کد خبر: ۱۳۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۱ تير ۱۳۹۸

جوابیه روابط عمومی آموزش و پرورش فارس و توضیحات شیرازه

در پی درج مطلبی با "عنوان آقای مدیر کل! کماندارت را دریاب، اشتباهی نشانه گیری کرده!" روابط عمومی اداره آموزش و پرورش فارس طی جوابیه ای، توپ اختلافات به وجود آمده را در زمین خیرمدرسه ساز دبیرستان بزرگی انداخته است.
به گزارش شیرازه، در پی درج مطلبی با "عنوان آقای مدیر کل! کماندارت را دریاب، اشتباهی نشانه گیری کرده!" جوابیه ای از طرف روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش به دفتر شیرازه واصل گردید که ضمن دعوت به مطالعه، توضیحات شیرازه نیز در پایان برای استحضار خوانندگان تقدیم می گردد.

جوابیه اداره کل اموزش و پرورش فارس
باسلام واحترام، پیرو درج مطلبی  با عنوان ((آقای مدیر کل!کماندارت را دریاب، اشتباهی نشانه گیری کرده!))در مورخه 19 تير ماه 98 در آن پایگاه خبری لذا مقتضی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات، جهت تنویر افکار عمومی توضیحات روابط عمومی اداره آموزش وپرورش ناحیه3 شیراز عینا" در آن پایگاه خبری درج گردد.
   
