کد خبر: ۱۳۱۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
با "دولت جوان حزب‌اللهی" در میزگرد شیرازه:

مجلس جوان حزب‌اللهی پیش‌زمینه دولت جوان حزب‌اللهی است/ باید به تعهد و تخصص و کارآمدی جوان نگاه شود

در میزگرد این هفته شیرازه؛ پیش‌نیازها، زیرساخت‌ها و کارآیی جوانان را برای تشکیل "دولت جوان و حزب اللهی" مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار شیرازه، میزگرد "دولت جوان و حزب اللهی" با حضور هادی صنعتی، کارشناس ارشد حقوق، کارشناس واحد حقوقی فرمانداری کازرون و فرماندار سابق سروستان؛ سجاد خسروانیان، مشاور استاندار سابق فارس، بخشدار سابق همایجان، عضو هیئت امنای انجمن سواد رسانه‌ای ایران، مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات و خبرنگار خبرگزاری ایرنا در فارس، و محمدصالح مقدسی، دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی عمران، خبرنگار و روزنامه‌نگار، مدرس دانشگاه، مدیرمسئول و سردبیر هفته‌نامه جهانتاب و سردبیر سابق هفته‌نامه آفتاب‌شیراز، دبیر سابق جبهه حامیان ولایت در فارس و مسئول دفتر فنی کارگروه عمران و زیرساخت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فارس، برگزار شد.
در این میزگرد، میهمانان که از مدیران جوان در عرصه رسانه و مسئولیت های اجرایی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بودند، به بررسی لزوم تشکیل، فرایند تأمین زیرساخت‌های لازم جهت روی کار آمدن دولتی جوان و حزب اللهی و در نتیجه پیش‌بینی نتایج حاصله از تشکیل چنین دولت انقلابی و جوان پرداختند.

مجلس جوان حزب‌اللهی پیش‌زمینه دولت جوان حزب‌اللهی است/ باید به تعهد و تخصص و کارآمدی جوان نگاه شود

در ابتدای جلسه، سجاد خسروانیان به سخنان مقام معظم رهبری در لزوم تشکیل دولتی با این مشخصات اشاره کرد و اظهار داشت: اگر یک نگاه به تمام تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم؛ می‌بینیم که هرجا درخششی و بردی داشتیم، در آنجا حضور نیروهای جوان مشهود بوده است؛ چه در حوزه‌های علمی، چه فرهنگی، صنعتی، هسته‌ای و حتی هوافضا و چه در عرصه های مدیریتی و اجتماعی و سیاسی؛ و چه در عرصه بین‌الملل لذا تا همین امروز هم اگر در کشور و در عرصه های مختلف در جهان حرفی برای گفتن داریم، حاصل تلاش جوانان بوده و هست.
وی با تأکید بر اینکه باید بپذیریم که امروز هر کشوری که به توان و نیروی "جوانی" به خوبی توجه کند، قطعاً آینده خوب و درخشانی را پیش رو خواهد داشت، بیان داشت: امروز بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، امور اصلی را به دست جوانان سپرده‌اند.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: طبیعتاً اگر به نیروی جوان توجه شود، این نیروی جوان می‌تواند فکر، ایده و توان خود را در جهت پیاده‌سازی اهداف انقلاب و نظام به کار بگیرد و آن چیزی که آرمان حضرت امام(ره) و شهدا بوده را پیش ببرد و اگر توجه نشود؛ ما با بحران سیاسی-اجتماعی مواجه خواهیم شد و می توان پیش‌بینی کرد که حتی در حوزه‌های فرهنگی نیز با این گونه بحران‌ها مواجه خواهیم شد. به طور مثال ما هنوز نتوانسته‌ایم به جوانان اعتماد کنیم و هنوز کشور را به یک شیوه سنتی و قدیمی اداره می‌کنیم و بدون نگاه به حوزه تخصصی، مدیریت را به یک سری مدیرانی واگذار کرده‌ایم که شاید آن دلسوزی و توان لازم را در عرصه مدیریت اجرایی نداشته باشند و در نتیجه خروجی آن هم این است که در بسیاری از تحولات، زمین خورده‌ایم.
بخشدار سابق همایجان ادامه داد: اگر بخواهیم به تاریخ اسلام هم اشاره کنیم، مشاهده می‌کنیم که پیامبر اکرم(ص) هم در سن 40 سالگی به پیامبری که عالی‌ترین مقام معنوی عالم است رسیدند که در زمان حال شاید چنین باوری برایمان سخت باشد.
وی در ادامه نمونه‌هایی از تاریخ اسلام را در مدیریت جوانان مثال زد و ادامه داد: ما در روایات تاریخی هم شنیده‌ایم که پیامبر اکرم(ص) در جایی جوان 18 ساله را برای فرمانده سپاه انتخاب می‌کنند که این هم نشان دهنده این است که توجه به نیروی جوان و جوانی، می‌تواند بسیاری از مباحث را حل و فصل کند.
خسروانیان به انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: حضرت امام راحل(ره) نیز در سال 43 فرمودند سربازان من در گهواره‌ها هستند و در پیروزی بهمن 57، یاران امام که باعث پیروزی انقلاب شدند، همان‌ها بودند که سال 43 در گهواره بودند.
وی افزود: جلوتر که می‌آییم، در دوران جنگ تحمیلی، با نگاهی به شناسنامه شهدای جنگ تحمیلی، می‌بینیم که اکثریت شهدا بین 18 تا 30 سال سن داشتند و عملاً این جوانان بودند که جنگ را اداره کرده و به پیروزی رساندند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به دولت‌های اول انقلاب و اعضای کابینه تصریح کرد: میانگین سن اکثریت دولتمردان در اولین دولت انقلاب اسلامی، بین 35 تا 40 سال بود و در بدترین شرایط جنگی که همه دنیا بسیج شده بودند که این انقلاب را شکست دهند، افراد جوان در مسئولیت‌های حساس انتخاب شدند و با وجود جوانی، اجازه ندادند شرایط بد اقتصادی، کشور را از هم بپاشاند.
