کد خبر: ۱۳۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۸

سایه سنگین بی تدبیری در استانداری فارس/ علت لغو ناگهانی معارفه مدیرکل راه‌وشهرسازی چه بود؟!

در حالی که امروز قرار بود آئین معارفه علیرضا صحرائیان به‌عنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی فارس برگزار شود، به یکباره این آئین لغو شد!
طبق دعوت رسمی اداره‌کل راه و شهرسازی استان فارس از خبرنگاران، قرار بود امروز صبح آئین معارفه علیرضا صحرائیان به‌عنوان مدیرکل جدید راه و شهرسازی استان فارس در سالن اجتماعات این اداره برگزار شود، اما به یکباره خبر لغو این برنامه در فضای مجازی منتشر شد.

صحرائیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس حاضر به ارائه‌ توضیح در رابطه با علت لغو این برنامه نشد و اظهار داشت: در شرایط فعلی ترجیح می‌دهم سکوت کنم.

سایه سنگین بی تدبیری در استانداری فارس/ علت لغو ناگهانی معارفه مدیرکل راه‌وشهرسازی چه بود؟!

اما پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که ظاهراً مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با سپردن سکان اداره‌کل راه و شهرسازی به صحرائیان، علت اصلی لغو این آئین بوده؛ آن هم در شرایطی که با حمایت جدی نمایندگانی مانند رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس و نماینده فعلی جهرم، حکم مدیرکلی وی از سوی وزارتخانه متبوع صادر شده بود!

علیرضا صحراییان حدود ۳ سال پیش و با حکم وزیر کشور در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ به‌عنوان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم منصوب شد.

وی که پیش از این در سمت‌هایی همچون مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس، شهردار جهرم و مدیر کارگاه سد سلمان فارسی نیز مشغول به فعالیت بوده است، جزو محدود فرماندارانی بود که باوجود مشی اصولگرایی، در دولت تدبیر و امید فرماندار ویژه جهرم شد و شاید به همین دلیل همواره از سوی برخی مدیران ارشد تحت فشار بود و حتی از سوی یکی از استانداران تا مرز برکناری نیز رفت!

اما صحرائیان ۲ روز قبل از آخرین فرصت استعفای مسؤولان برای کاندیداتوری مجلس، در ۱۳ خرداد ۹۸ به یکباره و بدون اطلاع قبلی استعفاء داد. 

گروه‌های سیاسی این استعفاء را جهت کاندیداتوری برای انتخابات مجلس یازدهم توصیف کرده و این استعفاء ناگهانی خبر از روی کار آمدن یک رقیب جدی برای رضایی کوچی نماینده فعلی جهرم در مجلس می‌داد.

*کنار زدن رقیب انتخاباتی با پست مدیرکلی!

شنیده‌ها حاکی از آن است که اصرار محمدرضا رضایی نماینده فعلی جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس برای اینکه صحرائیان به سمت مدیرکل راه و شهرسازی فارس منصوب شود، ظاهراً به این دلیل بوده که به‌نوعی رقیب انتخاباتی خود را از صحنه خارج کند! و نفوذ رضایی به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس بر وزارتخانه راه و شهرسازی در این انتصاب به احتمال بسیار، نقش بسزایی ایفا کرده است.

*فشار نمایندگان مجلس

 پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است که برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در مخالفت با این انتصاب، شرایطی برای صحرائیان قرار داده‌اند که وی نیز زیر بار این شرایط نرفته و همین موضوع موجب فشار نمایندگان به استانداری و وزارت راه و در نهایت لغو ناگهانی این انتصاب شده است.


اما ظاهراً لغو ناگهانی آئین معارفه مدیران در فارس رفته‌رفته تبدیل به یک سنت در این استان می‌شود! جدا از لغو معارفه صحرائیان، حدود سه ماه پیش آئین معارفه مدیرکل جدید منابع طبیعی استان فارس نیز باوجود دعوت رسمی از خبرنگاران به یکباره لغو شد.

*استاندار کجاست؟

جدا از مباحث مذکور، تصمیمات لحظه‌ای در استان فارس نه تنها در مسائل سیاسی و انتصاب‌ها، بلکه در موارد دیگر نیز مشاهده می‌شود؛ تصمیماتی که بعضاً موجب سردرگمی مردم استان شده است.

به‌عنوان مثال در بحث تغییر ساعت کاری ادارات استان فارس، در ابتدا گفته شد کل استان مشمول تغییر ساعت کاری می‌شوند، پس از آن بخشنامه مذکور در 15 شهرستان اجرایی شد، بعد از مدت کوتاهی مجدداً این بخشنامه در کل استان به اجرا گذاشته شد و تنها چند روز بعد موضوع تغییر ساعت کار ادارات در کل استان لغو شد!

به راستی ریشه این بی‌تدبیری‌ها و تصمیمات لحظه‌ای آن هم در دولت تدبیر و امید ناشی از چیست؟ و چرا استاندار به‌عنوان مقام عالی دولت در فارس قادر به مدیریت موضوع نیست؟

امیدواریم که دکتر عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس پاسخ مناسبی در خصوص این وقایع داشته باشد؛ پاسخی که خرد جمعی آن را تأیید کند.

نظرات بینندگان