کد خبر: ۱۳۱۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۸

راه اندازی «باغ ادب» شیراز تا پایان تابستان امسال/ نصب نماد مهربانی مردم شیراز در دروازه قرآن شیراز

برنامه های تابستانه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام شد.
در نشستی که ظهر دوشنبه با حضور رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برگزار شد ویژه برنامه های تابستانی فرهنگسراها، مراکز فرهنگی و فضاهای ورزشی توسط ابراهیم گشتاسبی راد و معاونان این سازمان تشریح شد.

بر این اساس، گشتاسبی راد با اعلام اینکه سال گذشته ۲۴ هزار نفر در برنامه های تابستانی شهرداری شرکت کردند، اوقات فراغت را یکی از دغدغه های مهم سازمان های متولی اوقات فراغت دانست و گفت: اعتقاد دارم اگر بتوانیم اوقات فراغت را درست پر کنیم بسیاری از مشکلات اجتماعی از بین می روند.

راه اندازی «باغ ادب» شیراز تا پایان تابستان امسال/ نصب نماد مهربانی مردم شیراز در دروازه قرآن شیراز

وی با بیان اینکه پرکردن اوقات فراغت مردم، موجب توسعه پایدار گردشگری شهر شیراز می شود، افزود: در خلال برنامه های تابستانی، توسعه کتابخوانی را مورد توجه قرار دادیم و سعی داریم سال آینده، شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شود.

گشتاسبی راد از برپایی مراسم روز «قلم» خبر داد و افزود: برپایی نمایشگاه های هنری و مشاغل خانگی، برگزاری جشنواره بازی های فکری، اجرای تورهای گردشگری برای اقشار مختلف مردم به ویژه قشرهای آسیب پذیر از جمله برنامه های تابستانی شهرداری است.

وی با اعلام اینکه جشنواره محلات، جشنواره های ورزشی متعدد برگزار می شود، گفت: با اجرای برنامه های ویژه کودک، سعی داریم شیراز را به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی کنیم.

همکاری نوجوانان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال با شهرداری در طرح «فرزانگان ۲»

به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، برنامه «دختران صدف» ویژه دختران و جشنواره «نامه پدران به دختران» دیگر برنامه ایست که برگزار می شود، این درحالیست که طرح «فرزانگان ۲» را در ایام تابستان خواهیم داشت که نوجوانان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال در این طرح شرکت می کنند و این افراد با شهرداری همکاری خواهند کرد و پس از آن هدیه ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

گشتاسبی راد در ادامه از برپایی برنامه ویژه محلات کم برخوردار برای مبارزه با آسیب های اجتماعی در ده پیاله و شیخ علی چوپان خبر داد و افزود: کاری زیربنایی برای قبرستان «دارالسلام»، بعنوان کتاب تاریخ شیراز انجام می شود و همایش های پیوسته ای را در حوزه گردشگری خواهیم داشت تا این قبرستان به مرکز گردشگری تبدیل شود.

به گفته وی، در راستای شهر خلاق ادبی، مستنداتی جمع آوری شده و با کمک کمیسیون ملی یونسکو در ایران به دفتر مرکزی آن ارسال کردیم چرا که شیراز در خصوص ادبیات در عرصه بین المللی حرف برای گفتن دارد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به مرمت خانه های تاریخی هم اشاره کرد که سلسله خانه های مکتب تاریخی شیراز را در بر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه طرح سینما محله که پیشتر وعده داده شد بود ۸ مورد در فرهنگسراهای شیراز راه اندازی شود، گفت: این طرح مصوبه شورای اسلامی شیراز را دارد و با توجه به مصوبه شورا انجام وظیفه خواهیم کرد، بنابر این طرح یادشده آماده است و باید مورد تایید معاونت شهرسازی قرار بگیرد از این رو، امیدواریم ۴ سینما محله در دهه فجر امسال و ۴ مورد در هفته شیراز سال آینده به بهره برداری برسد.

گشتاسبی راد، اضافه کرد: فیلم های درحال اکران در کشور، با مجوز با فرهنگسراهای کمتر برخوردار پخش می شود.

وی با اعلام اینکه بودجه ای برای احیای محور زند و محور عرفان در نظر گرفته شده است، افزود: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بودجه برای این ۲ محور در نظر گرفته شده است که عمده آن به تملک سینماها و فضاهایی که برای مردم موجب خاطره جمعی می شود اختصاص می یابد.

گشتاسبی راد با ابراز تاسف از اتفاقی که برای سینما «بهمن» شیراز روی داد، ابراز امیدواری کرد که با احیا این محور مشکلات سینماهای تاریخی شیراز هم حل شود.

وی در عین حال تصریح کرد: قبلاً اصناف مشارکت های خوبی می کردند، متاسفانه از بس کارها دولتی شکل می گرفت امروز مردم منتظر اجرای کار توسط دولت هستند؛ ما تمام فضاهای استندها و پل هایی که چهار هزار متر مربع هست را در اختیار دستگاه های مختلف برای تبلیغات فرهنگی می دهیم به نحوی که ماه رمضان امسال ۷۵۰ متر مربع برای تبلیغات شهری اختصاص دادیم.

راه اندازی «باغ ادب» شیراز تا پایان تابستان امسال

همچنین معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان یادشده در این نشست از راه اندازی «باغ ادب» در شیراز خبر داد و گفت: در صدد هستیم که باغی تحت عنوان «باغ ادب» در نظر بگیریم که تفاوت ماهوی با باغ کتاب تهران دارد، که باغ کتاب و ادب با هدف ایجاد مرکز فرهنگی است و نگاه اقتصادی نخواهد داشت.

