کد خبر: ۱۳۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۸

ظریف: از مرز ۳۰۰کیلو ذخایر غنی‌شده عبور کردیم/ اروپا به هیچ‌کدام از تعهداتش عمل نکرده است

وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها درباره فروش نفت، حمل‌ونقل و بازگشت دارایی‌ها و عواید فروش نفت و... تعهد دادند و در جلسات‌مان با اروپایی‌ها، جلسه وزرای خارجه ۱+۴ و در مجمع سازمان ملل این تعهدات ذکر شده اما هنوز تعهداتشان را انجام نداده‌اند.
به گزارش شیرازه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر امروز در حاشیه مراسم ترحیم صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز در مجلس دهم شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که پیام ایران بعد از 16 تیرماه به اروپایی‌ها چه خواهد بود، گفت: ما قبلاً هم اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده و همان‌طور که جمهوری اسلامی اعلام کرده مرحله دوم کاهش تعهدات را انجام می‌دهیم. مرحله اول در حال اجرا است، هم در مورد اورانیوم ذخیره‌شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین و مرحله بعد هم اعلام شده و اجرا می‌شود.

وی افزود: در نامه رئیس‌جمهور صراحتاً بیان شده در صورتی که اقدامات لازم را انجام دهند اقدامات ما قابل بازگشت است ولی اگر انجام ندهند براساس ماده 36 برجام حق ما هست که این اقدامات را عملی کنیم و این ضمانت اجرای برجام است و اگر اروپایی‌ها برای برجام ارزش قائل‌اند برای ضمانت‌ اجراهای برجام هم ارزش قائل شوند و اقدامات ما در جهت حفاظت از برجام است.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اینستکس، اظهار داشت: اینستکس یک حرکت مقدماتی برای انجام تعهدات اروپا بود. تعهدات اروپا هم در خود برجام، بند 1 الی 3 ضمیمه 2 برجام ذکر شده است. بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده 36 توسط ایران که در بدو خروج آمریکا از برجام در 20 اردیبهشت ماه سال 97 انجام شد، اروپایی‌ها 11 تعهد دادند که اینستکس هیچ‌کدام از‌ آنها نیست بلکه مقدمه برای انجام 11 تعهد است اما اروپایی‌ها نه‌تنها اصل تعهدات را انجام ندادند بلکه مقدمه اجرای تعهداتشان بعد از 14 ماه در حال عملیاتی شدن است که اطلاع کافی هم از اجرای‌ آن نداریم. اینستکس بدون تضمین به تعهداتشان معنا ندارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اروپایی‌ها درباره فروش نفت، حمل‌ونقل و بازگشت دارایی‌ها و عواید فروش نفت و... تعهد دادند و در جلسات‌مان با اروپایی‌ها، جلسه وزرای خارجه 1+4 و در مجمع سازمان ملل و همچنین جلساتی در سطح معاونان وزارت خارجه، این تعهدات ذکر شده اما هنوز تعهداتشان را انجام نداده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران مرز 300 کیلو ذخایر غنی‌شده را رد کرده است، گفت: آن‌طور که من اطلاع دارم ایران طبق برنامه‌اش از مرز 300 کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کردیم و خیلی شفاف گفته بودیم که چه می‌کنیم و این را از حقوق خودمان در برجام می‌دانیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا اینستکس را تحریم کند چه می‌شود، گفت: این مشکل اروپایی‌ها است که خودشان باید مشکل را حل کنند.

برچسب ها: ظریف ، اروپا ، برجام
نظرات بینندگان