مشاور امور رسانه‌ استاندار سابق فارس تصریح کرد: برای حیات انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف، بحث حضور جوانان به میان می‌آید، اما این حضور نباید به دولت محدود شود و در هر سه قوه باید لحاظ شود؛ اگر چه نیروی جوانی در حوزه اجرا کارآمدتر است.
وی گفت: مطالبه جوانان، مبارزه با فساد و تبعیض است و در همه طبقات اجتماعی این مطالبه وجود دارد لذا قوه مقننه هم برای پیشرفت، نیازمند تدوین قانون‌های مناسب است که حضور جوانان در این عرصه قطعاً کارآمد خواهد بود.
این مدیر جوان و سابق دولت تدبیر و امید اظهار داشت: اگر چه جوانان در اول انقلاب مدیریت کشور را به دست گرفتند، اما همچنان بعد از چهل سال آن صندلی‌های مدیریتی را حفظ کرده‌اند و حاضر نیستند آن را به نفر بعد بسپارند.
به گفته خسروانیان، رهبر معظم انقلاب شاید تنها حامی جوانان در حوزه‌های مختلف باشند؛ ایشان با مسئله جوانی به صورت شعارگونه برخورد نکردند و در عمل هم آن را اجرا کردند و این امر، در انتصاباتی که اخیراً در سازمان‌های تحت امرشان داشتند، کاملاً مشهود است و یا در بیانیه گام دوم انقلاب، به خوبی به حوزه جوانان پرداخته‌اند.
بخشدار سابق همایجان افزود: رهبر معظم انقلاب، چند سالی است که به موضوع انقلابی بودن و انقلابی ماندن تأکید دارند؛ ما در طول چهل سال عمر انقلاب، حوادث مختلف و مهمی را پشت سر گذاشتیم، حال این سؤال پیش می‌آید که چه اتفاقی افتاده که رهبر معظم انقلاب، از سال 95 اینچنین بر مسئله انقلابی بودن و انقلابی ماندن تأکید دارند؟
به عقیده وی، هدف و منظور رهبر انقلاب از تشکیل دولت جوان و حزب اللهی، یعنی دولتی که باورها و اعتقادات و اصول آن، مبنای گفتمان انقلابی بودن و انقلابی ماندن است؛ طبیعتاً اگر ما بخواهیم به این مسئله بپردازیم، باید بگوییم که در طول سال‌های مختلف، کشورمان از جناح بندی‌های چپ و راست ضربه‌های فراوان خورده است و هردو جناح با نگاه سیاسی به بدنه اجرایی کشور می‌خواهند کشور را مدیریت کنند و تا زمانی که ما به این باور نرسیم که بخشی از انقلابی بودن و انقلابی ماندن؛ داشتن تخصص است، نمی‌توانیم کشور را به خوبی اداره کنیم و طبیعتاً دولت جوان حزب‌اللهی از حضور جوانانی که تفکر انقلابی داشته و به آن باور قلبی دارند تشکیل نمی‌شود.
این مدرس جوان دانشگاه با بیان اینکه احزاب در کشور ما تعدادشان زیاد، اما اغلب موسمی و ژله‌ای هستند که عموماً با اقبال عمومی هم مواجه نیستند تصریح کرد: این، نشان می‌دهد که در حوزه تحزب، خوب عمل نکرده‌ایم.
به گفته خسروانیان، حزب به معنای واقعی کلمه یعنی اینکه فردی را از کودکی با تفکر خاص خود تربیت کرده و در نهایت منجر شود به ارائه آن فرد به عنوان نماینده آن حزب در ارکان مختلف کشور؛ ضمن اینکه حزب باید در برابر رفتار این فرد نیز پاسخگو باشد.
وی ادامه داد: اما ما می‌بینیم که در جریان‌های مختلف، هیچ فرد پاسخگویی پس از انتخابات چه در حوزه مجلس و چه ریاست جمهوری، وجود ندارد و نه حزب به عملکرد او نظارت دارد و نه فرد خود را ملزم به رعایت چارچوب حزب می‌داند.
بخشدار سابق همایجان با اشاره به اینکه متأسفانه برخی در کشور خجالت می‌شکند بگویند که ما انقلابی هستیم و این یک آفت است افزود: برای تشکیل دولت جوان و حزب‌اللهی، نیازمند یک ساختاریم که متناسب با آن، گام‌هایی برداریم و پیش برویم.
مشاور جوان استاندار سابق فارس با بیان اینکه شناسایی جوانان انقلابی برای تشکیل این ساختار، یکی از این ضروریات است گفت: این شناسایی هم نباید محدود به یک گروه خاص باشد که اگر گزینشی و سلیقه‌ای شناسایی کنیم؛ قطعاً ظلم کرده‌ایم و ادامه دهنده راه همان جناح‌هایی هستیم که تاکنون نتیجه‌ای از آن‌ها نگرفته‌ایم.
وی، یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب جوانان انقلابی را، که نه انقلاب را دیده و نه جنگ و امام راحل را درک کرده‌اند و بعد از پیروزی در جنگ متولد شده‌اند و در این کشور تلاش و تحصیل کرده‌اند و امروز می‌خواهند خود را وارد موقعیتی کنند که تأثیرگذاری لازم را داشته باشند، تخصص و توانمندی دانست؛ چرا که اگر غیر از این باشد، نتیجه‌اش همین دغدغه‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت می‌شود.
خسروانیان با تأکید بر اینکه در دولت جوان و حزب‌اللهی، باید توان و تجربه و تخصص حرف اول را بزند و اقدامات سلیقه‌ای کنار رود تصریح کرد: تجربه نشان داده که نتیجه انتخابات مجلس در هر دوره‌ای، تعیین دولت بعد از خود را رقم می‌زند لذا اگر دولت جوان و حزب‌اللهی بخواهیم، باید مجلس جوان و حزب‌اللهی و انقلابی هم داشته باشیم که اگر چنین نشود؛ عقب می‌مانیم.
به گفته وی، لازمه تشکیل چنین دولتی، اجماع جوانان است؛ اما باور مسئولین که جوانان بتوانند مسئولیت این مهم را بپذیرند، سخت است.

مجلس جوان حزب‌اللهی پیش‌زمینه دولت جوان حزب‌اللهی است/ باید به تعهد و تخصص و کارآمدی جوان نگاه شود

در ادامه این بحث، محمدصالح مقدسی با تأکید بر اینکه اگر برگردیم به ساختار اسلام و شیعه، بسیاری از گره‌ها رمز گشایی می‌شوند گفت: به حدیث قدسی "لولاک کما خلقتم افلاک..." که توجه کنیم می‌بینیم که خداوند متعال به پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: اگر نبودی ای پیامبر؛ زمین و آسمان نبود و اگر نبود علی(ع)، نه تو بودی و نه زمین و آسمان و اگر نبودند حسن و حسین(علیهم‌السلام)، نه علی(ع) بود و نه پیامبر(ص) و نه زمین و آسمان و در انتها خداوند منان می فرمایند: ای پیامبر! اگر نبود فاطمه(س)، هیچکدام نبودید.
مقدسی افزود: اگر روی این حدیث کمی تأمل کنیم، به اعداد و ارقام و تشکیلاتی می‌رسیم که می‌تواند متحول کننده یا پدیدآورنده زمین و آسمان باشد و جهان را به سیطره خود در آورد.
این مدرس دانشگاه با تأئید محوریت خداوند در این حدیث اظهار داشت: بعد از خداوند که خالق و مالک جهان هستی است؛ به نام پنج نفر می‌رسیم که مبنای آفرینش و تغییرند.
وی ادامه داد: این پنج نفر که در عناوین تشکیلاتی می توان آنها را اعضای هیئت مؤسس معرفی کرد؛ یک نفر مسن هست که در این جمع پیامبر عظیم‌الشأن اسلام نام دارد؛ یک نفر میانسال است که در این جمع مولای متقیان امیرالمومنین علی(ع) است؛ دو نفر نوجوان و جوان حضور دارند که در این جمع همان حسنین(علیهم‌السلام) هستند و یک نفر بانو که زهرای مرضیه(س) نام دارد؛ در نتیجه می‌توان به جرأت گفت که سنین و جنسیت این جمع مطهر، تمام اقشار جامعه را دربر می‌گیرند؛ یعنی ما می‌توانیم به تأسی از این حدیث شریفه در بحث تشکیلاتمان به گونه ای برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم که در عمل تمام اقشار جامعه را ببینیم و برایشان برنامه داشته باشیم.
این فعال اجتماعی افزود: وقتی به تشکیلات شیعه که خداوند برایمان مقدر فرموده می اندیشیم؛ متوجه خواهیم شد که برای ادامه حرکت هیئت مؤسس در یک تشکیلات منطقی نیاز به حلقه دومی داریم که در تشکیلات مطهر شیعه می توان به " تسئته المعصومین من ذریه الحسین(ع)" اشاره کرد یعنی در زبان امروز همان شورای مرکزی و یا هیئت رئیسه باید شکل بگیرد که در فرایند تشکیلات شیعه مبنایی برای سن و سال در نظر گرفته نشده و در سن و سال ائمه هدی که بیاندیشیم از پنج ساله و یازده ساله می بینیم تا 63 ساله؛ و همین موجب شده که اساس اسلام را بلوغ فکری و عقلی تعیین کند و نه سن و سال جسمی.
این فعال سیاسی تصریح کرد: وقتی در ادامه تعمق در تشکیلات شیعه نظاره میکنیم؛ در شرایط و معیارهای انتخاب اصلح هیچگاه به انتصاب شخصی به شخص یا اشخاص و یا گروه دیگر و یا به سن و سال فرد اشاره نشده فلذا می‌بینیم که اسلام فردی به نام جعفر کذاب که هم عموی امام و هم فرزند امام و هم نوه امام است را کنار می گذارد و کودکی پنج ساله را به امامت منصوب می کند که در جهان امروز می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر کسی خود را منصوب به فرد یا جریان و خانواده‌ای معتبر و شاخص معرفی کرد؛ دلیلی بر صلاحیت و بلوغ فکری و عقلی و کارآمدی وی نیست.
وی همچنین به افراد مؤثر در عاشورا اشاره کرد و افزود: در بحث جهاد و انقلاب در اسلام و در عاشورا موضوع جهاد در راه خدا با "جانٌ و مالٌ و بنون" حاکم است فلذا وقتی می بینیم در ادامه مسیر انقلاب اسلامی محمدی(ص)؛ حضرت امام حسین( با تمام وجود به میدان می آید چرا که می‌داند برای اثرگذاری راه حق می‌بایست از تمام وجود مایه گذاشت و نتیجه آن همان پیروزی خون بر شمشیر است که ما در عصر حاضر نیز پیروزی انقلاب اسلامی خمینی(ره) بر شمشیر کفر و ظلم صدامیان را نظاره کردیم و امروز نیز پیروزی خون شهدای والامقام مدافع حرم بر شمشیر تکفیر داعشیان و سعودیان و صهیون، به تماشا نشسته ایم و اگر اینگونه عمل کنیم یقیناً به پیروزی خیر بر شر منتج خواهد شد.ان‌شاءالله
دبیر سابق جبهه حامیان ولایت استان فارس در جمع بندی سخنان خود به چند مقوله در موضوع میزگرد فوق اشاره کرد و افزود: مقوله اول اینکه باید سن عقلی و سن جسمی را در معیارهای جوانی از هم جداکرد، و دوم این که باید انتصابات سیاسی و مذهبی و اعتقادی فرد را با جریانات و افراد و خواص نیز از هم جدا ساخت، سوم اینکه شاخصه‌های حزب‌اللهی بودن و انقلابی بودن را از احزاب و گروه‌ها و جناح‌های موجود در کشور جدا کرده و مبنای تشخیص را تخصص و تعهد در مدت گذشته عمر فرد و نیز بررسی برنامه‌های روز شمار آینده فرد قرار داد.
