کد خبر: ۱۳۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۷ تير ۱۳۹۸

اختراع وایت برد الکترومکانیکی رولینگ در شیراز

اعضای هیئت علمی گروه ارگونومی دانشکده بهداشت شیراز موفق شدند رولینگ وایت برد را برای نخستین بار در ایران اختراع کنند .
به گزارش شیرازه به نقل از وبدا شیراز، عضو هیئت علمی ارگونومی دانشکده بهداشت شیراز گفت: اختلالات اسکلتی – عضلانی مرتبط با کار یکی از آسیب‌های مهم شغلی به شمار می رود و عمده ترین عامل از دست رفتن زمان کار و آسیب ها ی انسانی نیروی کار است.

علیرضا چوبینه افزود: به دلیل پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و چند فرهنگی شدن محیط های اجتماعی، وظایف معلمان نیز دستخوش تغییرات و پیچیدگی فزونتر شده است؛ امروزه اغلب معلمان از دردهای اسکلتی- عضلانی، به ویژه در نواحی گردن و شانه ها، رنج می برند که یکی از علت های این درد می تواند نوشتن بر روی تخته باشد . 

اختراع وایت برد الکترومکانیکی رولینگ در شیراز

  او ادامه داد: با مطالعه و جستجوی اینترنتی در مورد انواع گوناگون تخته های مورد استفاده در مراکز آموزشی و تحقیقاتی این نتیجه حاصل شد که هیچ یک از طراحی های ارایه شده نتوانسته زاویه بین بازو و بدن را در حالت استاندارد حفظ کند، همچنین در اغلب موارد آموزگاران مجبورند برای اینکه همه دانش آموزان بتوانند مطالب نوشته شده را ببینند، از بالای تخته شروع به نوشتن کنند . 

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، این موضوع باعث افزایش میزان بالا بردن شانه و زمان نگهداری آن در بالای سر می شود که آسیب زا بوده و فشار بر اندام فوقانی را افزایش می دهد، بنابراین طراحی یک تخته وایت برد ارگونومیک که بتواند علاوه بر بالا بردن حس اشتیاق معلمان، استانداردهای لازم را نیز دارا باشد، در دستور کار قرار گرفت . 

چوبینه با اشاره به مزایای استفاده از این نوع تخته؛ کمک به کاربر برای افزایش راحتی به لحاظ دارا بودن مکانیزم چرخش صفحه در دو جهت عقربه های ساعت و برعکس به صورت مکانیزه و با استفاده از نیروی الکتریکی را یکی از این مزایا بیان و اضافه کرد: پشت تخته برای پاک کردن کل صفحه یک سیستم تخته پاک کن تعبیه شده که با ریموت کنترل از سوی معلم فعال می شود . 

  این اختراع که به تایید اداره ثبت اختراعات رسیده، برگرفته پایان نامه زهرا خسروی دانشجوی رشته ارگونومی و به راهنمایی دکتر محسن رازقی و علیرضا چوبینه، اساتید و اعضای هئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است . 


نظرات بینندگان