کد خبر: ۱۳۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
در میزگرد شیرازه مطرح شد؛

افزایش محرک‌های جنسی در جامعه/ روابط فرا زناشویی علت نیمی از طلاق‌ها است

فخار گفت: نیمی از طلاق‌ها به دلیل روابط زناشویی ناموفق و اختلافات جنسی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آن داشتن روابط فرازناشویی در سطوح مختلف از جمله روابط عاطفی و کلامی با مردان و زنان دیگر است.

به گزارش شیرازه، میزگرد بررسی عفاف و حجاب در حوزه سلامت از منظر روانشناسی و فقه اسلامی با حضور مریم فخار، کارشناس مامایی و کارشناس ارشد روانشناسی، مریم شمسایی، عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و فرانک تن، پرستار باسابقه بیمارستان نمازی شیراز برگزار شد. در این میزگرد چالش‌هایی که در حوزه عفاف و حجاب وجود دارد بررسی و برخی راهکارها برای اصلاح آسیب‌های اجتماعی این حوزه بیان شد.

افزایش محرک‌های جنسی در جامعه/ روابط فرا زناشویی و آسیب روابط زناشویی علت نیمی از طلاق‌ها است/ پیامدهای عدم رعایت حجاب و عفاف با استناد به پژوهش‌های علمی بیان شود

مریم فخار، کارشناس مامایی و کارشناس ارشد روانشناسی گرایش سکسولوژی یکی از مهمانان میزگرد است. وی مدیر مرکز مشاوره و مراقبت های دوران بارداری تولد آرام نیز می‌باشد و در سال 1388 برای نخستین بار در جنوب کشور زایمان فیزیولوژی و زایمان در آب را انجام داده است. او در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس نیز فعالیت دارد.

فخار ضمن ابراز خرسندی و تقدیر از برگزاری میزگرد، توجه به موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه روانشناسی و تبیین نتایج و عواقب عدم رعایت عفت در جامعه را ضروری عنوان و اظهار کرد: هر کشوری چارچوب و ساختار قانونی دارد که تا وقتی در آن کشور هستیم، باید تابع قوانین آن کشور باشیم. در ایران اسلامی قوانین اسلام باید به درستی اجرا شود و اجرای این قانون از ادارات دولتی شروع شود چراکه بخش اعظمی از جامعه از لحاظ معیشتی به مشاغل دولتی وابسته هستند.

آسیب‌زایی روابط فرا زناشویی برای روابط زناشویی

وی با اظهار تاسف از اینکه در برخی ادارات محیط مختلط کارمندان زن و مرد و عدم رعایت حیا در کلام و رفتار موجب شکل‌گیری برخی روابط فرازناشویی شده است، گفت: تعاملات بیش از حد همکاران یک مجموعه بدون رعایت حریم‌ها به بنیان خانواده آسیب جدی وارد کرده است.

این سکسولوژیست با اعلام اینکه نیمی از طلاق‌ها به دلیل روابط زناشویی ناموفق و اختلافات جنسی اتفاق می‌افتد، علت اصلی آن را داشتن روابط فرازناشویی در سطوح مختلف از جمله داشتن روابط عاطفی و کلامی با مردان و زنان دیگر عنوان کرد.

این کارشناس مامایی با بیان اینکه سال‌های 85 تا 95 اوج انجام سزارین بود و در عین حال آمار طلاق‌ها در این سال‌ها افزایش یافت، انجام عمل سزارین در برقراری روابط زناشویی و بهبود آن را بی‌تاثیر دانست.

ایجاد ارتباطات سالم بین جوانان با افزایش خودآگاهی و عزت نفس

این کارشناس ارشد روانشناسی، نتایج پژوهشی در زمینه بررسی اثربخشی هوش هیجانی(EQ) بر روابط دختر وپسر قبل از ازدواج را برشمرد و گفت: در این پژوهش گروه مخاطب از بین دانش‌آموزان دختر و دانشجویانی که با جنس مخالف رابطه داشتند، انتخاب شدند و نتایج نشان داد خودآگاهی، خود مدیریتی و عزت نفس در بین آنان بسیار کم بود. کاهش هوش هیجانی منجر به گرایش به روابط قبل از ازدواج می‌گردد و با آموزش صحیح و افزایش خودآگاهی و عزت نفس و ارتباط موثر به‌میزان قابل ملاحظه‌ای می‌توان درایجاد ارتباط سالم جوانان نقش آفرینی کرد.

