کد خبر: ۱۳۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

تکرار زخم هرساله سالک و اقداماتی که کافی نیست!

مردم مناطق حاشیه شهر به ویژه در جنوب و شرق شیراز به دلیل نزدیکی به منابع تغدیه و تکثیر پشه سالک بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

به گزارش شیرازه، هرسال با شروع فصل تابستان و هجوم جوندگان موذی و حشرات به منازل مسکونی شاهد افزایش آمار ابتلا به بیماری سالک هستیم. محلات حاشیه شهر به ویژه در جنوب و شرق شیراز به دلیل نزدیکی به زمین‌های کشاورزی و وجود نخاله‎‌های ساختمانی در معابر و کوچه‌ها، موش‌های صحرایی زیادی دیده می‌شود که مخزن تغذیه پشه سالک محسوب می‌شود.

نوروزی یکی از ساکنان بلوار اتحاد در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: در بلوار اتحاد و منطقه شریف‌آباد مشکلات زیادی وجود دارد. در منازل مسکونی یک سمت بلوار که به زمین‌های کشاورزی نزدیک‌تر است، موش‌های صحرایی و راسو مشاهده می‌شود و با غروب آفتاب حجم زیادی از پشه‌ها به منازل هجوم می‌آورند و روی صورت و بدن کودکان منطقه آثار این هجوم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل بارندگی‌های فروردین‌ماه سبزه و نی‌زارهای اطرف مناطق مسکونی رشد فراوانی داشته‌ است، گفت: حتی برخی در نزدیکی منطقه اقدام به کشت برنج نموده که شائبه آبیاری آن با آب فاضلاب رها شده در اطراف هم وجود دارد! و این شالیزارها در افزایش تعداد پشه‌ها موثر است.

گلایه‌مندی شهروندان جنوب شیراز از بوی فاضلاب

این شهروند با بیان اینکه بارها از شهرداری، علوم پزشکی و استانداری درخواست رسیدگی و حل مشکلات منطقه را داشته‌ایم، گفت: شهرداری به این بهانه که اگر نی‌زارها را قطع کنند، قطورتر و بیشتر می‌شود و ماشین‌های مخصوص نیاز دارد اما امکانات لازم را نداریم! از قطع نی‌زارها و پاکسازی منطقه خودداری کرده است. از طرفی استفاده از سم نابودکننده نی‌زارها و کشنده موش‌ها نیز برای کودکان منطقه آسیب‌های جدی به همراه دارد.

وی به وجود تعداد زیادی از سگ‌های ولگرد در منطقه اشاره کرد و ضمن انتقاد و گلایه از نابسامانی فاضلاب‌های شهری و رها شدن آن در منطقه گفت: بوی تعفن فاضلاب در ورودی شیراز از سمت پل فسا آزاردهنده است و از طرفی باعث افزایش موش‌های صحرایی و حشرات موذی شده است.

عباسی شهروند ساکن اقبال‌آباد نیز به مشکلات مشابهی که در این منطقه وجود دارد، اشاره و اظهار کرد: مسئولین علوم پزشکی و شهرداری باید برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد منطقه و جونده‌کشی اقدامات مناسبی انجام دهند.

وی همچنین خواستار سامان‌دهی وضعیت اسفناک فاضلاب در این مناطق شد و افزود: همانطور که اگر ساخت و سازی در این منطقه انجام شود ماموران شهرداری برای دریافت عوارض و اخذ مجوز اقدام می‌کنند نسبت به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و ساماندهی فاضلاب که مأمن تکثیر حشرات و جانوارن موذی است نیز حساس باشند.

سالانه در فارس بیش از هزار مورد سالک پوستی گزارش می‌شود

در ادامه در گفتگو با وحید خاتمی‌فر، کارشناس ارشد اکولوژی انسانی و کارشناس سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تفاوت زخم سالک با سایر زخم‌ها و توصیه‌های برای پیشگیری از ابتلا به سالک بیان می‌شود.

کارشناس سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در استان فارس معمولا از نیمه دوم فروردین فصل انتقال بیماری سالک شروع و تا اواخر مهرماه ادامه دارد، گفت: به جز شهرستان‌های شمالی استان که هوا نسبتا سردتر است، شهرستان‌های جنوبی و نقاط مرکزی استان فارس سالک‌خیز است.

وی از کاهش 10 درصدی ابتلا به سالک در سال 97 نسبت به سال 96 در فارس خبر داد و افزود: بیماری سالک سه نوع است که نوع جلدی مخاطی فقط در کشورهای آفریقایی مشاهده شده است. سالک احشایی (کالا آزار) در کودکان زیر 5 سال و موارد ابتلا به نسبت کم است که سال گذشته کمتر از 20مورد در بین عشایر گزارش شده است. این بیماری با تب طولانی مدت، مشکلات گوارشی، بزرگی کبد و طحال، کاهش وزن و رنگ پریدگی همراه است و منبع تغذیه پشه سگ‌سانان هستند.

خاتمی‌فر نوع سوم سالک را سالک پوستی عنوان و اظهار کرد: سالانه بیش از هزار مورد سالک پوستی گزارش می‌شود. پشه خاکی یا همان پشه سالک بسیار کوچکتر از پشه‌های دیگر است و نمی‌تواند پرواز کند و تا ارتفاع یک متری می‌پرد. منبع تغذیه آن موش صحرایی است و زخمی که ایجاد می‌کند تا ده روز قابل تشخیص نیست ولی پس از ده روز اگر جای زخم باقی ماند باید به پزشک مراجعه و نمونه‌برداری انجام شود و درصورت تشخیص بیماری در دوهفته اول جای زخم به طور کامل از بین می‌رود اما گر عفونت کند ممکن است اثر آن بر روی بدن بماند.

وی با تاکید بر اینکه بیماران از خوددرمانی خودداری کنند، گفت: مردم می‌توانند در صورت داشتن هرگونه زخم پوستی که بیش از ده روز بر روی بدن آنان است به مراکز بهداشتی شهرستان و مرکز بهداشت شهدای انقلاب و شهدای والفجر در شیراز مراجعه کنند تا به صورت رایگان آزمایش و درمان شوند.

کارشناس سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ممکن است بخاطر دوره کمون بیماری از یک تا چند ماه خود را نشان ندهد. پشه خاكي پس از خونخواري از اطراف زخم سالك، آلوده شده و در خونخواري مجدد در فرد سالم باعث انتقال بيماري مي‌شود.

خاتمی‌فر درخصوص اقداماتی که برای پیشگیری از این بیماری می‌توان انجام داد، گفت: از فروردین تا مرداد چهار نوبت جونده‌کشی در شهرستان‌ها و تا شعاع 500 متر از خانه‌های اطراف شهرها انجام می‌شود.

رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا به سالک

این کارشناس مسائل بهداشتی مبنای اصلی جلوگیری از شیوع بیماری را رعایت بهداشت و حفاظت فردی دانست و توصیه کرد: مردم در مناطق سالک‌خیز پوشش کامل داشته باشند، از غروب تا طلوع آفتاب از پشه‌بند مناسب استفاده نمایند. با استفاده از وسیله‌های دورکننده حشرات و توری مناسب از ورود پشه به منازل خود جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه نقش و مشارکت مردم در کنترل سالک مهم است، گفت: دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نسبت به جمع‌آوری و ایمن‌سازی زباله‌ها به ویژه نخاله‌های ساختمانی اقدام کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: سالک ، شیرازه ، علوم پزشکی ، موش
نظرات بینندگان