کد خبر: ۱۳۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

افزایش برداشت 20 درصدی گندم با نم کاری برای اولین بار در استهبان

کشت نم کار برای اولین بار در استهبان اجرا شده و در این روش ابتدا زمین کشاورزی آبیاری می شود و پس از آن کشت گندم انجام خواهد شد به همین دلیل نم کار نامیده می شود.
به گزارش شیرازه، رئیس مرکز خدمات و آموزش کشاورزی حومه از مزرعه الگویی کشت نم کار خبر داد و گفت: این روش نسبت به روش سنتی 20 درصد افزایش برداشت، بدون هیچ گونه هزینه اضافی برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

افزایش برداشت 20 درصدی گندم با نم کاری برای اولین بار در استهبان

مصطفی شرافت در خصوص نم کاری گفت: کشت نم کار برای اولین بار در استهبان اجرا شده و در این روش ابتدا زمین کشاورزی آبیاری می شود و پس از آن کشت گندم انجام خواهد شد به همین دلیل نم کار نامیده می شود.

وی تصریح کرد: این مزرعه الگویی به کمک کشاورز پیشرو آقای حسن بادام شکن و کارشناسان جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری به گونه ای انجام شد که دو مزرعه با تمام شرایط یکسان حتی ساعت آبیاری و مبارزه با آفات و کود دهی یکسان به افزایش برداشت 20 در صدی مزرعه الگویی رسیدیم.

وی اظهار داشت: در کشت جدید طول هر خوشه افزایش دو سانتی متری داشت و تعداد دانه در چهار خوشه در روش سنتی 99 دانه و در مزرعه الگویی 166 دانه بود و این در شرایطی به مرحله برداشت رسیدیم که رقم بذر سیروان استفاده شد و کلیه شرایط کود دهی و میزان آبیاری و مبارزه با آفات و علف هرز در یک تاریخ برای هر دو مزرعه انجام شد.

وی در خصوص حمایت از این طرح بیان کرد: مستندات طرح انجام شده، به سازمان جهاد کشاورزی فارس ارسال و مورد تایید قرار گرفته و در حال تلاش هستیم تا بودجه ای برای حمایت از این طرح تخصیص یابد.

وی در خصوص ترویج و آموزش این طرح بین کشاورزان گفت: با دعوت از کشاورزان کلاس های آموزشی متعددی برای کشاورزان برگزار خواهد شد و از جزئیات این طرح اطلاعات لازم در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

برچسب ها: استهبان ، نم کاری ، گندم
نظرات بینندگان