کد خبر: ۱۳۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
سازش با تصمیم؛

تصمیمی که روند قضایی را کوتاه کرد

سامانه‌ای که با عنوان «تصمیم» در کشور راه‌اندازی شده است با هدف ایجاد سازش پیش از وقوع طلاق، عمل می‌کند.
به گزارش شیرازه، بسیاری از زوجینی که برای طلاق به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند، به نتیجه کامل و منسجمی برای علل طلاق خود نرسیده‌اند تا آن را در زمان تشکیل پرونده و بررسی توسط قاضی، ارائه کنند. اما از زمانی که ثبت‌نام در سامانه «تصمیم» برای زوج‌های خواستار طلاق با اجرای تفاهم‌نامه میان دستگاه قضایی و بهزیستی به اجرا درآمد، رسیدگی به این پرونده‌ها در چهارچوب منسجم‌تری امکان پذیر شده است.

تصمیم اصولی

مدیر بهزیستی شهرستان شیراز با اشاره به جلسات مشاوره‌ای که پس از ثبت نام متقاضیان در این سامانه در نظر گرفته شده است به خبرنگار فارس می‌گوید: هر ماه، شمار فراوانی از پرونده‌های طلاق از دستگاه قضایی به سازمان بهزیستی که متولی اصلی مشاوره روان‌شناسی است، ارجاع داده می‌شود.

حمید آزرمی ادامه می‌دهد: اگر در مراکز مشاوره که زوجین به آنها معرفی می‌شوند، مشکل آنها قابل حل تشخیص داده شود، پرونده در مسیر سازش قرار می‌گیرد و اگر به هر دلیل امکان ادامه زندگی میسر نباشد، نامه مربوط برای ارائه به دادگاه و شعبه مورد نظر برای مراجعان تنظیم می‌شود.

وی جلسات مشاوره را که به صورت فردی و گروهی برای زوجین برگزار می‌شود موثر می‌داند و عنوان می‌کند: در بسیاری از موارد زوجین پس از شرکت در این جلسات با راهکارهای مطلوب آشنا شده‌ و به زندگی مشترک خود ادامه داده‌اند.

تولد یک سالگی تصمیم

مسوول سامانه تصمیم بهزیستی شهرستان شیراز نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: این سامانه از اول مرداد ۱۳۹۷ در بهزیستی شیراز راه‌اندازی شد.

سحر احمدی می‌افزاید: هدف از تشکیل این سامانه، پذیرش اولیه، انجام غربالگری و هدایت زوجین متقاضی طلاق به مراکز مشاوره و پیگیری مراحل قانونی است.

 

وی اضافه می‌کند: زوجین متقاضی طلاق، ابتدا در سامانه تصمیم ثبت نام اولیه می‌کنند و سپس در تاریخ و ساعت نوبت‌دهی به بهزیستی مراجعه کرده و پذیرش می‌شوند.

احمدی با اشاره به مراحل بعدی عنوان می‌کند: بعد از ثبت  اولیه و پذیرش، غربالگری و مصاحبه اولیه به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات زوجین، تشخیص و تصمیم کارشناسی به یکی از مراکز مشاوره معرفی می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: پس از ۴ جلسه مشاوره ظرف ۴۵ روز، زوجین در صورت عدم سازش به دفاتر خدمات قضایی ارجاع می‌شوند و پس از آن به دفتر شعبات دادگاه خانواده و نهایتا به دفتر اسناد رسمی جهت ثبت طلاق معرفی خواهند شد.

تسهیل یک مسیر

احمدی با شرح روند پیشین برای اقدام زوجین به طلاق اظهار می‌کند: در گذشته زوجین متقاضی طلاق مستقیما به دادگاه خانواده مراجعه می‌کردند و پس از طی مراحل مختلف به مرکز مشاوره هدایت می‌شدند که ازدحام در دادگاه، روبه رو شدن زوجین با مجرمان و شکایت‌های پی در پی را در پی داشت و احتمال درگیری بین زوجین و طولانی‌تر شدن مسیر پرونده را نیز افزایش می‌داد.

وی با توصیف بهزیستی به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد اعلام می‌کند: کارشناسان و مددکاران این واحد، خدمت‌رسانی و راهنمایی به متقاضیان را در کمال آرامش و تاب‌آوری انجام می‌دهند که در کاهش تنش بین زوج‌هایی که برای طلاق مراجعه می‌کنند، تاثیر بسزایی دارد.

احمدی تصریح می‌کند: با این همکاری مشترک همچنین، بار اضافی از دوش دادگاه برداشته شده است و در راه افرایش مهارت‌های ارتباطی خودآگاهی، حل تعارضات زوجین و کمک به تصمیم‌گیری مناسب، اقدامات موثری به انجام می‌رسد.

از زبان سارا

یک بانوی جوان که همسرش با فریب در ازدواج زندگی او را تباه کرده است، می‌گوید: چند سال طول کشید تا بتوانم دروغ‌ها، کلاهبرداری‌ها و متواری شدن همسرم را بپذیرم و برای طلاق اقدام کنم.

سارا ادامه می‌دهد: از طریق یکی از دوستانم و با مراجعه به ساختمان بهزیستی شیراز با سامانه تصمیم آشنا شدم و روند مشاوره‌ها و در نهایت مراحل قضایی را در پیش گرفتم.

 

وی با تاکید بر ترسی که برای شرکت در جلسات مشاوره داشت، عنوان می‌کند: پیش از شرکت در این جلسات به دلیل عدم حضور همسرم، مشاوره‌ها را بی‌نتیجه می‌دانستم.

سارا می‌افزاید: اما با شرکت در این جلسات یک مرکز مشاوره که با حمایت و هدایت بهزیستی شیراز امکان‌پذیر شد، از بار احساس گناه و ساده پنداشتن خود که باعث شده بود اعتماد به نفسم کاهش یاید، خلاص شدم.

وی معتقد است: علاوه بر اینکه مسیر طلاق و آغاز روند قضایی با این مشاوره‌ها برایم تسهیل شد، درک کردم که هر فردی ممکن است فریب بخورد، اشتباه کند اما باید قوی باشد و از پس حل و رفع این اشتباهات بربیاید تا زندگی بهتری برای آینده خود رقم بزند.

فارس

 انتهای پیام/

نظرات بینندگان