کد خبر: ۱۳۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۸
دکتر قادری در گفتگو با شیرازه:

عدم وابستگی به صادرات نفت، اقتصاد را تاب آور می کند/ مالیات بر بخشهای غیرمجاز، رونق تولید را به همراه دارد

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، معتقد است که در صورتی که فشار مالیات بر بخشهای غیرمجاز وارد شود، اقتصاد تاب آور و رونق تولید افزایش خواهد یافت.
دکتر جعفر قادری نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه در هر جامعه منابع و امکانات محدود است اظهار داشت: طبعا اگر منابع به سمت بخشهای غیر مولد برود، این بخشها نسبت به بخشهای مولد سودآوری بیشتری دارند و این باعث می شود که جامعه به سمت تولید نروند همیشه در محدودیت دسترسی به امکانات باشد. 

به گفته وی، یکی از کارهایی که برای سوق دادن منابع به سمت بخشهای تولیدی می توان انجام داد، این است که محدودیت هایی برای بخشهای غیرمولد ایجاد کرد که یکی از این راهها، طرح های مالیاتی است که می تواند روی سود بخش های غیرتولیدی اثر بگذارد. 

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به جای اینکه ما به بخشهای تولیدی فشار وارد کنیم، به بخشهای غیرتولیدی این فشار را داشته باشیم، طبعا نرخ سرمایه گذاری در بخش غیرتولیدی کاهش پیدا می کند و کفه ترازو به نفع بخش مولد تغییر پیدا می کند. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معمولا در کشورهایی که اصل را بر تولید می گذارند، سعی می کنند که معافیت های مالیاتی برای بخشهای تولیدی در نظر بگیرند یا نرخهای مالیاتی کمتری را اعمال کنند یا فشارهایی را به بخشهای غیرمولد وارد کنند تا سرمایه و منابع، به سمت بخش تولیدی هدایت شود. 

قادری تاکید کرد: ابزارهای مالیاتی یک کمک دیگری است که می تواند در این زمینه وجود داشته باشد،  این است که مالیاتها در بخشهای غیرمولد شفاف شود و درآمدهای بادآورده مشخص شوند.

نماینده سابق شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخصوص در شرایط رکودی که دولت باید به اشکال مختلفی به بخشهای تولیدی فشار وارد نکند و تا آنجا که امکان دارد با بهبود فضای کسب و کار و هم با یارانه هایی که به بخشهای تولیدی می دهد، فشار را از بخشهای تولیدی بردارد و منابع مورد نیازش را از بخشهای غیرتولیدی تامین کند. 

وی با بیان اینکه این، قاعده مشخص شده در کشورهای دنیاست که دولت می تواند از این مکانیزم برای تامین منابع مالی خود استفاده کند گفت: دولت باید لایحه بدهد و روال این است که طرح های تخصصی باید توسط دولت به مجلس ارائه شود، چرا که تیم های کارشناسی که در دولت وجود دارد، در مجلس نیست. 

قادری ادامه داد: دولت میتواند با سنجیدن و ارزیابی تمام زوایای یک طرح برای درآمدزایی،  لایحه به مجلس ارائه کند و این طرح ها اگر به وسیله مجلس وارد شود، ممکن است کلان نگری شود و به ریز مسائل دقت نشود و طرح  جامع و مانع نباشد. 

این استاد اقتصاد تاکید کرد: ما در شرایط تحریمی که امکان فروش نفت را نداریم، و حتی در شرایط غیر تحریم، منطق و عقلمان ایجاب می کند که منابع حاصل از صادرات نفت صرفا به حساب صندوق توسعه ارزی واریز نشود و در بخشهای مولد و غیردولتی به کار گرفته شود و برای هزینه های جاری دولت به کار گرفته نشود. 

قادری افزود: متاسفانه ما این روال را در سنوات گذشته ادامه دادیم که منجر به تک محصولی شدن و وابستگی به صادرات نفت شده است و اینکه نمیتوانیم اقتصادمان را یک اقتصاد تاب آور بدانیم، دلیلش همین وابستگی به نفت و تک محصولی است. 

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبعا اگر به سمت و سویی برویم که درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی برود و دولت بخش عمده ای از نیازهای خود را از راه درآمدهای مالیاتی آن هم از طریق مالیات بر بخش های غیرمولد به دست آورد، فشار را هم از بخشهای مولد برمی دارد و بخش تولید گسترش خواهد یافت.

نظرات بینندگان