فخار با استناد به حدیث شریف «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه»، گفت: دین اسلام بر خودشناسی تاکید دارد و آن را زمینه خداشناسی اعلام می‌کند. از نظر روانشناسان، زنان نیاز به دیده شدن دارند و اگر به توانمندی‌ها، خلاقیت‌ها و عواطف بانوان در خانواده و جامعه به درستی توجه شود هرگز خود را با انواع زیبایی‌های مصنوعی در معرض نمایش عمومی قرار نمی‌دهد.

آسیب‌های جدی ازدواج دوم مردان به همسر اول

کارشناس ارشد روانشناسی سکسولوژی با اظهار تاسف از اینکه برخی مشاوران برای حل مشکلات زناشویی مردان به آنان پیشنهاد صیغه می‌دهند، گفت: صیغه کردن و گرفتن زن دوم حلال اما آداب و شرایطی خاص دارد که هیچکدام در نظر گرفته نمی‌شود و در این موارد همسر اول به شدت آسیب می‌بیند، چراکه زنان صیغه‌ای اغلب به عنوان شغل و راه درآمد به آن نگاه می‌کنند و از لحاظ جذابیت‌های جنسی با همسری که وظایف سنگین خانه‌داری و فرزندپروری و بعضا بار زندگی از جمله مشکلات مالی همسر بر روی دوشش است قابل مقایسه نیست و از طرف دیگر زمینه انتقال بسیاری از بیماری‌های جنسی که زنان صیغه‌ای به آن مبتلا هستند به همسر اول نیز فراهم می‌شود و در موارد بسیاری همسر اول مورد بی‌مهری مرد قرار می‌گیرد.

فخار به آسیب‌های اجتماعی چند همسری اشاره و اظهار کرد: ازدواج موقت یا ازدواج دوم اغلب در خفا انجام می‌شود که زمینه‌ساز دروغگویی و پنهان‌کاری می‌شود و آسیب‌های جدی اجتماعی را به دنبال دارد.

افزایش محرک‌های جنسی به‌ویژه از طرف پوشش بانوان در جامعه

این سکسولوژیست با بیان اینکه مردان با دیدن و زنان با شنیدن تحریک می‌شوند، گفت: محرک‌های جنسی بیرونی و درونی مانند تخیل و نحوه تربیت افراد برای تحریک قوای جنسی وجود دارد اما متاسفانه در جامعه‌ای که داعیه‌دار اسلام است محرک‌های جنسی بیرونی به‌ویژه از طرف پوشش بانوان به شدت افزایش یافته است.

عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با تصریح اینکه باید ائمه معصومین(ع) به عنوان الگو معرفی شوند اما این خاندان مطهر و به طور کلی دین در جامعه ما بسیار مهجور هستند، گفت: باید در کنار هر مداحی و مولودی‌خوانی یک کارشناس از روش و منش ائمه معصومین(ع) برای مخاطبان بگوید. در جامعه متاسفانه برخی افراد را به عنوان الگو معرفی می‌کنند و با لغزش او بسیاری از دین گریزان می‌شوند درصورتی که هیچگاه نباید احکام و دستورات اسلام را به یک شخص خاص گره زد.

