کد خبر: ۱۳۱۳۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۹ تير ۱۳۹۸

پرواز فلامینگوها بر فراز دریاچه مهارلوی شیراز

امسال با جان گرفتن تالاب‌های فارس، دسته‌های پرندگان مهاجر در کنار آبگیرها و تالاب‌های این استان فرود آمدند، دریاچه مهارلو در ۲۵ کیلومتری جنوب شیراز نیز این روزها شاهد پرواز دسته جمعی فلامینگوها است.
به گزارش شیرازه، امسال با پر آب شدن دریاچه مهارلو صحنه‌های بدیع از پرواز دسته جمعی فلامینگو ها که از مناطق سیبری و کشورهای آسیانه میانه خود را به مناطق گرمسیری فارس و دریاچه مهارلو رسانده اند رقم خورده است.

لیلا جولایی رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس شنبه به خبرنگار ما گفت: برآورد می‌شود حدود چهار تا پنج هزار فلامینگو در حاشیه دریاچه مهارلو زیست کنند، این پرندگان در صورت مساعد بودن شرایط زیست تا اواسط پاییز در مناطق تالابی فارس و دریاچه مهارلو ماندگار هستند.

بر اساس آمارهای موجود سالانه بیش از ۷۰ گونه انواع پرندگان آبزی وکنار آبزی از جمله فلامینگوها به اطراف تالاب‌های دائمی وفصلی فارس مهاجرت می‌کنند وپس از گذراندان دوره کوچ به عرض‌های شمالی کره زمین باز می‌گردند. تالاب مهارلو بین تالاب‌های فارس امسال شرایط مناسب‌تری برای زیست فلامینگو ها دارد.

هر چند خشکسالی‌های پی در پی سال‌های گذشته، تخریب تالاب‌ها به علت برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز موجب کاهش جمعیت وتنوع پرندگان مهاجر شده است.

سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز با اشاره به اینکه آبگیری اخیر تالاب‌های فارس سبب شده است که حجم قابل‌توجهی از مساحت خشک این تالاب‌ها بازیابی شود، گفت: زیست بوم تالاب‌های فارس به‌گونه‌ای است که در فصل گرما بخشی از حجم تالاب به سبب گرمای هوا تبخیر می‌شود، اما همین فرایند تبخیر نیز موجب احیای پوشش گیاهی و اثرگذاری بر انجیرستان‌ها و باغ‌های اطراف تالاب بختگان می‌شود.

محمودی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش سطح آب تالاب‌های فارس و دریاچه مهارلو شاهد فرود انواع گونه‌های پرندگان مهاجر و فلامینگوها در این تالاب هستیم.

رشد گونه‌های جلبکی و صورتی شدن آب دریاچه مهارلو بر زیبایی‌های دریاچه مهارلو همراه با صحنه‌های پرواز دسته جمعی پرندگان افزوده است

رشد گونه‌های جلبکی و صورتی شدن آب دریاچه مهارلو بر زیبایی‌های دریاچه مهارلو همراه با صحنه‌های پرواز دسته جمعی پرندگان افزوده است.

دریاچه مهارلو مشهور به دریاچه نمک در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

ایرنا
انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
تمدن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸
0
با سلام احتراما دریاچه مهارلو جزیی از شهرستان سروستان می باشد