خیرمدرسه ساز نسبت به تغییر کاربری سالن دبیرستان بزرگی معترض است
دبستان خیّر ساز حاج عبدالرحیم بزرگی با ظرفیت 198 نفر دانش آموز و در محله مأذون قشقایی شیراز واقع شده است که خیّر محترم، در بدو ساخت این آموزشگاه، سالن چند منظوره ای را به منظور استفاده دانش آموزان  در همه زمینه ها از قبیل:برگزاری نماز جماعت، مراسم اعیاد و سوگواری ائمه اطهار علیهم السلام، برگزاری امتحانات، جلسات انجمن اولیا و مربیان، آموزش خانواده و ... بنا نهادند.
براساس نامه ای که در خبر آن رسانه هم منتشر شد و متاسفانه سریعا" وبنا بر دلایلی نامعلوم هم برداشته شد(که جای تامل هم دارد)در تاریخ 16/4/81 سرهنگ ابراهیم عزیزی فرمانده وقت ناحیه مقاومت بسیج شیراز ، از ریاست وقت آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز، درخواست همکاری جهت در اختیار قرار دادن نمازخانه مدرسه حاج عبدالرحیم بزرگی به منظور اجرای برنامه های پایگاه مقاومت در روزهای جمعه هر هفته در ساعت 20 لغایت 24 شب می نماید و رییس اسبق ناحیه 3 شیراز نیز طی نامه ای در مورخ 17/4/81 مجوز تحویل در ساعت مقرر در روز جمعه و تحویل گرفتن مجدد هر روزه، به مدیر مدرسه می دهد. 
اما متأسفانه به مرور زمان، توسط مسسولین پایگاه مقاومت شهید اسلامی نسب، این سالن چند منظوره کلا تغییر کاربری داده می شود و داخل آن اتاق، ابدارخانه وسرویس بهداشتی ساخته می شود وعلیرغم نیاز شدید آموزشگاه و دانش آموزان به مکانی برای برگزاری نمازجماعت ظهر و عصر، برگزاری مراسمات، جلسات، امتحانات و ...؛ مکان مذکور تاکنون در اختیار و تحت تصرف پایگاه مقاومت بسیج شهید اسلامی نسب بوده و دانش آموزان اجازه استفاده از آن مکان را ندارند.
خیّر گرامی جناب آقای حاج عبدالرحیم بزرگی نیز با ابراز نارضایتی از این موضوع، با مراجعات حضوری و پیگیری های شفاهی، به ناچار نامه ای به مجمع خیرین مدرسه ساز استان نوشته و در آن ضمن گلایه از تغییرکاربری مکان آموزشی فوق الذکر به پایگاه مقاومت ، تقاضای پیگیری و بازگردانی آن به مکان آموزشی و پرورشی برای دانش آموزان مدرسه را می نماید. 
همچنین در بهمن ماه 1397 با دعوت از رییس فعلی آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز برای بازدید از مدرسه، مجددا درخواست خود را مطرح می کند که جناب آقای کماندار، وجود این پایگاه مقاومت را ضامن امنیت آن محله و مدرسه معرفی می کند. اما اصرار خیّر گرامی باعث می شود تا رییس آموزش و پرورش ناحیه3 شیراز ، موضوع را با مسئولین سپاه ناحیه بقیه ا... در میان بگذارد که آخرین مرتبه آن در مورخ 20/1/98 اتفاق می افتد.
زمانی که رییس آموزش و پرورش ناحیه3 شیراز به منظور تائید و تجدید میثاق با پاسداران انقلاب اسلامی به اتفاق جمعی از همکاران و دانش آموزان، به دیدارفرماندهی ناحیه بقیه ا... جناب سرهنگ علیپور رسیده اند. در آن جلسه نیز مجددا موضوع درخواست جناب آقای حاج عبدالرحیم بزرگی جهت تعیین تکلیف فضای فوق الذکر مطرح و از ایشان خواسته شده تا به نحو شایسته ای نظر خیّر محترم را جلب نمایند که متاسفانه باز هم اتفاقی نمی افتد.
ازسوی دیگر براساس بند «ع» تبصره 9 از قانون بودجه سال 1398 کل کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، که قانونگذار بدلیل کمبود فضای آموزشی و عدم تامین اعتبار و احداث فضاهای جدید آموزشی، وزارت آموزش و پرورش را مکلف می نماید که از ابتدای سال 1398 نسبت به پیگیری تخلیه فضاهای آموزشی در اختیار سایر ارگانها و نهادها اقدام نماید که طبق بخشنامه شماره 16/1806/98 مورخ 16/2/98 صادره از اداره کل آموزش و پرورش فارس، مراتب تکلیف قانونی فوق به تمامی نواحی چهارگانه شیراز و ادارات سراسر استان ابلاغ می گردد.
با استناد به بخشنامه مذکور، واحد حقوقی این اداره نسبت به صدور بیش از 30 موردنامه به منظور اخطار تخلیه و یا تعیین تکلیف مکانهای مختلف تحت تصرف به نهادهای مشمول بخشنامه می نماید که یک نمونه از آن نیز پایگاه مقاومت بسیج شهید اسلامی نسب می باشد 
نامه اولیه به پایگاه مقاومت در مورخ 13/3/98 به شماره 16/981325/2303 و متعاقبا نامه دوم به شماره 16/981837/2303 به تاریخ 12/4/98 به ایشان ابلاغ می شود. لیکن با وجود پیگیریهای متعدد پرسنل این اداره بصورت حضوری و اخطاریه، متاسفانه مسئولین ذی ربط پایگاه مقاومت، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند. 
اداره آموزش و پرورش ناحیه سه با حضور پایگاه مقاومت بسیج شهید اسلامی نسب در نمازخانه آموزشگاه دبستان حاج عبدالرحیم بزرگی هیچگونه مشکلی ندارد اما با توجه به صراحت قانون در خصوص اقدام به تخلیه و همچنین عدم وجود هیچ گونه رابطه استیجاری و قانونی و عدم هماهنگی جهت تعیین تکلیف موضوع و براساس اصرار خیرمدرسه ساز پس از مشاهده تصرف کامل فضا و عدم استفاده مدرسه از آن ،این اداره حسب وظیفه قانونی و نیاز به فضای آموزشی مذکور و مکاتبه مسئولین مدرسه، نسبت به پیگیری موضوع اقدام نموده است.
در انتها شایان ذکر است در حوزه همکاری با بسیج، این اداره و تمامی مدارس، پایگاه مقاومت بسیج فعال دارند که دانش آموزان و همکاران محترم با جمعیتی قابل توجه، در آن عضو می باشند. همچنین تمامی طرحها و فعالیتهای فرهنگی و پرورشی حوزه بسیج همانند طرح شهید بهنام محمدی، که مربوط به طرح مسجد و مدرسه می باشد، برابر مقررات و به شکل جدی در ناحیه پیگیری و انجام می شود 
از سوی دیگر اماکن و ابنیه ای که جهت فعالیت های ورزشی، فرهنگی و تربیتی مورد نیاز بسیج بوده، در اسرع وقت و بصورت رایگان در اختیار ایشان قرار داده شده است. نمونه های متعددی از اینگونه قراردادها هم اکنون در واحد حقوقی وجود دارد به عنوان مثال هم اکنون نمازخانه مدارس شاهد 11 و پوشینه بافت و ... نیز در اختیار اهالی محل برای برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا و سایر مراسم مذهبی قرار دارد وعلاوه برآن، در طول ایام عزاداری محرم و صفر، بسیاری از سالن های مدارس و یا حیاط آموزشگاهها در اختیار هیآت مذهبی قرار می گیرند.
اما درخصوص مطالب نسبت داده شده به رییس آموزش وپرورش ناحیه سه شیراز در خبر آن رسانه  ضمن تکذیب  کامل موارد مطروحه به اطلاع می رساند: این اداره تمامی تلاش های خود را دارد تا با اجرای مطلوب سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به دنبال تربیت نسلی باشد که در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد و در این خصوص فعالیت های فرهنگی بسیار موثری را داشته است که به عنوان مثال فقط در یک مورد درفعالیت های قرآنی در سال تحصیلی جاری، تعداد 42000 دانش آموز در مسابقات قرآن کریم، عترت و نماز در ناحیه شرکت نمودند که از این تعداد طی مراسمی در دو روز از حدود 1300 نفر از برگزیدگان آن (46 نفر مرحله استانی و 12 نفر راه یافته به مرحله کشوری)، تقدیر و تشکر بعمل آمد ولازم به ذکر است که بزرگترین کاروان شرکت کننده در مسابقات استانی مربوط به ناحیه سه می باشد.