سردبیر سابق هفته نامه آفتاب‌شیراز ادامه داد: انقلاب اسلامی سال 57 به دست جوانانی رقم خورد که امروز کهولت سن آنها مانع از حرکت پر شتاب کشور و نظام است و نیز افراد با اینچنین سن و سال و قدمت فعالیت نیز بسیار محافظه کارانه تصمیم می‌گیرند و این می‌شود که برای برنامه های خرد و کوچک نیز ماه‌ها و یا سال‌ها کشور درجا می‌زند.
مدیرمسئول و صاحب امتیاز هفته نامه جهانتاب تصریح کرد: اما افراد مسن و با تجربه را نباید از چرخه خارج کرد و می‌بایست با تشکیل حلقه های مشورتی و فکری، تجارب این افراد مؤثر با احتساب انقلابی ماندنشان را به مدیریت جوان و تازه نفس و انقلابی حزب‌اللهی تعمیم داد.
وی خاطرنشان ساخت که ترکیب جنسیتی و سنی افراد منتخب در عرصه های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور با احتساب تخصصشان می‌تواند کشور را با جهشی بسیار وصف  ناشدنی به جلو هدایت کند.
این فعال فرهنگی در ادامه سخنانش بیان داشت: بحث جوان‌گرایی اگر به کلام رهبر بزرگوار انقلاب توجه کنیم، می‌بینیم که در بحث بازنشسته‌ها می‌فرمایند: نمی‌گویم که آن کس که توانمند است حذف شود؛ پس شاخصه جوان بودن در وهله اول، به طور قطع سن و سال نیست و ما از صدر اسلام تا کنون شاخصه‌های جوان را با قدرت، هیبت، و غیرت دیده‌ایم.
ابراهیم شیشه‌گر، سردبیر شیرازه در تکمیل این بحث گفت: البته حضرت آقا ملاک سنی جوان را هم مشخص کردند که سن 22 تا 40 سال را جوان می‌دانند؛ پس بحث باید به این سو برود که معظم اله ملاک سن را مشخص نموده اند.
هادی صنعتی سومین میهمان این میزگرد نیز با اشاره به متن فرمایشات رهبری معظم مبنی بر اینکه:"جوان لزوما 22 و 25 ساله نیست، منظورم این است که 35 و 40 ساله هم جوان هستند." و در ادامه که می فرمایند: " این‌ها می‌توانند در نظام مدیریت کشور تحول عظیمی ایجاد کنند."، در تکمیل بحث سن جوانی گفت: پس با این حساب، به نظر می‌رسد که این‌ها مدیران تحول‌گرا هستند و حتماً حتماً نظر آقا این نبوده که از مدیرانی که سال‌ها در حوزه مدیریت کار می‌کنند و بعضاً موفق هم بوده‌اند، حذف شوند(البته آنها که موفق نبوده‌اند که باید حذف شوند.)، بلکه به نظر می‌رسد که این‌ها می‌توانند پشتوانه مدیران تحول‌گرای جوان حزب‌اللهی باشند.
مقدسی با تأئید صحبت‌های صنعتی چنین ادامه می‌دهد: حضرت آقا در انتصاب‌های اخیرشان شخصی به نام سردار سلامی را که در سن بازنشستگی هستند را به رأس کار می‌آورد چرا که توانمندی، اثرگذاری، شجاعت، شهامت و هیبت مورد نیاز برای مقابله با دشمنان قسم خورده را میتوان به سادگی در ایشان مشاهده کرد لذا در صدر اسلام هم پیامبر عظیم‌الشأن اسلام به فرماندهان مسن جنگی خود می‌فرمودند که محاسن خود را خضاب کنند تا جوان جلوه کنند ولی آن‌ها را حذف نمی‌کردند.
وی یکی از شاخصه‌های جوان را اثرگذاری دانست و ادامه داد: اثرگذاری فکری، تحول‌گرایی و تغییر سه شاخصه مهم جوان انقلابی و حزب‌اللهی در کنار شاخصه های دیگر می‌وان برشمرد چرا که وقتی جوان آمد، ایده و فکر و فعالیت و تلاش را به همراه خود می‌آورد البته در اینجا می‌بایست به این نکته توجه کرد که در مدیریت جوان نیز باید ضریب خطای احتمالی را پیش‌بینی کرده و با تدبیر و به کار گرفتن تجارب افراد سالخورده ولی کارکشته؛ آن را به حداقل رساند.
دکتر مقدسی معتقد است که مدلی که در دولت‌های پیشین برای مدیریت کشور تحت عنوان مشاورین جوان استفاده می‌شد می‌بایست تغییر کند و در کنار هر مدیر جوان متخصص متعهد مستعد؛ تعدادی افراد باتجربه «انقلابی مانده» به کار گرفته شود.