این در حالیست که به گفته جمشید رضایی، هنوز مکان باغ جانمایی نشده است و امیدواریم تا پایان سال این جانمایی شکل بگیرد.

وی در عین حال تصریح کرد: در حوزه فرهنگسرا ها سعی شده است بخش فرهنگی و هنری در کنار بخش اوقات فراغت گسترش یابد.

رضایی از آموزش موسیقی در ۱۰ فرهنگسرای شیراز در طول فصل تابستان جاری خبر داد و افزود: در ۱۲ فرهنگسرا آموزش های هنر نمایش شکل می گیرد.

معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز، ادامه داد: با مرکز حافظ شناسی همکاری می کنیم که آموزش صحیح خوانی دیوان حافظ را مردم یاد بگیرند.

این درحالیست که رضایی از آموزش هنرهای سنتی در ۲۴ فرهنگسرای شیراز هم خبر داد و در راستای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران گفت: سلسله برنامه های ترویجی هم در فرهنگسرا ها شکل یافته و از آنجا که موضوع پایتخت کتاب ایران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود، شورای سیاست گذاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تشکیل شده است و همچنین دبیرخانه دائمی ترویج کتاب شیراز را در فرهنگسرای کتاب در بلوار گلستان برپا کردیم.س

وی همچنین از برگزاری برنامه ورزشی در فضای باز در کنار ارگ کریمخان زند شیراز خبر داد و گفت: ورزشکاران رشته های تکواندو، جودو و ژیمناستیک ۱۹ تا ۲۱ تیرماهدر کنار این بنای تاریخی شیراز با عنوان جشنواره «آوردگاه ارگ» با هدف استعدادیابی به رقابت می پردازند.

معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی سازمان یاد شده هم در این نشست به تشریح برنامه های تابستانی پرداخت و گفت: ۱۰ برنامه در محلات کم برخوردار با هدف ارتقای نشاط اجتماعی برگزار می شود.

سارا همت با بیان اینکه تا امروز در ۳۵ محله برنامه نشاط اجتماعی برگزار شده، گفت: برنامه ویژه «دختران صدف» از امشب به مدت ۳ شب در باغ گلشن برگزار می شود.

وی تصریح کرد: توجه به مکان هایی که کارکرد اجتماعی آن مورد اهتمام قرار نگرفته در مساجد داشتیم که حضور بیشتر نوجوانان و جوانان را در این اماکن داشته باشیم، این در حالیست که سعی شده است برنامه های اوقات فراغت با رویکرد خانواده محوری، برگزار شوند.

نصب نماد مهربانی مردم شیراز در دروازه قرآن شیراز

همت از نصب نماد مهربانی مردم شیراز در جوار دروازه قرآن خبر داد و افزود: فراخوان طراحی این المان به زودی اعلام خواهیم شد تا از عرصه های ملی و بین المللی در آن شرکت کنند.

به گفته سارا همت، برنامه ویژه برای محله سعدی با عنوان کافه بازی برگزار می شود و جشنواره بازی های بومی و محلی با عنوان «لبخند اندیشه» در طول تابستان میزبان شهروندان شیرازی است.

این در حالیست که وی گفت: هماهنگی شده که در روزهایی کودکان همراه با خانواده هایشان از سینما استفاده کنند و ۲۳۰۰ کودک تحت پوشش این طرح هستند که کودکان محلات کم برخوردار در اولویت آن می باشند.

سپس، سرپرست اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ برنامه ویژه گردشگری در نقاط مختلف شیراز در تابستان برگزار می شود.

علی نیری با بیان اینکه حوزه گردشگری تغییر رویکرد دارد افزود: در نیمه دوم سال خبرهای خوبی را برای رسانه ها خواهیم داشت که کمک به جذب گردشگر می کند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته در حوزه های زیرساخت های گردشگری کم کاری وجود داشته گفت: شهرهایی که یک عنصر جهانی داشته باشند در بین گردشگران مورد توجه قرار می گیرند.

به گفته نیری، در مرکز شیراز شناسی ۳ دوره جشنواره شیراز شناسی برگزار شده و چهارمین آن در آینده نزدیک برگزار می شود.

حضور ۱۵۰۰ کودک در عصرانه ادبی شیراز

وی افزود: در عصرانه ادبی شیراز بیش از یک هزار و ۵۰۰ کودک و نوجوان آموزش دیده و به زبان های انگلیسی، عربی و فرانسه می توانند سخن وری کرده و حکایت و دیوان حافظ را حفظ هستند.

نیری از برپایی تور تخصصی مسجد گردی با عنوان «آستان دوست» در شیراز خبر داد و گفت: فارس و شیراز، مساجد بی نظیری دارند که در مردادماه اختتامیه این تور برگزار می شود.

سرپرست اداره گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز با تصریح اینکه بافت تاریخی شیراز، منحصر بفرد است، گفت: تور دوچرخه سواری در بافت تاریخی با برنامه ریزی خاص شکل می گیرد که باید رکورد مسابقه را رعایت کنند.

وی از برگزاری همایشی برای بررسی گل نوشته های پارسه در مردادماه جاری در شیراز با حضور پروفسور ارفعی و صاحب نظران این حوزه خبر داد و افزود: بعد از یک دهه بخش گردشگری سازمان دارای شرح وظایف شد. / مهرنیوز

نظرات بینندگان