کد خبر: ۱۳۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۸
حسینیه شیرازه:

اعلام جشن های ولادت حضرت امام رضا(ع) در شیراز

در حسینیه شیرازه، قصد داریم مراسم و جشن های هیئات مذهبی شهر مقدس شیراز در روز ولادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) را به شما معرفی کنیم.

در حسینیه شیرازه، قصد داریم مراسم و جشن های هیئات مذهبی شهر مقدس شیراز در روز ولادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) را به شما معرفی کنیم.

خلاصه زندگی نامه امام هشتم شیعیان:

امام علی ‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام می‌باشند.

ایشان در سن 35 سالگی عهده‌دار مسئولیت امامت ورهبری شیعیان گردیدند و حیات ایشان مقارن بود با خلافت خلفای عباسی که سختی‌ها و رنج بسیاری رابر امام رواداشتند و سر انجام مامون عباسی ایشان را در سن 55 سالگی به شهادت رساند.دراین نوشته به طور خلاصه, بعضی ازابعاد زندگانی آن حضرت را بررسی می نماییم.

نام ،لقب و کنیه امام :

نام مبارک ایشان علی و کنیه آن حضرت ابوالحسن و مشهورترین لقب ایشان "رضا" به معنای "خشنودی" می‌باشد. امام محمدتقی علیه‌السلام امام نهم و فرزند ایشان سبب نامیده شدن آن حضرت به این لقب را اینگونه نقل می‌فرمایند : خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا و ائمه اطهار در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده اند و همینطور ( به خاطر خلق و خوی نیکوی امام ) هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند".

یکی از القاب مشهور حضرت " عالم آل محمد " است . این لقب نشانگر ظهور علم و دانش ایشان می‌باشد.جلسات مناظره متعددی که امام با دانشمندان بزرگ عصر خویش, بویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل کوچکی براین سخن است، که قسمتی از این مناظرات در بخش " جنبه علمی امام " آمده است. این توانایی و برتری امام, در تسلط بر علوم یکی از دلایل امامت ایشان می‌باشد و با تأمل در سخنان امام در این مناظرات, کاملاً این مطلب روشن می‌گردد که این علوم جز از یک منبع وابسته به الهام و وحی نمی‌تواند سرچشمه گرفته باشد.

پدر و مادر امام :

پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم (ع)پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال 183 ه.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادرگرامیشان " نجمه " نام داشت.

تولد امام :

حضرت رضا (علیه السلام ) در یازدهم ذیقعده‌الحرام سال148هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند. از قول مادر ایشان نقل شده است که :" هنگامی‌که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی‌کردم و وقتی به خواب می‌رفتم, صدای تسبیح و تمجید حق تعالی وذکر " لااله‌الاالله " رااز شکم خود می‌شنیدم, اما چون بیدار می‌شدم دیگر صدایی بگوش نمی رسید. هنگامی‌که وضع حمل انجام شد، نوزاد دو دستش را به زمین نهاد و سرش را به سوی آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد؛ گویی چیزی می‌گفت" (2).

نظیر این واقعه, هنگام تولد دیگر ائمه و بعضی از پیامبران الهی نیز نقل شده است, از جمله حضرت عیسی که به اراده الهی در اوان تولد, در گهواره لب به سخن گشوده و با مردم سخن گفتند که شرح این ماجرا در قرآن کریم آمده است.

اعلام جشن های ولادت حضرت امام رضا(ع) در شیراز

اعلام مراسم ها:

آستان مقدس احمد ابن موسی(ع) شاهچراغ

شنبه 22 تیر ماه همزمان با نماز مغرب و عشا

سخنران: حجت الاسلام والمسلمین شهاب مرادی

مداح: حاج محمد شریف زاده

مکان: حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)

آستان مقدس سیدعلاالدین الحسین(ع)

سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سعادت

یکشنبه 23 تیر ماه همراه با نماز مغرب و عشا

مداحان: کربلایی کریم افسر، حاج حسن حقیقی، کربلایی روستا زاده

مکان: سه راهه آستانه، خیابان حسینی، حرم مطهر سیدعلاالدین الحسین(ع) (آستانه)

آستان مقدس علی ابن حمزه(ع)

شنبه 22 تیر ماه همزمان با نماز مغرب و عشا

سخنران: حجت الاسلام دکتر سید امیر عبدالملکی از تهران

مداحان: کربلایی قاسم زارع، کربلایی پیام کیانی، کربلایی محمد نائل

مکان: حرم مطهر حضرت علی ابن حمزه(ع)

هیئت رهپویان وصال

شنبه 22 تیرماه، همراه با نماز مغرب و عشاء

سخنران :حجت الاسلام انجوی نژاد

موضوع سخنرانی :عقل و نور - قسمت پنجم

مداح :کربلایی ماجد قیم

مکان: بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء(ع)

هیئت محبان ثارالله

شنبه 22 تیر ماه همزمان با نماز مغرب و عشا

سخنران :حجت الاسلام ظهیری

مداح: حاج سید محسن بنی فاطمه

مکان: خیابان ایمان شمالی، کوچه 10 ، حسینیه محبان ثارالله

هیئت یوسف زهرا(س)

شنبه 22 تیر ماه همزمان با نماز مغرب و عشا

سخنران :حجت الاسلام عباسی

مداح: حاج علیرضا بیطرف، کربلایی امیر محمدی

مکان: بلوار رحمت، خیابان مسلم، مسجد بقیه الله(عج)

اعلام جشن های ولادت حضرت امام رضا(ع) در شیراز
نظرات بینندگان