فعالیت های آموزشی شرکت نرم افزار حسابداری مهر در شیراز به صورت پوششی بوده است؟

دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده مفسدان و اخلالگران نظام اقتصادی در استان فارس به صورت علنی، با ترکیب دو قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.
خروج 100 میلیارد تومان ارز و ثروت از کشور/ سفر تفریحی که به سرمایه گذاری در یک شرکت هرمی خاتمه پیدا کرد!
به گزارش شیرازه، دهمین جلسه رسیدگی به جرایم مفسدین و اخلالگران در نظام اقتصادی ارزی و پولی کشور در استان فارس، ظهر امروز دهم تیرماه به صورت علنی و با ترکیب دو قاضی در شعبه ویژه بررسی جرایم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد؛ ریاست دادگاه بر عهده قاضی سید محمود ساداتی با مستشاری قاضی حسین رجایی نیا بود.

موضوع پرونده به شرکت های هرمی و رسیدگی به اتهام 15 نفر اختصاص داشت.

شهرام حمامی ترقی، پگاه حمام ترقی، امین بهاری، معین گرگین، آرش آزادی، حمزه قنبری، ستار طاهری، امیرحسین سلیمان حشمتی، کامران قطعی، علی اکبر اصغری شیرازی، قاسم باوران، بابک بادقت، رضا زاهدی، شاهین همتایی و اردشیر آزادی 15 متهمِ این پرونده هستند.

اتهام ردیف اول تا چهاردهم اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضوگیری به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا و توسعه زنجیره انسانی شرکت فایننشیال و اتهام ردیف پانزدهم نیز تحصیل مال نامشروع به مبلغ 107 هزار و 400 دلار آمریکا است.

بنا بر اظهارات نماینده دادستان شیراز، اقدامات متهمین منجر به خروج هزار میلیارد ریال ارز و ثروت از کشور شده است.

در نخستین جلسه از رسیدگی به پرونده شرکت های هرمی، رضا زاهدی فرزند حسن (تحصیلات زیر دیپلم و متاهل) به عنوان اولین متهم در جایگاه حاضر وکیفرخواستِ وی به میزان گردش مالی 28 میلیارد و 515 میلیون و 439 هزار و 564 ریال (244 هزار و 637 دلار آمریکا) قرائت شد.

کسب سود بیشتر هدفِ سرمایه گذاری در یک شرکت هرمی
متهم درخصوص اینکه آیا اتهام خود را بر اساس آنچه در کیفرخواست قرائت شد قبول داری یا نه، گفت: با پول شخصی خودم طی سفری که به گرجستان داشتم اقدام به سرمایه گذاری در شرکت فایننشیال کردم و پول خودم را از کشور خارج کردم نه ارز کشور را.

زاهدی در پاسخ به اینکه چگونه عضو این شرکت شده اید، گفت: یک سفر تفریحی به گرجستان رفتم که در آنجا توسط یک راننده با این شرکت آشنا شدم.

وی درآمد ماهیانه خود را هزار و 600 دلار اعلام کرد و اظهار داشت: البته 800 دلار اصل پول و 800 دلارِ دیگر سود آن است.

متهم درخصوص اینکه آیا شرط سرمایه گذاری در شرکت فایننشیال، جذب نیرو بوده است، پاسخ منفی داد و اصالت این شرکت را سوئیسی اعلام کرد.

زاهدی با تاکید بر اینکه هیچ زیرشاخه ای نداشته ام، هدف خود از خروج ارز از کشور را کسب سود بیشتر عنوان کرد و درباره نحوه ارسال حواله گفت: در سفرم به گرجستان، پول همراهم بود و همان زمان هم سرمایه گذاری را انجام دادم!

علت کسب سود سوال قاضی ساداتی بود که پاسخ قاطعی در این خصوص توسط متهم مطرح نشد.

متهم در پاسخ به اینکه با کدام یک از متهمین پرونده آشنایی داری و آنها را می شناسی اعلام کرد: با هیچ کدام از متهمین در ارتباط نبوده ام و آنها را نمی شناسم.

این درحالی بود که پس از قرائت اظهارات متهم در اداره اطلاعات توسط قاضی ساداتی مشخص شد که زاهدی، متهمین شهرام و پگاه حمامی ترقی را می شناخته و ارتباط کاری با یکدیگر داشته اند.

علیرغم اینکه ارتباطات کاری این افراد با یکدیگر توسط زاهدی نفی شد، پرینت مکالمات متهمین نشان از مبادلات ارزی این افراد با یکدیگر داشت.

