کد خبر: ۱۳۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۸

گفت‌وگوی ادیان در شیراز برگزار شد

نشست تخصصی «کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی» با تاکید بر آموزه‌های رضوی با حضور نمایندگانی از پیروان ادیان توحیدی در شیراز برگزار شد.
 به گزارش شیرازه، نشست تخصصی «کرامت انسانی در ادیان ابراهیمی» با تاکید بر آموزه‌های رضوی شامگاه 25 تیرماه در سالن غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
در این نشست که با همکاری نمایندگی آستان قدس رضوی در استان برگزار شده بود نمایندگانی از ادیان مختلف حضور یافتند و در مورد هسته مرکزی ادیان توحیدی که همان اخلاق و توحید در تمام ادیان است به بحث و تبادل نظر پرداختند.
 
نماینده آستان قدس رضوی در ابتدای این نشست گفت‌وگوی ادیان اظهار داشت: پیروان همه ادیان همانند مسلمانان زندگی خوب و توأم با آرامشی را در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران داشته اند که این را مرهون ارزش‌هایی هستیم که امام رضا(ع) برای ما به میراث گذاشته است.
 
جابر مهدی‌یار با اشاره به این که زندگی و سیره امام هشتم بهترین الگو برای گفت‌وگو بوده است گفت: امام رضا(ع) همواره با پیروان سایر ادیان روابط فکری و گفتمانی پررنگی داشته است که بازتاب آن را می‌توان در کتاب «مناظرات» ایشان خواند.
 
این را حجت الاسلام «عبدالکریم بی‌آزار  شیرازی»، نویسنده و پژوهشگر ادیان نیز تایید کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در حال تفرقه‌افکنی میان ایرانیان هستند به صورت مستقیم و غیر مستقیم قصد تضعیف نگرش رضوی را دارند.
 
وی در همین رابطه اذعان داشت: برخی از سودجویان و معاندین نظام برای تخریب یک دین پول‌های هنگفتی را از کشورهای غربی می‌گیرند و خود را پیرو یک دین خاص معرفی کرده و دیگر ادیان را مورد حمله قرار می‌دهند، این در حالی است که نه تنها اسلام بلکه همه ادیان توحیدی محور خود را بر تعامل و تساهل گذاشته‌اند.
 
بی‌آزار شیرازی همچنین گفت: ریشه ادیان توحیدی برگرفته از وحی است و همه پیامبران از یک سرچشمه مشترک سیراب می‌شده‌اند، بنابراین باید برای آنچه که ارزش‌های اخلاقی توحیدی است را نقطه اشتراک ادیان بگذاریم و برای این مهم گفت‌وگو کنیم.
 
وی با اشاره به این که آموزه‌های رضوی پر از احترام و تکریم به همه ادیان و مذاهب است، گفت: شهر مرو که سکونتگاه امام هشتم شیعیان بوده است یکی از رازمهم ادیان مختلف از دیرباز بوده است و به فراخور همین امر امام رضا (ع) با بزرگان سایر ادیان دوستی محکمی داشته است.
 
بی‌آزار شیرازی در انتها بیان کرد: همه مشکلات و سوتفاهم‌هایی که میان ادیان وجود دارد از فقدان گفت‌وگو ناشی می‌شود چرا که اگر فرهنگ گفت‌وگو بین ما محکم تر می‌شد هیچ دین و آیینی در مزان بدبینی یا سوتفاهم قرار نمی‌گرفت.
 
نماینده جامعه زردشتیان شیراز نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: زردشتیان ایران همواره برای ائمه شیعه احترام زیادی قائل می‌شدند. مثلا در یزد در ایام عاشورا زردشتیان برای نذر محرم هزینه می‌پردازند و در مراسم شیعیان شرکت می‌کنند. آموزه‌های امام رضا نیز برای بسیاری از مسلمانان یک نقشه راه بوده است تا بتوانند با ادیان مختلف چگونه باید به گفت‌وگو نشست.
 
افلاطون سهرابی افزود: ما زردشتیان نیز بنابر دستورات الهی که در کتابمان «گاتها» آمده است رفتار می‌کنیم و یکتاپرستی مبنای اخلاقیات ما را تشکیل می‌دهد، همانگونه که در اسلام و سایر ادیان توحیدی نیز همین گونه است.
 
سهرابی خاطرنشان کرد: زمانی که حضرت محمد(ص) یمن را فتح کرد از وی پرسیدند که با مردم زردشتی یمن چه کنیم، ایشان هم گفتند که با آن‌ها مثل اهل کتاب رفتار کنید. این گفته پیامبر اسلام نشان از آن دارد که رسول اسلام زردشتیان را نیز اهل کتاب و یگانه‌پرست می‌پنداشته است.
 
وی که هم‌اکنون رئیس انجمن زردشتیان شیراز نیز است در ادامه بیان کرد: راه امام رضا(ع) در ادب سخن و منطق گفت‌وگو باید الگویی برای روحانیون همه ادیان باشد چرا که تنها با این نگرش می‌توان مردم را به حقیقت غایی توحیدی تشویق کرد.
 
در ادامه این سلسله گفت‌وگو‌ها نماینده آشوریان نیز اظهار داشت: آموزه‌های ما مسیحیان یک بنیاد توحیدی دارد اما مشخصه بارز آن تاکید بر «محبت» است و جالب این جاست که همین مضوع را امام رضا(ع) به زیباترین شکل بیان کرده است.
 
آقای یوحنا افزود: یک الهی‌دان مسیحی به نام «فرانسیس آیسیسی» معتقد است که مسیح برای احیای فرهنگ ترویج محبت به این دنیا آمد و رسالت او نیز همین بوده است. وقتی که ما به زندگی و سیره امام هشتم شیعیان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هر آنچه در مرد مسیح گفته شده است در مورد امام رضا هم صدق می‌کند.
 
وی در انتها بیان کرد: چنین گفت‌وگوهایی نه تنها به هم‌افزایی گفتمانی در حوزه ادیان کمک می‌کند بلکه احیاگر آموزه‌های مشترک مسیح و امام رضا نیز است.
انتهای پیام/
نویسنده :
سعید دهقانی
نظرات بینندگان