کد خبر: ۱۳۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

حمله چناسک ها(زنجره مو) در استهبان کشاورزان را غافلگیر کرد

زنجره مو معمولاً از گیاهان مرتعی و جنگلی تغذیه می‌کند، و آنچه باعث طغیان این آفت شده خشکسالی، تغییرات اقلیمی سال جاری و از بین رفتن مراتع است.
به گزارش شیرازه، مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی استهبان از ازدیاد بیش از حد سنجاقک و زنجره مو که در گویش محلی چناسک نامیده می شود خبر داد و گفت: این آفت که هر از چند سال طغیان می کند و زیاد می شود یکی از مهمترین آفات دوره ای درختان انگور در ایران است که در تمام مناطق انگور کاری وجود دارد و خسارت آن در برخی باغات  به40 - 50درصد میرسد.

حمله چناسک ها(زنجره مو) در استهبان کشاورزان را غافلگیر کرد

هادی کارگر افزود: این آفت علاوه بر انگورستان ها به انواع درختان دانه دار وهسته دار مانندسیب ،بادام ،هلو ،آلبالو ،گیلاس ،به،گلابی ،انار ،گردو ،سنجد ،پسته ،و درختان غیر مثمر مانند نارون ،زبان گنجشک ،سپیدار ،ازگیل ژاپنی ،تبریزی،درخت ابریشم ،نسترن وهم چنین برخی از گیاهان زراعی حمله می کند.

وی ادامه داد: این حشره پس از سر در آوردن از خاک جفت گیری کرده و تخم خود را پس از خراش سرشاخه های درختان بین پوست آن می گذارد سپس تخم ها با بادهای موسمی روی زمین افتاده و به زیر خاک می رود تا در شرایط اب و هوایی مساعد دوباره به لارو و حشره تبدیل شوده و راهی تاکستانها و باغات شوند.

وی تصریح کرد: بدلیل قدرت پروازی بالای این حشره سمپاشی شیمیایی امکان پذیر نیست و از آنجایی که این حشرات پس از تخم ریزی در سرشاخه های درختان آنها را خشک می کند بهترین روش مبارزه در حال حاضر جدا نمودن سرشاخه های آلوده و سوزاندن آنها می باشد.

وی اظهار داشت: اکنون پایش مداوم آفت و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای شناسایی آن بخصوص در مناطق آلوده یا مناطق در معرض آلودگی، برای کنترل آفت آغاز شده است.

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی استهبان، از باغداران خواست با مشورت کارشناسان کشاورزی یا کلینیک‌های گیاه پزشکی با انجام عملیات مبارزه همگانی با این آفت شامل هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم آفت از ۵ سانتی‌متر پایین‌تر از محل تخم‌گذاری، شخم یا بیل زدن و زیرورو کردن خاک پای درختان، استفاده از کود‌های حیوانی پوسیده و تقویت درختان از خسارت آن جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: زنجره مو معمولاً از گیاهان مرتعی و جنگلی تغذیه می‌کند، و آنچه باعث طغیان این آفت شده خشکسالی، تغییرات اقلیمی سال جاری و از بین رفتن مراتع است.

وی گفت: اکنون پایش مداوم آفت و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای شناسایی آن بخصوص در مناطق آلوده یا مناطق در معرض آلودگی، برای کنترل آفت آغاز شده است.

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی استهبان، از باغداران خواست با مشورت کارشناسان کشاورزی یا کلینیک‌های گیاه پزشکی با انجام عملیات مبارزه همگانی با این آفت از خسارت آن جلوگیری کنند.

نظرات بینندگان