کد خبر: ۱۳۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۸

قانون حجاب و عفاف و دریغ شهرداری شیراز از نامگذاری ساده یک فرهنگسرا

با نگاهی به نام فرهنگسراهای شیراز مشخص می شود شهرداری شیراز و سازمان فرهنگی آن از زیر بار حتی یک نام گذاری ساده که در قانون حجاب به آنها واگذار شده، شانه خالی کرده است.
به گزارش شیرازه، «حجاب» از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می‌رسد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می‌رسد.

حجاب و عفاف پدیده مذهبی - ارزشی مهمی در تعالیم اسلامی است و توجه به زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم استد و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش‌های بنیادین و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.

بدیهی است که در کنار شرایط مساعد اجتماعی برای ارزش تلقی کردن و الگوپذیری این فرهنگ، نیازمند درونی و نهادینه شدن آن در وجود افراد است بدون شک رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.
 متن کامل قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب که در 13 دی 1384 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی، 
تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی توسط نهادهای الگو ده، رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسئولان حکومتی و خانواده‌های آنان و تدوین شاخص‌هایی در این زمینه برای گزینش مدیران، از جمله مواردی است که در این قانون برنامه و راهکارهایی پیش بینی شده است.

در متن این قانون  وظایف تخصصی دستگاه‌های قانونگذار و اجرایی نیز به تفصیل بیان شده که در بین این دستگاه ها نام نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیما، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،سازمان تربیت بدنی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و شهرداری‌ها دیده می شود.
یکی از مواردی که که طبق آن مروبط به شهرداری هاست  تأسیس فرهنگسرای حجاب است که شهرداری موظف شده نسبت به تأسیس فرهنگسرای حجاب برای برگزاری جلسات مرتبط،‌ پرسش و پاسخ در زمینه حجاب؛ برگزاری مراسم ویژه و ...اقدام کند.
 حال با نگاهی به نام فرهنگسراهای شیراز مشخص می شود شهرداری شیراز و سازمان فرهنگی آن از زیر بار حتی یک نام گذاری ساده که در مقوله حجاب به آنها واگذار شده، شانه خالی کرده است.
مروری بر سایر موارد دیگری که قانون حجاب و عفاف به عهده شهرداری ها گذاشته هم خالی از لطف نیست،که میزان توجه و انجام شدن آن توسط شهرداری را به قضاوت مخاطبان واگذار می کنیم:

مواردی که طبق قانون حجاب و عفاف به عهده شهرداری هاست:
1- گسترش فرهنگ عفاف در سطح شهر، مراکز فرهنگی، مراکز تحت پوشش شهرداری و مراکز عمومی.
2- ایجاد مراکز مشاوره محلی جهت اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و جوانان به صورت حضوری، تلفنی و مکاتبه‌ای، با کادر مجرب و با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
3- جلوگیری از تبلیغ کالاهای فرهنگی و تجاری مغایر با فرهنگ عفاف و حجاب نظیر آگهی‌های تجارتی و تبلیغاتی چهره‌های هنری و ورزشی با آرایش و حجاب ضد اسلامی.
4- نوشتن آیات و روایات دینی، فتواهای علماء وصیتنامه‌ حضرت امام(ره) و ... به منظور توسعه فرهنگ عفاف در پارک‌ها، میادین، خودروهای عمومی شهری، سالن‌های سینما، تابلوهای معابر عمومی و ورزشی با استفاده از ابزارهای فرهنگی مناسب.
5- تأسیس فرهنگسرای حجاب برای برگزاری جلسات مرتبط،‌ پرسش و پاسخ در زمینه حجاب؛ برگزاری مراسم ویژه و ...
6- تهیه تندیس و عکس و تصاویر مناسب از شخصیت‌های اسلامی، وقایع مهم تاریخی و طرح‌های نمادین و استفاده از آنها جهت نصب در اماکن عمومی مهم و تفرجگاه‌ها، همراه با ترمیم و بازسازی مستمر آنها.
7- گسترش اماکن عمومی، پارک‌ها و مراکز ورزشی مناسب برای زنان و دختران جهت گذراندن اوقات فراغت و ایجاد فضاهای مناسب جهت برخورداری آنان از آزادی عمل در رعایت حجاب توسط سازمان پارک‌ها.
8- حمایت از فعالیت‌های عام فرهنگی و هنری دستگاه‌ها در ارتباط با گسترش فرهنگ عفاف.
9- افزایش تسهیلات حمل و نقل شهری ویژه بانوان به منظور تأمین آسایش بیشتر آنان (نظیر راه‌اندازی و توسعه تاکسی ویژه بانوان و ...)
10- رعایت موازین شرعی در ساختن اماکن مسکونی از نظر در معرض دید نبودن ورودی خانه‌ها و دیده نشدن داخل خانه به هنگام باز شدن در.


نظرات بینندگان