توضیحاتی نسبت به جوابیه 
در پاسخ به جوابیه اداره آموزش و پرورش نکاتی چند تقدیم می گردد:
1-نفس پاسخگو بودن آموزش و پرورش و فعال بودن روابط عمومی اداره کل قابل تحسین است. حال که زحمت پاسخگویی به مطالب و نکات مطرح شده را در دستور کار دارید، زحمت بکشید به مطلب آقای کلاری، شفاف سازی‌تان را شفاف‌تر کنید!  نیز پاسخ دهید تا ابهامات مخاطبان و خوانندگان در خصوص سرویس مدارس برطرف گردد.

 2-در جوابیه اشاره شده است که نامه ای در سایت منتشر کرده اید و فورا برداشته اید و حذف آن را قابل تامل دانسته اید. محض اطلاع دوستان باید عرض کنیم انتشار یا عدم انتشار نامه اختلاف سلیقه شورای سردبیری بوده و موضوع خاصی مطرح نبوده است و اکنون نیز این نامه که از نگاه عمیق فرهنگی و بصیرت مدیر آموزش و پرورش آن دوره حکایت دارد منتشر می نماییم.

جوابیه روابط عمومی آموزش و پرورش فارس و توضیحات شیرازه

3- در جوابیه اشاره شده است که پایگاه، نمازخانه را تغییر کاربری داده و در آن آبدارخانه و سرویس بهداشتی ساخته شده و مدرسه شدیدا به آن مکان نیاز دارد و تصرف پایگاه این امکان را از مدرسه سلب کرده است.
اول اینکه: این کار با نظر خیر و مجوز آموزش و پرورش انجام شده است. بهتر بود بررسی دقیق تر انجام دهید.
دوم این که این کار توسط هیات امنای مسجد انجام شده است و نه پایگاه. مزید اطلاع جناب کمان دار، اینجا مسجد است، هیات امنا دارد، هیات امنا از اداره اوقاف حکم گرفته اند و خادم مسجد از بیمه اوقاف استفاده می کند.
دوم: همین یک پاراگراف نشان می دهد که موضوع خیر بهانه هست و نیت مدیر آموزش و پرورش تعطیلی مرکز فرهنگی است.
مزید اطلاع خوانندگان عرض می کنیم اگر خیر مخالف این کار بوده چرا چندین سال حق الزحمه امام جماعت محل را پرداخت می کرده؟ که البته بعد از بازدید جناب کمان دار و ... خیر بعد از سالها از پرداخت حق الزحمه امتناع کرده و اکنون توسط کمک های مردمی این کار انجام می شود.
نوشته اید که برنامه های نماز. جماعت مدرسه تعطیل شده است.
آنچه باعث تعطیلی نماز جماعت مدرسه شده است وجود پایگاه مقاومت نیست چرا که سال ها و در دوران مدیر قبلی مدرسه نماز جماعت برگزار می شده و مدیر جدید که در دوران شما منصوب گردیده نماز جماعت را به دلیلی که حتما خودشان باید توضیح دهند برگزار نمی کند.
البته مدیر منصوب شما از نماز خانه(یا به احتمال قوی مسجد) برای اجرای برنامه یوگا یا ایروبیک و حرکات موزون برای ایجاد نشاط در بین بچه ها) استفاده می نموده و این بی جهت بدون استدلال شما را می رساند. 