صنعتی در تکمیل صحبت‌های مقدسی گفت: در آن زمان بحث ورود جوان به چرخه مدیریت کشور بود؛ چرا که جوان بدون تجربه که نمی‌توانست مدیر باشد فلذا جوانان باید در کنار مدیران با تجربه، اندوخته‌هایی کسب کنند و بعد خود به حوزه مدیریت وارد شوند در نتیجه هدف از تشکیل مشاورین جوان هم همین بوده که جوان در کنار مدیران کارکشته، کسب تجربه کند و در فضای مدیریتی جامعه ورود کند، تا بتواند خودش به عنوان مدیر جوان وارد عرصه مدیریتی شود. یعنی این‌قدر پرورش نیروهای تشکیلاتی دوره دیده باید انجام داده باشیم که تا امروز خیلی از رده‌های اصلی مدیریت کشور جوان شده باشند ولی در عمل این حرکت ارزشمند عقیم ماند چرا که با تغییر دولت و بازگشت جوانان بدو انقلاب که حال دیگر به کسوت پدربزرگ و یا جد نیز رسیده‌اند؛ جوانان حذف شدند و این عزیزان حاضر نشدند پست‌ها و جایگاه‌های خود را به دیگری بسپارند.
مقدسی ادامه داد: به قول جناب خسروانی، بحث دیگری که در تشکیل دولت جوان و حزب‌اللهی باید مورد توجه قرار گیرد، انقلابی بودن و انقلابی ماندن است؛ این هم یکی از شاخصه‌هایی است که باید برای مدیران جوان لحاظ کنیم که در این مورد نیاز است یک بُعد نظارتی و کنترل‌گر داشته باشیم تا جوان انقلابی تحت تأثیر فشارهای حاصل از جایگاه مدیریتی‌اش، از چارچوب خارج نشود و انقلابی بماند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: پیش‌زمینه تشکیل دولت حزب‌اللهی، به وجود آمدن مجلس‌اللهی است؛ چرا که فقط با حضور جوانان متخصص متعهد انقلابی حزب‌اللهی است که می‌توان لمید داشت که مجلس به رأس امور بازگردد زیرا این مجلس است که در آینده می خواهد قانون بنویسد، به کابینه رأی اعتماد بدهد و بر عملکرد دولت نظارت کند، حال اگر جوانگرایی در مجلس دوازدهم حاکم شود یقینا می‌توان امیدوار بود که مجلس جوان به کابینه مسن رأی اعتماد ندهد، قوانین جدید و به روز و مبتلابه جامعه بنویسد و به صورت فعالانه و متخصصانه و انقلابی بر عملکرد دولت منتخب نظارت کند ولی اگر مجلس جدید نیز از افراد چند دوره‌ای و یا مسن و  یا غیر متخصص و یا غیر متعهد تشکیل شود خروجی آن همین دولت‌هایی است که که تجربه کرده و میکنیم.
مقدسی معتقد است که اگر جوان، با اصالت و علم و توانمندی‌اش انتخاب شود، نفوذپذیری روی جوان خیلی کمتر اتفاق می‌افتد؛ چرا که جوان، غرور دارد و وقتی یک چارچوبی برای خودش تعریف کرد، غالباً آن را نمی‌شکند.
در ادامه شیشه‌گر اعلام کرد شاید بشود گفت مدیریت جوان بیشتر به درد مدیریت بحران می‌خورد؛ مثل دوران فعلی، به طور مثال وقتی می‌خواهیم از مدیریت جوانان مثالی بزنیم، می‌گوییم فرماندهان زمان جنگ ما 20، 25 یا 30 ساله بودند. بعد از جنگ هم مدیران جوان داشته‌ایم، اما بجز مواردی اندک، زیاد نمی‌توانیم به عنوان مدیران موفق به آنها اشاره کنیم. ما یک رئیس جمهور جوان داشتیم که ماجراجوترین رئیس جمهور هم بود و مدیرانی جوان را با خود همراه کرد؛ اما این مدیران جوان، با تغییر دولت عزل شده و یا تغییر کردند.

مجلس جوان حزب‌اللهی پیش‌زمینه دولت جوان حزب‌اللهی است/ باید به تعهد و تخصص و کارآمدی جوان نگاه شود

صنعتی با ایراد بر این صحبت شیشه‌گر، به رفتن این مدیران جوان و موفق به دلیل عوض شدن دولت تصریح کرد و گفت: یکی از معضلاتی که نظام جمهوری اسلامی در این ایام پیدا کرده، این است که مدیر جوانی را بر سر کار ‌آورد، وقت و هزینه گذاشت تا سوار برکار شود و تجربه پیدا کند، اما بعد از عوض شدن دولت، اکثرشان حذف شدند چرا که دولت‌ها حاضر نیستند از ظرفیتی که ایجاد شده، در حوزه‌های مدیریتی استفاده کند؛ درست است که ممکن است عده‌ای بدون تخصص یا جناحی، یا بدون تعهد یا حتی فاسد وارد شده باشند که البته آنها که عملکرد مثبتی نداشتند باید بروند و یقیناً مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ اما آنها که فسادستیز و کننده‌ی کار، و کاربلد بودند، می توانستند حداقل در حوزه‌های تخصصی به کار گرفته شوند؛ لذا ما شاهد بودیم که از وزیر گرفته تا رئیس اداره شهرستان، حتی اگر کارآمد بودند را زدنند.
این فعال سیاسی گفت: زمانی که فرماندار سروستان بودم، یکی از دلایل اختلاف با بعضی دوستان این بود که می‌گفتند فلان مدیر کارآمد را صرفاً به دلیل اینکه به فلان آقا رأی داده، باید عوض کرد؛ و من زیربار نمی‌رفتم و برایم قابل هضم نبود که چرا این مدیر کارآمد باید حذف شود زیرا معیار من برای انتصاب مدیران شهرستانی، توانمندی آنها بود.
مقدسی با تأئید صحبت‌های صنعتی، این تفکر صنعتی را تفکر انقلابی دانست و ادامه داد: بعضی‌ها خود را مالک یک تفکر می‌دانند؛ امام روح الله (ره) زمانی فرمودند مجلس در رأس امور است؛ اما امروز می‌بینیم که مجلس در کف امور هم نیست و عملاً مجلس بیست دقیقه‌ای است و نباید از چنین مجلسی انتظاری بیش از برجام را داشت؛ با این حساب برای تغییر و تحول در مدیران ارشد می‌بایست از مجلس شروع کنیم.
خسروانی نیز با تأکید بر اینکه مقدمه ورود به دولت جوان و حزب‌اللهی، مجلس است، تصریح کرد: این مجلسی که می‌خواهد قانون بنویسد و کادرسازی کند، جایی برای جوانی که در دولتی مدیر شده، متخصص و کارآمد است و بازدهی بالا دارد اما با عوض شدن دولت‌ها، عوض می‌شود، ندارد و ما با اینچنین پرورش مدیران جوان، که چندسال در این دولت رشد کرده‌اند، ظرفیت و تجربه را می‌سوزانیم و اجازه رشد به کشور هم نمی‌دهیم لذا کادرسازی نیز به چارچوب قانونی نیاز دارد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: من موافق حذف پیشکسوتان نیستم، اما آنها باید مشاوران ارشد یک مدیر جوان باشند زیرا فلان جوانی که می‌خواهد مسئولیت در فلان جا داشته باشد، نیاز به اتاق فکری که متشکل از پیشکسوتانی که هم تجربه علمی و هم اجرایی داشته باشد دارد تا این افراد برای مدیر جوان برنامه بنویسند و جوان هم متناسب با سیاست‌ها، این برنامه‌ها را بسنجد و متناسب با آن، عملیاتی کند. لذا تا وقتی که بسیاری از قوانین اصلاح نشوند، نباید هیچ‌وقت توقع تشکیل یک دولت جوان حزب‌اللهی داشته باشیم.
خسروانیان معتقد است که دانشمندان ما باید به مجلس راه پیدا کنند، چرا که قوانین باید تخصصی تدوین شوند.
صنعتی با ابراز مخالفت با این صحبت، اظهار داشت: البته علم و عمل باید همراه باهم باشند چرا که قوانینی هم داریم که افراد متخصص تدوین کرده‌اند، اما چون تجربه واقعیات حوزه اجرایی را نداشته‌اند، اصلاً قابلیت اجرا ندارد.
در اینجا خسروانی به حضورش سال‌ها در مجلس به عنوان خبرنگار پارلمانی اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه اکثریت نمایندگان مجلس، حتی با چشم بسته رأی می‌دهند و بعضی نیز به دستان هم جناحی خود نگاه می کنند تا هر رأیی که او داد، ایشان نیز همان را عرضه کنند.
به گفته وی، ستاد ملی صبر شکل گرفت و بسیاری از آسیب‌ها و معضلاتی که در حوزه‌های فرهنگی داشتیم، از طریق همین ستاد ملی صبر ساماندهی شد؛ بسیاری از زندانیان جرایم غیرعمد آزاد شدند.
حال وقتی به فرایند این ستاد می‌نگریم متوجه می‌شویم که این ستاد را افرادی راه‌اندازی کردند که بین 20 تا 30 سال سن داشتند، اما متخصص بودند.
مقدسی در تکمیل صحبت‌های خسروانیان اظهار داشت: در رزومه مجلس، قبلاً مجلس متخصص یا متعهد به صورت تفکیکی داشتیم، اما هیچکدام از تخصص یا تعهد، بدون دیگری کارآیی لازم را نداشتند و پس از آن در چند ادوار پیش از این نیز تخصص و تعهد را نیز درکنار هم داشتم اما عنصری که در آنها گم شده بود اول جوانی بود و دوم انقلابی و حزب‌اللهی البته به معنای واقعی کلمه؛ که آن مجلس‌ها هم با ناکارآمدی مواجه شدند؛ لذا ما باید ریز و رویش را از مجلس آغاز کنیم و مجلسی نو، جوان، انقلابی، حزب‌اللهی و سرشار از انرژی و توان و تشخیص و اقتدار و عزت و شجاعت تشکیل دهیم. در این دور باید فرهنگ عمومی مردم به سمتی رود که به کاندیداهای چند دوره ای بی خاصیت و ناکارآمد و معامله‌گر رأی ندهند.
خسروانیان در تکمیل صحبت‌های مقدسی تأکید می‌کند: ما مجلس حزب‌اللهی و انقلابی همراه با تخصص می‌خواهیم.
مقدسی ادامه می‌دهد: بعد از چهل سال حضرت آقا در بیانیه گام دوم به این نکات اشاره می‌کنند و اگر این شود ملاک انتخاب سال 98، فکر می‌کنم خیلی اثرگذار باشد. اما باید برای مردو و فرهنگ عمومی و به صورت خاص در بین جوانان نهادینه شود.
خسروانیان می‌گوید: اول باید نهادهای مسئول حاکمیتی کشور سازماندهی شوند؛ وقتی جوانی می‌خواهد به مجلس ورود پیدا کند، باید سرمایه داشته باشد، اما چون سرمایه لازم را ندارد، هیچ‌وقت نمی‌تواند توانایی ورود به چنین مجلسی را بیابد. پس افرادی ورود می‌کنند که یا رانت داشته باشد یا فساد.

مجلس جوان حزب‌اللهی پیش‌زمینه دولت جوان حزب‌اللهی است/ باید به تعهد و تخصص و کارآمدی جوان نگاه شود

به گفته خسروانیان، یک نماینده مجلس فقط وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را دارد، اما نمایندگان امروز مجلس ما همه کاری می‌کنند، جز این دو کار را؛ نماینده به دلیل وعده‌های دروغینی که در حوزه انتخابیه‌اش داده، مجبور است که استیضاح وزیری را مثلاً امضا نکند تا امتیاز جاده‌کشی بگیرد. تا وقتی که مردم ما متوجه این قضیه نشوند و با یک کارت شارژ یا شام رأی خود را واگذار کنند، مشکل حل نخواهد شد لذا ما اول باید این مشکل را حل کنیم تا یک دولت انقلابی و حزب‌اللهی جوان یا حتی غیرجوان داشته باشیم.
مقدسی نیز در تأیید سخنان خسروانیان ادامه داد: به نظر من یکی از بهترین راهکار های تشخیص کاندیدای اصلح انقلابی و حزب‌اللهی همین هزینه‌های سرسام آور تبلیغاتی است که مردم باید بروند و کبابشان را بخورند و کاندیدا را کباب کنند تا درس عبرتی شود برای بازماندگان. که اگر چنین شود می‌توان به تغییر به نفع مردم امیدوار شد.
این فعال فرهنگی افزود: برای فرهنگ‌سازی عمومی؛ نهادهای فرهنگ‌ساز در کشور، به خصوص رسانه‌ها، باید برای مردم جایگاه و وظایف نمایندگی را تبیین کنند.
صنعتی در تکمیل مباحث مطرح شده گفت: یک جوان حزب‌اللهی و انقلابی جایگاهی در بدنه دولت ندارد؛ چون زیر بار احزاب سیاسی نمی‌رود، زیربار نماینده نمی‌رود، زیر بار فساد و انحصارگرایی و حزب‌گرایی نمی‌رود. اما حضرت آقا چرا این مسئله را مطرح کردند که باید به سمت تشکیل دولت کارآمد جوان حزب اللهی برویم؟ چرا جوان؟ چرا کارآمد؟ و چرا حزب‌اللهی؟ چون دارد می‌بیند.
فرماندار اسبق سروستان به دیالوگ قشنگ محمد در سریال گاندو اشاره کرد: "این جوانی که بهش می‌گی بچه، دلش پاکه مثل چهل سال پیش شما."  و ادامه داد: یعنی مسئولینی که در رأس نشسته اید! در این چهل سال، تو از این پاکی و خلوص دور شدی؛ آقا می‌بینند که بدنه مدیران اجرایی، مجلسی و حتی در قوه قضائیه، اینقدر مسن شده که قدرت عملگرا بودن، تصمیم‌گیری در شرایط خاص و بحرانی، را ندارند تا تصمیم درست و انقلابی بگیرند؛ به عبارتی مدیر باید ریسک‌پذیر باشد، برنامه عملیاتی بدهد و پای کار باشد.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: در دولت جمهوری اسلامی ایران، باید روستاها ساخته شود؛ باید عدالت اجرا شود اما اینقدر از سن مسئولان کنونی گذشته که قدرت ریسک‌پذیری را از دست داده‌اند.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری می‌بینند که نسل سوم و چهارم انقلاب به حوزه مدیریتی رسیده‌اند، اما جایگاهی ندارند اظهار داشت: در یک برهه از تاریخ، در دولت نهم و دهم، تعدادی مدیران جوان و حزب‌اللهی وارد عرصه مدیریتی شدند؛ بعضی را مقام معظم رهبری به سمت‌هایی منصوب کردند مثل آقای فتاح. این نمونه سپردن کار به دست جوانانی بود که کاربلد بودند. حضرت آقا می‌بینند که اگر کار به جوان‌ها سپرده شود، فاصله‌ای که بین مردم و دولت (به معنای اعم) به وجود آمده، برداشته خواهد شد. قبل از فتاح نگاه مردم به کمیته امداد چگونه بود و الآن چگونه است؟ امروز چقدر استقبال می‌شود. مثلاً در یک ماه رمضان کمک 10میلیاردی کردند چرا که یک مدیر برای آزادی زندانیان از مردم خواسته بود کمک کنند، هرکس در حد وسعش پای کار آمد. اگر عملکرد انقلابی و مؤثر باشد مردم اعتماد می‌کنند و البته آن مدیر هم کارآیی‌اش را نشان داده و خودش را خراب نکرده است.
این فعال سیاسی افزود: مدیر جوان عمل‌گراست، دوست ندارد زیاد پشت میز بنشیند، می‌خواهد برود و ببیند چه خبر است؟! زیاد به صندلی و حفظ آن اعتقادی ندارد. پر جنب و جوش است، می‌خواهد برود در بدنه مردم ببیند مشکلشان کجاست؟ به دنبال خدمت کردن به مردم است و این خصلت حزب‌اللهی‌اش است.
به گفته صنعتی، حزب‌اللهی که یکی از شاخصه‌های انقلابی‌گری است، به کسی اطلاق می‌شود که خودساخته است، فسادستیز است، خود را وابسته و منگنه به خارج از مملکت نمی‌کند، ساده‌زیست و استکبارستیز، ضداشرافیت و پاکدست است، جلوی بیگانه سرخم نمی‌کند، می‌گوید ایرانی اگر بخواهد هر کاری را انجام دهد، می‌شود و می‌تواند و انجام می‌دهد.
وی معتقد است که: جوان ایرانی، فکر و توان دارد؛ پس باید عرصه‌ای در اختیار داشته باشد تا بتواند مشکلات مملکتش را حل کند.
به عقیده وی، دولت به معنی خاص (یعنی قوه مجریه)، به تنهایی نمی‌تواند جلوی رشد و پرورش جوانان را بگیرد؛ همه قوا یا دولت (به معنای اعم) این کار را انجام می‌دهند. مثلاً جوانی از تبعیض و فساد در رنج است، داد می‌زند، قوه قضائیه دستبند به دستش می‌زند و او را از آینده شغلی‌اش می‌ترسانند پس دیگر جرأت نمی‌کند به دنبال عدالت باشد یا خواستار اجرای عدالت در مملکتش باشد. این‌ها همه ضعف قانونی است؛ به مجلس که رجوع می‌کنی، می‌بینی اصلاً نمایندگان حاضر به پرداختن به این مسائل نیست؛ چون اصلاً در این فضاها نیست.
