کد خبر: ۱۳۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۸
مدیر مجموعه «آرکا» در گفت‌وگو با شیرازه؛

بیانیه گام دوم انقلاب دارای «تعالیم سرّی» است/ در تلاش برای ایجاد یک فهم مشترک نخبگانی هستیم/ زمینه‌سازی برای ظهور؛ هدف ما است

مدیر مؤسسه آرکا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم دربردارنده تعالیم سری است و هم تعالیم علنی را در بر دارد. تعالیم علنی مخصوص حال عوام و توده‌های است که امری بدیهی است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که این بیانیه «تعالیم سری» را نیز برای نخبگان در خود جای داده است.
بیش از 5 از صدور بیانیه «گام دوم انقلاب» توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد. هر چند که متن این بیانیه به روان‌ترین و شیواترین شکل ممکن نگاشته شده است، اما کم نیستند افرادی که در طول این مدت از تفسیر و تاویل این بیانیه سخن به میان می‌آورند.
 
به راستی اما بیانیه گام دوم انقلاب چه چیز تازه‌ای را در بر دارد؟ مگر غیر از این است که آنچه در این بیانیه بر آن تاکید شده است، در طول چهار دهه اخیر بارها در منویات رهبری به آن اشاره شده است؟ پس چرا صدور این بیانیه برای نخبگان علوم انسانی در کشور اهمیت یافته است تا آنجا که محور برخی از سمینارها و کارگاه‌های آموزشی را به متن بیانیه گام دوم انقلاب اختصاص داده اند؟
 
این پرسش‌ها آن‌ چنان غامض و پیچیده نیستند که نتوان کسی را برای پاسخگویی به آن‌ها یافت چرا که از زمان صدور این بیانیه تا کنون متخصصانی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی رسالت خود را بر آشنایی مردم و نخبگان جامعه با این بیانیه قرار داده اند. به همین منظور، خبرنگار شیرازه به سراغ «ایمان ایمانی‌فر»، مدیر مؤسسه پژوهشی «آرکا» آمده و با وی گفت‌وگویی کوتاه در مورد ماهیت و چیستی بیانیه گام دوم انقلاب داشته است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:
 
به زعم بسیاری از کارشناسان امر، متن بیانیه گام دوم انقلاب یک متن باز است، لذا برای فهم آن باید رویکرد تفسیری اتخاذ کرد. با این حال اگر بخواهید به ساده‌ترین زبان ممکن به مخاطبین شیرازه توضیح دهید که ماهیت بیانیه گام دوم انقلاب چیست، چه پاسخی خواهید داد؟

 
بیانیه گام دوم انقلاب برای همه مردم در هر سطحی قابل فهم است اما حقیقت این است که هر کس به فراخور احساس نیازش می‌تواند درجه‌ای از این متن را درک کند.
 
وقتی که از بیانیه گام دوم انقلاب سخن به میان می‌آوریم، مخاطب ما سه طیف مختلف از جامعه یعنی توده‌های مردم، نخبگان جامعه و دستگاه‌های اجرایی را شامل می‌شود. وقتی که مخاطب مردم باشند لازم است که متن این بیانیه همه فهم باشد تا عموم مردم بتوانند درکی مقدماتی از ان داشته باشند. وقتی قرار است برای نخبگان جامعه صحبت می‌کنیم به این معناست که برای دریافتن فحوای متن نیاز به ورود نخبگان را می‌طلبد و در آخر نیز وقتی مخاطب دستگاه‌های اجرایی باشند باید آن‌ها را پاسخگوی نخبگان و دیگر آحاد جامعه برای مطالباتشان دانست.
 
 
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم دربردارنده تعالیم سری است و هم تعالیم علنی را در بر دارد. تعالیم علنی مخصوص حال عوام و توده‌های است که امری بدیهی است. اما این نکته را نباید فراموش کرد که این بیانیه «تعالیم سری» را نیز برای نخبگان در خود جای داده است.
 
منظورتان از تعالیم سری چیست؟
 
منظورم از تعایم سری مواردی است که برای فهم آن نیاز به دانش هرمنوتیک نیاز است. دانشی که بتواند متن بیانیه را واشکافی و گوهر و فحوای کلام را استخراج کند.
 
در حقیقت می‌توان گفت که این بیانیه به این علت که برای کلیت نظام جمهوری اسلامی صادر شده است، اصولا نمی تواند مخاطبانی از یک قشر خاص را در بر داشته باشد. منظور شما را درست درک کرده ام؟
 
کاملا همین طور است. مردم به عنوان پشتیبان نخبگان و نخبگان به عنوان مطالبه‌گران از دستگاه‌های اجرایی باید فهم لازم و کافی را از این بیانیه داشته باشند، لذا سرشت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نمی تواند برای مردم غیرقابل فهم باشد.
 
شما به عنوان مدیر مؤسسه‌ای که «آرکا» نام گرفته و در حال برگزاری کلاس‌های تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب هستید، چه چشم‌اندازی را پیش روی خود می‌بینید؟
 

مجموعه «آماج گستر اندیشه و دانش آرکا» با ورود عالمانه و نخبگانی به حوزه علوم انسانی، تلاش در ایجاد یک فهم مشترک نخبگانی و حرکت مطالبه گرانه نخبگان برای زمینه سازی ظهور و شکل گیری تمدن اسلامی را دارد. این مؤسسه با هیئت علمی کارآمدی که با اساتید حوزه و دانشگاه به تازگی تشکیل داده است.
 
از طرف دیگر ورود به علوم انسانی و بسط و گسترش آن یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است که صدور این بیانیه جرقه‌ای را برای تحقق این امر زد و ما در این مؤسسه‌ با بهره‌گیری از بهترین کارشناسان و مدرسان کشوری تلاش در تاثیرگذاری حداکثری در سطح نخبگان جامعه را داریم.


کمی هم در مورد فعالیت هایی که در این زمینه در پیش خواهیم داشت توضیح دهید.

 
ما در ابتدا یک همایش دوروزه را به عنوان پیش درآمد ورود به بیانیه گام دوم انقلاب برگزار کردیم که خوشبختانه استقبال کارشناسان ما را برای برگزاری دوره تربیت مدرس بیانیه مصمم تر کرد. در روزهای 2 و 3 تیرماه سال جاری سه همایش را در سطح کشور برگزار کردیم و بر اساس نظرسنجی‌های به عمل آمده خروجی بسیار ثمربخشی را در سطح نخبگانی برای پیگیری مطالبات مردمی به همراه داشته است.
 
نگاه ما این است که با تجمع فکر، اندیشه و تلاش همه جانبه نخبگان و حمایت مردم می توان به سمت مطالبه گری حرکت کنیم. من لازم می‌دانم که در این جا تشکر ویژه‌ای داشته باشم از تمام کسانی که برای برگزاری همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب تلاش کردند. به خصوص تشکر ویژه‌ای دارم از سردار غیاثی، فرمانده سپاه استان فارس همچنین از سهرابی، مدیر مرکز صدا و سیمای فارس و حجت‌الاسلام مهرابی، مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان فارس.
 
انتهای پیام/
نویسنده :
سعید دهقانی
نظرات بینندگان