4- برای مثبت نشان دادن نگاه شما به بسیج و برنامه های آن به طرح شهید بهنام محمدی و پایگاه های فعال مدارس اشاره نموده اید. در حالی که این برنامه ها، ابلاغی وزارت بوده و اجرای آن
جز وظایف شماست و عدم اجرای آن یا کارشکنی در اجرای آن تخلف و قابلیت پیگیرد دارد. هر چند در روند اجرای  همین برنامه و برنامه های مشابه آن هم حرف هایی است که چنانچه لازم باشد در موقع مناسب مطرح می گردد.

5- در بخش دیگر جوابیه، مطالب نسبت داده شد به ریيس اداره را کذب کامل خوانده اید و بدون اشاره به مصادیق و توضیحات آنها، به مسابقه قرآنی ابلاغی وزارت آموزش و پرورش به عنوان کار ویژه مدیر ناحیه اشاره کرده اید، در حالی که جا داشت به موارد اشاره شده به صورت مصداقی پاسخ می دادید تا معلوم شود دروغگو کیست؟
( اجاره مکان اداره برای فروش کتاب های کمک درسی بر خلاف تصریح آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت تبلیغ و فروش کتاب های کمک درسی، هزینه و اسراف در تغییر و دکور اتاق خودشان در ناحیه ای که همگان از وضعیت مالی و گرفتارهای آن اطلاع دارند، تبلیغ سفر خارجی برای معلمان با بروشورهای تبلیغی مبلغ مکان های غیر اخلاقی و...)
بفرمایید کدام یک از مطالب اشاره شده کذب است؟

6- در جوابیه از سند تحول آموزش و پرورش و تربیت دانش آموز تراز سخن گفته اید. لطفا شعار ندهید و اقدامات انجام شده برای عملیاتی شدن این سند را اعلام کنید. منتظر انتشار اقدامات شما در این زمینه هستیم. در مظلومیت سند تحول بنیادین همین بس که مدیر آموزش و پرورش ما از سند تحول بنیادین حرف می زند، ولی به ابتدایی ترین اصول سند تحول یعنی نقش آفرینی مدرسه در محله نه تنها کمکی نمی کند که مدیریت ایشان به اختلاف و جدایی مدرسه و محله  منجر می شود.

7- این پایگاه فرهنگی عمر هفده  ساله دارد و طی سالهای گذشته خیر مدرسه ساز در برنامه های اجرا شده در مرکز فرهنگی مشارکت فعال شده و سالها هزینه های اقامه جماعت را پرداخته اند. براستی چه اتفاقی افتاده است که خیر این مکان سالها مدافع و حامی برنامه ها بوده و در دوره آقای کمان دار مخالف!

8-همانطور که در جوابیه هم خودتان اشاره کرده اید، فعالیت پایگاه در این مکان با درخواست فرمانده وقت سپاه و موافقت مدیر وقت اداره انجام شده، پس انتظار است اداره آموزش و پرورش هم به بدیهی ترین اصول مکاتبه اداری آشنا باشد و اگر احیانا مطلبی دارد از مسیر خودش دنبال کند.
در این باب مطالب دیگری هم هست که به وقت دیگری موکول می کنیم و عرض می کنیم:
فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید/ شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد

نظرات بینندگان