پیامدهای عدم رعایت حریم و عفاف با انجام پژوهش‌های علمی بیان شود

این فعال فرهنگی درخصوص راهکارهای اصلاح بدحجابی در جامعه گفت: نباید ابتدای کار با نام عفاف و حجاب وارد شویم زیرا اینقدر تحت عنوان این نام کارهای غیرفرهنگی با کج سلیقگی انجام شده که اغلب جامعه نسبت به این نوع اقدامات حس خوبی ندارند. پیشنهادم این است که با حضور کارشناسان روان‌شناسی و اجتماعی، نتایج پژوهش‌های علمی درخصوص عدم رعایت حریم و عفاف و ناهنجاری‌های جامعه بیان شود زیرا جامعه نسبت به مسائل علمی باورپذیری بهتری دارد.

فخار با بیان اینکه در تمام دین‌ها رعایت عفت و حجاب برای سلامت خانوادگی و اجتماعی ترویج شده است، گفت: هیچ مادری دوست ندارد نوجوان 12 یا 13 ساله‌اش گرفتار ارتباطات خارج از عرف با بانوان شود، هیچ زنی دوست ندارد همسرش به زن دیگری فکر کند چه برسد به ارتباطات عاطفی و غیره! بنابراین زنان جامعه باید برای رعایت حق و حقوق خود حجاب و عفاف را رعایت کنند که اگر همه رعایت می‌کردند رابطه‌های زناشویی همسران نیز تا حدود زیادی اصلاح می‌شد و مراوده‌های عاشقانه همسران افزایش می‌یافت.

وی تصریح کرد: استفاده زیاد از لوزام آرایشی بر روی بانوان و اگر باردار باشند بر روی جنین آنان تاثیرات سوء بسیاری دارد زیرا تنفس پوستی کم و جذب سرب افزایش می‌یابد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: طراحی لباس‌های موجود در بازار به نحوی است که بسیاری از خانم‌های عفیف از نیافتن لباسی مناسب با ذائقه خود شاکی هستند.

انتقاد از حضور مردان در اتاق‌های عمل زنان در بیمارستان‌های خصوصی

فخار در پاسخ به سوالی درخصوص حضور پزشکان و پرستاران مرد در بخش زنان گفت: بخش زنان بیمارستان‌ها تنها قسمتی از بیمارستان است که حضور مردان بسیار کنترل شده است اما متاسفانه در اتاق جراحی و عمل زنان به ویژه در بیمارستان‌های خصوصی هنوز حضور نیروی خدماتی، پزشک و پرستار مرد زیاد است.

وی با بیان اینکه روانشناسی فرهنگی در جوامع پیشرفته جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: نباید نسخه‌های روانشناسی غربی برای جامعه ما پیچیده شود بلکه باید با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، راهکارهای مناسب توصیه شود. به عنوان مثال در غرب برای کاهش درد زایمان آوادرمانی توصیه می‌شود که ما در اتاق زایمان به جای موسیقی دعاها و زیارات مختلف را پخش می‌کنیم که در کاهش احساس درد بسیار موثر بوده است.

مدیر مرکز مشاوره و مراقبت های دوران بارداری تولد آرام گفت: در این دورانی که دشمنان برای ما نقشه وقوع انقلاب جنسی را کشیده‌اند و بنیان خانواده‌ها را نشانه رفته‌اند، باید برای عبور خانواده‌ها از تنگه و پیچ خطرناکی که بر سر آن قرار گرفته‌ایم، تمام آحاد جامعه وارد عمل شوند و نقش خود را به درستی ایفا کنند.

عدم رعایت پوشش مناسب یک آسیب اجتماعی امنیتی است

دکتر مریم شمسایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکترای علوم سیاسی در این میزگرد اظهار کرد: عفاف و حجاب یک نیاز فطری است که در وجود همه انسان‌ها قرار داده شده است. بررسی آیات و روایات نشان دهنده آن است که پوشش زن از دیدگاه اسلام اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد بنابراین عدم رعایت پوشش یک آسیب است که باید با انجام پژوهش‌های علمی آسیب‌شناسی شود.

وی بدحجابی را یک معضل فرهنگی، اجتماعی و آسیب امنیتی به ویژه برای بانوان دانست و افزود: ازجمله دلایل بدحجابی می‌توان به ضعف اعتقادی، عدم پایبندی فرد به انجام عبادت، تربیت و محیط خانواده و عدم توجه مناسب و به‌جا به عواطف دختران در سن نوجوانی اشاره کرد.

