کد خبر: ۱۳۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۸

تبلیغ حجاب از هشتک ها تا نهادها

از جمله راه های تبلیغ حجاب بکارگیری مبلغان برای موضوع حجاب است، مبلغ کسی قصد تبلیغ حجاب و علاقمند ساختن دیگران به حجاب دارد، باید قبل از هرگونه اقدامی به خودسازی و دانش افزایی بپردازد.
به گزارش شیرازه، حجاب و عفاف امری  فطری و دینی است و از مسائل مهم و کلیدی جامعه ی ما به شمار می رود و  به تمامی افراد جامعه مربوط می‌شود. امروزه دشمنان با ابزارهای مختلف برای حذف حجاب و عفاف در جامعه اسلامی  تلاش می کنند و بی‌حجابی را در جامعۀ ما ترویج نموده و برخی افراد ناآگاه از آن‌ها پیروی می‌کنند در صورتی که اگر انسان با مقوله حجاب آشنایی پیدا کند آثار و نتایج آن را در جامعه مشاهده خواهد کرد. یکی از دغدغه های اصلی فعالین فرهنگی توجه به موضوع عفاف و حجاب است.
در جامعه ما بحث حجاب بیشتر به بانوان مربوط است زیرا حجاب در تقویت غرور دختران و بانوان جامعه و افزایش  اعتماد به نفس آن ها تاثیر گذار است حال برای اینکه بتوان مفهوم حجاب را برای بانوان  پیاده سازی کرد مستلزم اقداماتی در سطح جامعه است البته در هر رده سنی نوع آموزش ها می تواند متفاوت باشد  بطور مثال در هنگام نماز بانوان از حجاب کامل برخوردار هستند فرزند خانواده با مشاهده این تصویر و راهنمایی مادر خانواده به لزوم حجاب در پیشگاه خانواده  پی می برد.

 زمینه‌سازی برای ازدواج آسان، عدم استفاده از ماهواره، اهدای بسته های فرهنگی تبلیغ حجاب،اهدای چادر حجاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی با موضوع حجاب، تشویق دانش آموزان و دانشجویان به انجام کار پژوهشی مرتبط با موضوع عفاف و حجاب، بیان آسیب های بی حجابی، توزیع بسته های فرهنگی حجاب از جمله کارهای روتین در زمینه جذب افراد به حجاب است اما آیا درجمع کنونی این روش ها پاسخگو است یا باید با استفاده از روش های کاربردی، بروز و اثر بخش برای تبلیغ حجاب استفاده کرد؟

از جمله راه های تبلیغ حجاب بکارگیری مبلغان برای  موضوع حجاب است، مبلغ کسی قصد تبلیغ حجاب و علاقمند ساختن دیگران به حجاب دارد، باید قبل از هرگونه اقدامی به خودسازی و دانش افزایی بپردازد.

رفتار جذب کننده
یکی از کارهای موثر در ارتباط تبلیغ حجاب این است که افراد محجبه طوری رفتار کنند که فرد بی حجاب رابه سمت خود جلب کنند به این نوع برخورد جذبی می گویند که از تاثیر بسیاری در انتقال مفاهیم حجاب برخوردار است، چند سالی است که پیرو این موضوع طرحی  کوتاه در عین حال جذاب به عنوان " حس خوب" در چند نقطه از شهر تهران انجام می شود. در این طرح کارشناسان، بانوان تازه مسلمان شده و بانوانی که تغییر پیدا کرده و محجبه شدند  با پاسخگویی درست نسبت به سوالات افراد در خصوص حجاب حس آرامش را به آن ها انتقال می دادند و در پایان با اهدای گل، طومار و بروشور استقبال می کردند.

تبلیغات از جمله عوامل مهم و تاثیر گذار در تبلیغ حجاب است همانطور که در کشورهایی نظیر کانادا تبلیغات حجاب را روی اتوبوس های شهری انجام دادند، حتی بنر های تبلیغاتی زن با حجاب واکنش های متفاوت افراد را به دنبال داشته است و نمونه این تبلیغات در کشورهای مختلف  انجام شده است.

فضاهای عمومی
در کشور ما در مترو، اتوبوس های شهری و فضاهای شهری شاهد تبلیغات با موضوع عفاف و حجاب بوده ایم زیرامخاطب با تصویر ارتباط بهتری بیشتری بر قرار می کند و اینجاست که تبلیغ حجاب با تاثیر بسزایی در جامعه هدف  خود همراه می شود.

تولید انیمیشن ها و فیلم هایی با موضوع عفاف و حجاب و برگزاری جشنواره های ایده های عفاف و حجاب از جمله تجارب موفق فرهنگی در زمینه تبلیغ حجاب است در این خصوص می توان به برگزیده شدن فیلمنامه "تا دور برگردان بعدی" اثر علی صفایی مطلق  جشنواره ملی ایده های عفاف و حجاب در سازمان صدا و سیما  که سال ۹۴ در تهران برگزار شد ، اشاره کرد این فیلمنامه به موضوع عفاف و حجاب پرداخته است. البته تولید فیلم های فاخر سینمایی یا تئاتر با موضوع حجاب به ندرت انجام می شود و این مساله نیز خلل مهمی در ساختار فرهنگی کشور به حساب می آید.

نهادهای آموزشی
نقش آموزش و پرورش و معلمین و مربیان  مدارس در تبیین فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانش آموزان موثر است زیرا  معلم با  ارتباط منسجم با دانش آموز در فضای مدرسه به عنوان خانواده دوم وی می تواند بسیاری از مفاهیم اسلامی را به او بیاموزد و به وی آموزش دهد، در سال های اخیر نیز تجربیات منحصر بفرد توسط معلمین مدارس برای لزوم توجه حجاب و عفاف  در بین دانش آموزان بدست آمده است.

برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایرانی - اسلامی  در سطح کشور می تواند در تبلیغ الگوهای حجاب موثر باشد، استفاده از طرح های جذاب برای بانوان، لباس های مجلسی پوشیده، چادر های حجاب البته با قیمت مناسب در جذب مخاطب موثر است البته در این خصوص باید تبلیغاتی مفید با حداقل هزینه انجام شود.

رسانه ملی
نقش صداو سیما در برگزاری برنامه ها و تولید آثار  نمایشی با محتوای عفاف و حجاب  نیز بسیار مهم است، برنامه اجتماعی  تحت عنوان "از لاک جیغ تا خدا" از جمله برنامه هایی که توانسته با مخاطب جوان ارتباط برقرار کند و با گفت وگوی افراد تغییر یافته در مقوله حجاب نگرشی جدید نسبت به حجاب را در بین جوانان القا کرده است.

وجود فضای مجازی و شبکه های پیام رسان داخلی در ترویج و تبلیغ حجاب موثر است، چندی است که کاربران فضای مجازی با هشتگ هایی نظیر # حجاب_ بالندگی_است  با انتشار پست های خود در خصوص انتخاب خود نسبت به حجاب مطالبی را عنوان می کنند که این مهم به نوبه خود واکنش های مثبتی را در بین کاربران به همراه داشته است و چه بسا افرادی که توانستند با استفاده از تجربیات تلخ و شیرین افراد حجابی مناسب را برگزینند.

آنچه که امروز در خصوص تبلیغ حجاب در بیلبوردهای سطح شهر مشاهده می شود محدود است و بسیارند، بیلبوردهایی که با هزینه های گزاف به موضوعات دیگر پرداخته شده است، این یک معضل مهم است و در خصوص چرایی آن باید بحث کرد. یک نهاد با یک اتاق فکر قوی و سالم برای طراحی جملات، تصاویر، نوع فیلم ها و فضای مجازی و موضوعاتی که به نحوی تبلیغ حجاب به شمار می روند، تشکیل شود. با توجه به هجمه های دائمی دشمنان  باید از روش های بروز برای تبلیغ حجاب در کشور استفاده کرد.


نظرات بینندگان