متهم در پاسخ به این موضوع گفت: دلارهایی که به حساب ترقی واریز شده بخاطر خرید پرینتر بوده است و ارتباط کاری ام نیز به خرید نرم افزار حسابداری از شرکت نرم افزار حسابداری مهر بر می گردد.

زاهدی با بیان اینکه با شهرام زاهدی در کلاس هایش ارتباط داشتم و با پگاه ترقی (دختر شهرام ترقی) نیز در شرکت حسابداری که اعلام شد مرتبط بودم، درباره اینکه آیا ترقی نقش لیدر و هدایتگر شما در شرکت های هرمی را داشته است، پاسخ منفی داد.

مجوز، لازمه خروج ارز از کشور
قاضی ساداتی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، گفت: شما دقیقا در شرایط بد اقتصادی اقدام به تبدیل ریال به دلار و خروج دلار از کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم کرده اید؛ زمانی که دلار از بازار جمع و از کشور خارج می شود قیمت دلار با افزایش مواجه می شود.

متهم در این رابطه اعلام کرد: اطلاع نداشتم که این موضوع به این شکل است و من تنها پول خودم را از کشور خارج کردم و آن را در سرمایه گذاری بکار گرفتم.

قاضی ساداتی با توجه به این گفته متهم، سوال خود مبنی بر اینکه آیا به ازای ارزی که از کشور خارج شده آورده ای داشته اید را مطرح کرد که پاسخ متهم منفی بود.

بنا بر اظهارات متهم، سرمایه گذاری وی در شرکت فایننشیال بدون مجوز بوده و برای خروح ارز از کشور اعلام کرد که اطلاع نداشتم باید برای خروج ارز مجوز داشته باشم.

رئیس شعبه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در فارس اذعان داشت: ورود ارز به کشور بر اساس قانون مانعی ندارد اما برای خروج آن باید مجوز دریافت کرد.

قاضی ساداتی با اظهار اینکه هر چه در چارچوب قانون باشد شرعی و هر چه بر خلاف قانون باشد نامشروع است، اعلام کرد: مبنای کار قضات قانون است و بنا بر آیه قرآن هر کسی که بر خلاف قانون عمل کند فاسق است.

متهم بیان کرد: فردی که به سفر می رود هزینه کردهایی دارد، من می توانستم پولم را خرج کنم اما ترجیح دادم آن را سرمایه گذاری کنم.

زاهدی در پاسخ به اینکه ارز کشور در حالی خارج شده که نه تنها آورده ای با خود نداشته بلکه قابل بازگشت نیست، گفت: در حال حاضر این امکان وجود ندارد اما در آینده مبلغی که سرمایه گذاری کرده ام قابل بازگشت است.

وی از فعالیت های هرمی شرکت ذکر شده اظهار بی اطلاعی کرد و در پاسخ به قاضی دادگاه در رابطه با اینکه چرا وقتی متوجه قضیه شدید از شرکت خارج نشدید، بیان کرد: تقریبا پنج روز پس از اینکه پدرم را عضو شرکت کردم دستگیر شدم و فرصتی برای خروج از شرکت نداشتم.

متهم در ابتدا تاکید بر عدم عضو گیری در شرکت فایننشیال داشت اما در اواسط جلسه پس از قرائت اظهارات وی در اداره اطلاعات، توسط قاضی دادگاه از سرمایه گذاری با اسم پدر و خواهر خود نیز خبر داد.

زاهدی 17 نفر را با واسطه پدر و 7 نفر را نیز با واسطه خواهرش به عضویت این شرکت هرمی درآورده است.

خروج 100 میلیارد تومان ارز و ثروت از کشور/ سفر تفریحی که به سرمایه گذاری در یک شرکت هرمی خاتمه پیدا کرد!آیا فعالیت های آموزشی شرکت نرم افزار حسابداری مهر در شیراز به صورت پوششی بوده است؟
پگاه حمامی ترقی به عنوان دومین نفر در جایگاه اتهام حاضر شد و پس از تفهیم اتهام (اخلال در نظام اقتصادی پولی و ارزی کشور از طریق عضوگیری به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا در شرکت غیرقانونی فایننشیال به ارزش 13 میلیارد و 773 میلیون و 196 هزار و 412 ریال)، به سوالات قاضیِ دادگاه پاسخ داد.

متهم فرزند شهرام ترقی صاحب شرکت نرم افزاری حسابداری مهر است که مدیریت داخلی شرکت پدر خود را نیز برعهده دارد.

وی از ابتدای حضور خود در جایگاه متهم هرگونه ارتباط با شرکت فایننشیال را تکذیب کرد و گفت: اطلاعی درخصوص این شرکت ندارم و تنها در حدکلیات می دانم.