توجه به عفاف و حجاب در تمام ادیان الهی

عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سایر ادیان نیز به داشتن عفاف و حجاب توصیه شده است، گفت: در کتاب تلمود در بحث آفرینش انسان آمده است که «من زن را قسمتی از بدن آدم ( دنده آدم) که همواره پوشیده و نهفته است می آفرینم تا آن که موجودی محجوب و عفیف بار آید.» همچنین ویل دورانت می‌گوید: آرتمیس الهه عفت است و عالی ترین نمونه و الگو برای دختران جوان به شمار می آید که به زیور عفت و تقوا آراسته است.

شمسایی بیان کرد: در اسلام از سه منظر به جایگاه حجاب توجه شده است؛ یکی حجاب و پوشش ظاهری، دیگری رعایت کردن عفت در نگاه و همچنین رعایت عفت در گفتار و در قرآن می‌فرماید با گفتار نازک و نرم سخن نگویید به طوری که بیماردلان در شما طمع کنند.

عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آیه شریفه « وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيةِ» اشاره و اظهار کرد: در این آیه امر می‌شود آن گونه که زنان در روزگار جاهلیت نخست نمایان می شدند در میان مردم نمایان نشوند. بدین معنا که از ظاهر شدن و نمایان کردن خود در برابر مردم همانگونه که برج و قلعه برای همه آشکار است، باید خودداری شود.

انسانیت در نگاه دینی در پوشش است

وی با تاکید بر اینکه برای ترویج حجاب باید افراد را متوجه فطرت درونی خود کنیم، گفت: آدم و حوا زمانی که از میوه ممنوعه استفاده کردند اولین بلایی که خداوند برای تنبیه آن‌ها در نظر گرفت این است که پوشش آن‌ها را می گیرد بنابراین انسانیت در نگاه دینی در پوشش می باشد.

شمسایی اصلاح وضعیت پوشش در جامعه را نیازمند توجه ادامه‌دار به این موضوع در طول سال عنوان و تصریح کرد: نباید برنامه‌ها به هفته عفاف و حجاب محدود شود بلکه باید در طول سال سمینارها و همایش‌ها و به ویژه کرسی‌های آزاداندیشی به تناوب برگزار شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برخی بدحجابی‌ها را از روی نداشتن آگاهی و اطلاعات دانست و افزود: باید کتاب‌های خوب در زمینه عفاف و حجاب معرفی و ترویج شود تا آحاد جامعه نسبت به فلسفه عفاف و حجاب و پیامدهای منفی بی‌حجابی آگاهی پیدا کنند.

شمسایی با بیان اینکه خانواده نقش اساسی در تربیت افراد و نحوه شکل‌گیری رفتار اجتماعی آن‌ها دارند، گفت: باید برنامه‌ها و جلساتی را با حضور والدین و دانشجویان برگزار کرد و آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم را به آن‌ها ارائه داد.

وی بر افزایش برخوردهای تشویقی نسبت به افراد محجبه تاکید و اظهار کرد: برخوردهای خوب از جمله هدایای کوچک به همراه یک شاخه گل به افراد محجبه در دانشگاه‌ها و ادارات تاثیر مثبتی در حفظ و ترویج حجاب خواهد داشت.

شمسایی همچنین پیشنهاد داد که از افراد متحول شده مانند افرادی که در برنامه «از لاک جیغ تا خدا» بودند برای حضور در دانشگاه و بیان تجربه‌هایشان دعوت شود و لباس‌هایی که از لحاظ طراحی و کیفیت و قیمت مناسب هستند در قالب نمایشگاه به دانشجویان ارائه شود.