خسروانیان در تکمیل مباحث این میزگرد گفت: تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی، چند لازمه دارد و نخست، تشکیل مجلس حزب‌اللهی و انقلابی است، اما به این راحتی نیست؛ مافیای سیاست باید کنار زده شوند باید مانع ورود پول‌های کثیف به انتخابات شد تا نخبگان فارغ از جناح سیاسی وارد مجلس شوند که اگر این اتفاق بیفتد، در سال 1400، دولت جوان حزب‌اللهی را خواهیم داشت؛ اما اگر در انتخابات 98 مجلس جوان حزب‌اللهی انتخاب نشود، یا دولت جوان حزب‌اللهی نخواهیم داشت یا اگر داشتیم، اختیاراتی نخواهند داشت تا بتوانند خودشان را ثابت کنند.
به گفته وی، کادرسازی نیروهای جوان هم زیرساخت دیگر است که باید توجه شود تا شرایط برای ورود افراد جوان از حدود 22 سالگی فراهم شود؛ که در سن 28، 29 سالگی وارد عرصه مدیریت اجرایی شود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در کنار این باید تأکید شود که دولت جوان حزب‌اللهی، حذف پیشکسوتان را نمی‌خواهد، بلکه استفاده از پیشکسوتان به عنوان مشاور عالی را می‌خواهد چون معتقدیم که دولت جوان حزب‌اللهی که تجربه چهل سال مدیریت انقلاب را در کنار خود نداشته باشد، قطعاً نمی‌تواند موفق باشد.
صنعتی با بیان اینکه با خیلی از موارد گفت شده موافق است تأکید بر کادرسازی کرد و گفت: بدون زمینه‌سازی و کادرسازی و پرورش نیروهایی که دولت جوان حزب‌اللهی را اداره کنند، به نتیجه نخواهیم رسید.
وی افزود: من معتقدم که همین حالا هم می‌توانیم چند دولت به معنای خاص، یعنی قوه مجریه و هیأت وزیران، از جوانان حزب‌اللهی و انقلابی را تشکیل دهیم اما این‌ها تصمیم گیرنده و تصمیم‌ساز هستند؛ اما آنها که باید تصمیمات را اجرا کنند، در بدنه و در حوزه‌های مدیریت میانی هستند، استاندار، فرماندار، مدیران کل، بخشدار و دهیاران جوان هستند که باید این تصمیم‌گیری‌ها را اجرا کنند؛ پس باید کادرسازی و فرهنگ‌سازی کرد تا مردم باور کنند که جوانان حزب‌اللهی هم می‌توانند مدیریت ارشد کشور را به عهده بگیرند، باید در اولویتها باشد.
به عقیده وی، لازمه همه مباحث تئوریکی که امروز مطرح شد، کادرسازی است؛ وقتی دولت ما یا حاکمیت ما برای جذب نیرو، فقط به تخصص فرد نگاه می‌کند و نمی‌بیند که هیچ تعهدی در کنار آن تخصص نسبت به نظام وجود ندارد، عملاً کادرسازی نکرده‌ایم.
صنعتی اظهار داشت: نظام باید تصمیم بگیرد که جذب عادلانه داشته باشد یا هدفمندانه؟ این اتفاقی که امروز در جذب نیروها می‌افتد، نه عادلانه است و نه هدفمندانه؛ باید به آنجا برسیم که برای ایجاد دولت کارآمد جوان حزب‌اللهی انقلابی ضداشرافیت و فسادستیز، افراد را تربیت و بعد جذب کنیم.
فرماندار سابق سروستان افزود: از طرف دیگر باید نگاه حزبی و جریانی را حذف کرد چرا که حزب‌الله متعلق به هیچ جریان سیاسی نیست؛ اینکه اسم جریانی حزب‌الله باشد، به معنای حزب‌اللهی بودن افرادش نیست. حزب‌الله اعم از همه اینهاست. حزب‌الله شاخصه دارد و حضرت آقا این شاخصه‌ها را بیان کرده‌اند. "ساده‌زیستی، نگاه به خارج نداشتن، معتقد به جمهوری اسلامی، معتقد، فهم اهداف جمهوری اسلامی را داشتن، نگاه فقط به درون و تأثیرگذاری در جهان"، از شاخصه‌های حزب‌اللهی بودن است چرا که یک فرد حزب‌اللهی، می‌خواهد و معتقد است که جمهوری اسلامی، مقدمه تشکیل حکومت اسلامی به دست حضرت حجت است و این مهمتر از همه موضوعات دیگر است.
مقدسی تکمیل کننده مباحث بود و گفت: در مورد دولت جوان حزب‌اللهی و کارآمد صحبت کردیم؛ اما حضرت آقا می‌فرمایند: "زمینه را برای روی کار آمدن این دولت فراهم کنیم" و روی صحبت در این مورد، هم مردم هستند و هم دولت و هم خود جوانان؛ لذا باید فرهنگ دولت جوان و حزب‌اللهی در فرهنگ مردم پیاده شود.
صنعتی هم در پایان تأکید کرد: در این مورد حضرت آقا راهکار عملی می‌دهند که با تشکیل کارگروه‌های سیاسی نه حزب‌بازی، تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی، تشکیل گروه‌های نهضتی جهان اسلام، تشکیل گروه‌های علمی و دانش بنیان اقتصادی، تشکیل گروه‌های خدماتی و جهادی جوانان و تهذیب نفس جوانان که اگر ما همین چند راهکار کارگشای نایب امام زمان عمل کنیم نتیجه‌اش چیزی نیست جز تغییر به نفع مردم.


نظرات بینندگان