ترقی بر عدم داشتن حساب در فایننشیال تاکید داشت و مدام از عدم سرمایه گذاری در این شرکت صحبت می کرد و قاضی ساداتی نیز مستندات موجود (پرینت مکالمات و ایمیل متهم) را قرائت کرد؛ بر اساس پیام های متهم، وی به همراه همسر خود اقدام به افتتاح حساب در شرکت مذکور کرده بود.

وی درخصوص گردش حساب خود گفت: این مبالغ مربوط به شرکت نرم افزار حسابداری پدرم، آبونمان، حقوق، بیمه و غیره است و هیچ ارتباطی به شرکت فایننشیال ندارد.

متهم که چندمرتبه به نقل و انتقالات بسته های دلار بین پدرش و چندنفر دیگر اقدام کرده بود، در جلسه دادگاه اظهار بی اطلاعی نسبت به محتویات بسته کرد.

ترقی در پاسخ به اینکه آیا اظهارات خود در بازجویی را قبول داری، تاکید داشت: هیچ کدام از این اظهارات را قبول ندارم چرا که همه آنها را تحت فشار اعلام کرده ام.

وی افزود: در زمانی که تحت بازجویی قرار داشتم باردار بودم و پس از آن فرزند خود را از دست دادم.

تمامی دفاعیات متهم برخلاف اظهارات اولیه خود بوده و پرینت مکالمات او نشان از ارتباط و اطلاع کامل وی درخصوص فعالیت های شرکت فایننشیال و فعالیت های پدرش داشت.

ترقی از عدم ارتباط با برخی از فعالان هرمی در این شرکت صحبت کرد اما این اظهارات همگی برخلاف مستندات موجود از مکالمات وی بود.

خروج 100 میلیارد تومان ارز و ثروت از کشور/ سفر تفریحی که به سرمایه گذاری در یک شرکت هرمی خاتمه پیدا کرد!

پدر متهم علیرغم تذکرهای پی در پی قاضی، بارها قصد دفاع از دختر خود را داشت که نهایتا توسط قاضی از جلسه دادگاه اخراج شد.

قاضی ساداتی با ابراز تاسف از عدم وجود نظارت بر فعالیت شرکت هایی که تحت عنوان خیریه و غیره ایجاد می شوند، گفت: بعضی از شرکت ها به صورت پوششی فعالیت هایی را دارند درحالیکه اصلِ فعالیت آن ها چیز دیگری است.

وی در ادامه خطاب به ترقی اظهار داشت: شرکت نرم افزار حسابداری مهر در شیراز به صورت پوششی فعالیت های آموزشی داشته اما اصلِ فعالیت هایش برای شرکت فایننشیال بوده است.

اظهارات هر دو متهم توسط شعبه ویژه دادگاه انقلاب شنیده شد؛ وکلای متهمین پس از اتمام سوال و جواب و دفاعِ دیگر متهمان از خود، به دفاع از موکل های خود خواهند پرداخت.

شناسایی سران شرکت هرمی فایننشیال
به گزارش شیرازه، پیش از این توسط صالحی دادستان سابق شیراز از مال باختگان شرکت هرمی فایننشال جهت طرح شکایت از این شرکت به شعبه 10 بازپرسی شیراز دعوت بعمل آمده بود.

علی صالحی در آذرِ سال گذشته اعلام کرده بود: پس از شناسایی عوامل فعال کمپانی فایننشیال در کشور و استان فارس و انجام تحقیقات کامل برای عوامل اصلی این کمپانی پرونده قضایی با اتهام اخلال در نظام اقتصادی و پولی کشور از طریق عضوگیری در گروه‌های هرمی تشکیل و در نتیجه ۱۵ نفر از عوامل فعال در کشور دستگیر و برخی از رابطین آن‌ها در خارج از کشور شناسایی شدند.

وی فعالیت های این شرکت را غیرقانونی اعلام کرده و گفته بود: متهمین پرونده اقدام به تبلیغ جهت عضوگیری و فعالیت های هرمی کردند که نتیجه این فعالیت ها خروج هزار میلیارد ریال ارز از کشور بوده است.

به گفته دادستان سابق شیراز، سران این شرکت در کشورهای امارات، مالزی و چند کشور خارجی شناسایی شده اند.

لازم به ذکر است که ادامه رسیدگی به دهمین پرونده اخلالگران نظام اقتصادی استان فارس به جلسه دیگری موکول شد.

بیشتر بدانیم؛ شرکت فایننشیال در سال 2016 با عنوان شرکت تولیدی ثبت شده است؛ فعالیتِ این شرکت پس از مدتی بصورت کاملا هرمی بوده و هیچ سند و مدرکی دال بر تولید نداشته است.
نیلوفر پرتو
نظرات بینندگان