ضرورت حضور پرستار معنوی در بیمارستان‌ها

فرانک تن، پرستار باسابقه بیمارستان نمازی شیراز که در خانواده هنرمندی به دنیا آمده است و تا قبل از پرستار شدن بازیگر تئاتر و صداپیشه بوده است، گفت: من اوایل بلوغ حجاب چادر را به صورت موروثی داشتم و بعد در دوران دانشجویی مدتی بدون چادر بودم اما طولی نکشید که پس از مطالعه چند کتاب و تدبر در فلسفه حجاب، مجدد آن‌را با عشق و علاقه پذیرفتم و پس از آن لذت و آرامش داشتن حجاب را با ناامنی و بی‌قراری بی‌حجابی جایگزین نکرده و نمی‌کنم.

وی بیان کرد: در برهه‌ای قبل از تصمیم به داشتن چادر سوالات زیادی برایم به وجود آمد از جمله اینکه من زن ایرانی مسلمان نقشم چیست؟ اگر این جمعه امام زمان(عج) ظهور کردند، من چه جایگاهی خواهم داشت؟ و بدین نتیجه رسیدم که پیروی از دستورات خالق هستی و داشتن حجاب کمترین کاری است که می‌توانم برای جلب رضایت خداوند که این همه نعمت به من داده است، انجام دهم.

برای اصلاح نابه‌هنجاری‌ها در جامعه هر فرد باید اصلاح را از خودش آغاز کند

این پرستار اخلاق با اظهار تاسف از اینکه افراد جامعه در برابر مسائل و مشکلات اجتماعی احساس وظیفه شخصی نمی‌کنند و به جای پذیرش نقش فردی خود، تمام مسئولیت را متوجه مسئولان و دیگران می‌کنند، گفت: برای اصلاح نابه‌هنجاری‌ها از جمله بدحجابی در جامعه هر فردی باید اصلاح را از خودش آغاز نماید و من از خودم شروع کردم.

پرستار با سابقه بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه سال 1395 به عنوان پرستار تکریم در اورژانس بیمارستان نمازی مشغول به‌کار بودم، اظهار کرد: باید با صدایی نرم و آهسته با آرامش و لبخند بیماران بدحالی که از درد فریاد می‌زدند و گاهی لهجه و زبان متفاوت آنان باعث می‌شد که ارتباط موثری برقرار نکنند را با بکارگیری شیوه‌های مختلف آرام می‌کردم، بر سر بالین بیماران می‌رفتم و راجع به بیماری آنان و نکاتی که باید رعایت کنند و اقداماتی برای بهبودی آنان انجام شده و یا می‌شود را توضیح می‌دادم که باعث اقناع روحی روانی بیماران می‌شد و پس از ایجاد آرامش، همکاری آنان بالا می‌رفت و حتی تذکراتی که در زمینه پوشش نیز به آنان داده می‌شد را رعایت می‌کردند.

تن با اشاره به رایج بودن حضور پرستار معنوی در همه کشورهای دنیا از اینکه طرح فقط برای مدت کوتاهی در برخی بیمارستان‌های شیراز اجرا شد انتقاد و تصریح کرد: حضور یک پرستار معنوی در بیمارستان‌ها به ویژه اورژانس در ایجاد آرامش بیمار و در نتیجه محیط بیمارستانی بسیار اثربخش و ضروری است.

این کارشناس پرستاری گفت: برای ایجاد رشته پرستار اخلاق پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش‌های فراوانی شد و برنامه درسی آن نیز تدوین و به وزارت بهداشت ارسال گردید که متاسفانه با آن موافقت نشد.

وی در پاسخ به سوالی درمورد ازدحام بیماران در اورژانس بیمارستان نمازی و حضور بانوان در کنار آقایان اظهار کرد: بیمارستان نمازی هرچه هم توسعه پیدا می‌کند اما بازهم پاسخگوی مراجعات تعداد زیاد بیماران نیست و حکایت «هرکه بامش بیش، برفش بیشتر» است اما با این حال پرسنل و پرستاران برای حفظ حریم شخصی بیماران تلاش می‌کنند و مواقعی که نیاز است کاری روی بدن بیمار انجام شود پرده‌های اطراف تخت بیمار کشیده می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان