کد خبر: ۱۳۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز در گفتگو با شیرازه:

شرکت توزیع، برق تولیدی پنل های خورشیدی را 10برابر قیمت فروش خود خریداری می کند/ در تابستان جاری، خاموشی نداریم

دکتر احمدی گفت: شرکت توزیع برق، پنل های خورشیدی جایگزین بسیار خوبی برای استفاده از برق نیروگاه ها از طریق شرکت توزیع است.

دکتر سید باقر احمدی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، استفاده از پنل های خورشیدی را جایگزین خوبی برای برق مصرفی از نیروگاه ها، دانست که این روزها طرفداران زیادی دارد و برق سریع و آسان و بدون هزینه برای خانوارها را به همراه داشته و به محیط زیست هم آسیبی نمی زند.

وی با تصریح به اینکه شرکت های توزیع، برق تولیدی این پنل ها را از خانواده ها با قیمتی 10برابر قیمتی که خودشان به مصرف کنندگان می فروشند، می خرند اظهار داشت: این امر مشوقی برای سرمایه گذاری خوانوارهاست؛ چراکه این امکان از لحاظ فنی وجود دارد که هر خانواری این پنل ها را در پشت بام خود نصب کند و برق مصرفی خود را تأمین نماید.

احمدی ضمن ابراز تأسف از اینکه واقعیت که میزان تولید پنل های خورشیدی به میزان کل مصرفی که صورت می گیرد بسیار محدود است افزود: این امر باعث شده که کمتر از یک درصد از انرژی مصرفی کشور را از این طریق تولید می کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز تأکید کرد: ما با تضمین خرید بیست ساله از دارندگان پنل های خورشیدی برق را خریداری می کنیم که تا 10 سال اول با نرخ 700 تا 800 تومان خریداری می شود و پس از آن فرمول های دیگر داریم.

احمدی تصریح کرد: شرکت توزیع برق در راستای حمایت از سرمایه گذاری در این بخش، برق تولیدی توسط پنل های خورشیدی را با قیمتی حدود 10برابر چیزی که خودش می فروشد از تولیدکنندگان خریداری می کند.

وی در ادامه به فصل پیک مصرف برق به دلیل گرمای هوا اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مصرف برق به دلیل فصل گرما، به اوج خود رسیده است، اما ما با مدیریت مصرف، از هرگونه خاموشی اجتناب می کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز با تأکید بر اینکه تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت و همه تلاش ما در این راستاست افزود: به ازای هر یک درجه گرمای هوا، بین 500 تا 800 مگاوات مصرف در کشور افزایش پیدا می کند. حال در نظر بگیرید در فصل تابستان با افزایش حتی 10درجه دما در بعضی روزها، یعنی بین 5هزار تا 8هزار مگاوات مصرف بالا می رود.

وی با تصریح بر اینکه برق قابلیت ذخیره سازی ندارد ادامه داد: نیروگاه های تولید و توزیع برق در کشور در فصل تابستان، افزایش تقاضای 20درصدی برای برق دارند، در حالی که حتی 3 تا 4 درصد افزایش تقاضا هم شدید است و این افزایش تقاضای زیاد، برای نیروگاه ها تأمینش سخت است و نمی توانند تأمین کنند. پس دو راه باقی می ماند.

یه گفته برای برق، یک راه احداث نیروگاه است؛ اما هیچ کشوری نپذیرفته است که برای 200 ساعت افزایش مصرف در سال، میلیاردها دلار هزینه کند تا این افزایش مصرف را تأمین کند.

احمدی، راه دوم را یا با خاموشی برای جبران و یا مدیریت مصرف دانست و گفت: امسال تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم که خاموشی نداشته باشیم و این فقط با مدیریت مصرف امکان پذیر است.

وی یادآور شد: برای مدیریت مصرف، هر خانواده فقط و فقط با کم کردن یک درجه از دمای اسپلیت یا خاموش کردن فقط یک لامپ اضافه، به راحتی می توانند با صرفه جویی، به شرکت های توزیع کمک کنند تا برق مصرفی و پایدار را مدیریت و تأمین کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شیراز با اشاره به اینکه اگرچه مدیریت مصرف در خانه یک از راه های مدنظر است، تصریح کرد: ما این مدیریت مصرف را در ادارات هم داریم؛ به عنوان مثال در ادارات نباید دما کمتر از 5درجه باشد. در بخش کشاورزی هم طرح های تشویقی به کشاورزان داده ایم که در ساعات پیک پمپ را خاموش کنند و در عوض در ساعات دیگر، پول نمی گیریم.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان