کد خبر: ۱۳۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۸

حجاب و پوشش بر گرفته از میل انسانی

به گزارش شیرازه، حجاب(به عنوان شناسنامه ظاهری هویت یک زن) را می توان از سه منظر انسانی، اجتماعی و دینی بررسی کرد. درست است که در طول تاریخ فراز و نشیب های فراوانی در سه مقوله فوق(حیات انسانی، اجتماعی و دینی) دیده می شود  اما این ضوابط یک مقبولیت کلی در بین بشر داشته است . به عنوان مثال ممکن است یک قانون  یا مصوبه در حقوق بشر کنونی، یک ملت را تحقیر یا تحریم  کند و به ملتی دیگر امتیاز بدهد اما وجدان عمومی جوامع که بر اساس انسانیت قضاوت می کنند آن را نخواهند پذیرفت.

حجاب و پوشش بر گرفته از میل انسانی است که در جامعه ظهور و بروز می یابد  و قوانین الهی بر آن صحه می گزارد.

انسان میل به زیبایی دارد همانگونه که میل به رشد و تعالی و کمال دارد .میل به خود نمایی دارد همانگونه که میل به کرامت و احترام دارد .شاخصه اصلی انسانیت ، کمال انسانی است هر مسئله ای که انسان را از رسیدن به کمال باز دارد ، منطق انسانی آن را نمی پذیرد .خودنمایی که جایگاه انسان را از آنچه  باید باشد پایین بیاورد مطرود است.

اینکه زن با پوشش ناقص، خودش را به مرد های دیگر عرضه کند جایگاه او را تنزل می دهد پس در تناقض با انسانیت اوست عقل انسان نخواهد پذیرفت یک زن که منبع عاطفه و احساس است دستمال دست رقاصه های منفعت طلب شود. بعضی مواقع زنان در جامعه طوری لباس می پوشند که انگار فریاد می زند من قدرتمند هستم این در حالی است که زن نماد محبت و تواضع است . وقتی در تاریخ جستجو  می کنیم حتی همسران حاکمان و پادشاهان گذشته  برای حفظ جایگاه همسر شاه بودن ، پوشش کامل داشتند . 

از منظر اجتماعی وقتی به مسئله پوشش و حجاب زن نگاه می کنیم می بینیم هر جا بد حجابی ترویج می شود آسیب اجتماعی، نافرمانی مدنی و حریم شکنی فردی افزایش پیدا می کند و یک تنش ذهنی برای فرد در تعامل با دیگر افراد جامعه ایجاد می کند.عریان گردی اصول حاکم بر اجرای جامعه را تغییر داده و به انحراف می کشاند مثلا نتیجه بد پوششی خانواده را متزلزل می کند و دیوار حریم خانواده را کوتاه می کند.

اصل تعاملات انسانها در ادارات ، دانشگاه ها و سازمانها بر مبنای رشد جمعی است مثلا هدف از دانشگاه رشد علمی همه دانشجویان است اما دانشگاهی که هیچ  تقیدی  بر پوشش کامل ندارد جای خود را به نمایشگاه مدلینگ هنجار شکن و انحطاط علمی می دهد .بی شک کارایی ارکان جامعه با ترویج بد پوششی زن بسیار پایین می آید.

و اما شاخصه سوم که می توان با آن مسئله پوشش و حجاب را بررسی کرد دین است .در همه ادیان به کرامت انسانی احترام گذاشته شده است و ضمن تایید غریزه حیوانی در انسان برای آن راه حل ارائه کرده است.

 به تعاملات  فی مابین بشری در جوامع بر مبنای تکامل جمعی  ضابطه تعیین کرده است .در قرآن کریم، برای ورود به خانه دیگران، نشستن سر سفره غذای دیگران، حرف زدن ، فکر کردن ، قضاوت کردن، ازدواج کردن، خرید و فروش کردن و هزاران مسئله اجتماعی دیگر شرط  و شروط مشخص کرده است  برای پوشش نیز همچنین.. نگاه نکنیم به ادیان تحریف شده ای که اقوامی برای رسیدن به منافع شخصی و امیال و هوس رانی خود آن را تحریم کرده اند و فکر می کنند قانون خداوند قانونی باید باشد که آنها می پسندند.

در فضای آلوده مجازی کنونی قدرت رسانه ای جامعه فروپاشیده غرب با چنگ و دندان تلاش می کند با وسوسه و تطمیع و فریب ، زن ایرانی و مسلمان (که قدم در راهی گذاشته که در بیشتر زمینه های فعالیت اجتماعی در دنیا حرف برای گفتن دارد )را به چاهی  بیاندازد که خودش قرنها در آن دچار بوده است و نتوانسته است خود را بیرون بکشد. 

یک روز بهانه می کند که با آزادی انسان تناقض دارد.روزی جار می زند که حجاب با آزادی مدنی در تناقض است و روزی هم مظلوم نمایی می کند که  در دین هیچ اجباری نیست در حالی که هم فطرت انسانی، هم قانون نا نوشته تعاملات اجتماعی و هم دین و قانون الهی موید حجاب و پوشش کامل زن است .عده ای در جامعه چشم خود را بر همه استدلال های عاقله بسته و مضرات بد پوششی زن را به تن می خرند و حرف آنها این است که حجاب در ایران اجباری است و باید آزاد باشد.

اگر چه ممکن است یک نفر شخصاً هیچ اعتقادی به دین نداشته باشد و از نظر انسانی هم دنباله رو هوسهای حیوانی خود باشد درمورد قوانین اجتماعی جامعه باید مطیع باشد چرا که پوشش کامل زن در کشور ما جزو قانون حاکم بر جامعه هست همانگونه که در کشوری همچون فرانسه که مهد به اصطلاح  آزادی است هم قانون پوشش خاص خود دارد و اینطور نیست چند نفر که از یک قانون خوششان نمی آید به آن تمکّن نکنند و بخواهند با قانون گریزی خود به دیگر افراد جامعه دهن کجی کنند. کسی که به دیگران احترام نمی گزارد پس نباید انتظار احترام از طرف قانون داشته باشد.

کاظم اسماعیلی شعار/ مسئول فرهنگی اجتماعی بسیج دانشجویی

نظرات بینندگان