کد خبر: ۱۳۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۸
مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس:

مهارت آموزی باید به یک گفتمان در جامعه بدل شود/ مهارت کار، نخستین اولویت در آموزش فنی‌وحرفه‌ای

حشمت الله کوشکی، مهارت کار را نخستین اولویت در آموزش فنی‌وحرفه‌ای دانست.

به گزارش شیرازه، حشمت الله کوشکی مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت آموزی، مهارت کار را نخستین اولویت در آموزش فنی‌وحرفه‌ای دانست و تأکید کرد: مهارت آموزی باید به یک گفتمان در جامعه بدل شود.

وی با بیان اینکه برای اولین بار ٤٢ استاندارد آموزشی را سال گذشته به تهران ارسال و تاییدیه آن دریافت شد، با اشاره به وجود٥٠ مرکز دولتی و ٧٠٠ آموزشگاه خصوصی در استان، افزود: سازمان دهی دوباره تجهیزات متناسب با نیاز کارگاه و ارتقای استانداردها در دستور کار قرار گرفته است.

کوشکی ادامه داد: با توجه به اینکه امروزه ساختار و ترکیب مشاغل به واسطه تغییرات محیطی در حال تغییر است و متعاقب آن تکنولوژی و فناوری‌های جدید نیز به سرعت در حال تغییر است، لذا به دنبال راه‌اندازی رشته‌های جدی هستیم.

وی با توجه به اجرای ویژه برنامه‌های هفته ملی مهارت در فارس اضافه کرد: برگزاری جشن بزرگ خانواده فنی‌وحرفه‌ای، رونمایی از ٣٠ کارگاه جدید آموزشی در سطح استان، افتتاح ٦ آموزشگاه فنی و حرفهای، ارائه بسته‌های حمایتی بخش خصوصی در راستای نیازسنجی آموزشی آموزشگاه‌ها، افتتاح مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه شیراز، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و برگزاری دومین همایش مهارت آموختگان پرسنل وظیفه نیروهای مسلح در پادگان شهید دوران از جمله برنامه‌هایی است که در هفته ملی مهارت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس همچنین افتتاح نمایشگاه هفته ملی مهارت در پارک جنت بالغ بر ٥٠ غرفه، برگزاری پیاده روی خانوادگی در پیاده راه سلامت بلوار شاهد، برگزاری دومین استارتاپ مهارتی ویژه کارآموران و مربیان، رونمایی از سند توسعه مهارتی استان، رونمایی از سامانه شهروند الکترونیک و سامانه مکاتبات اداری آموزشگاه‌های ازاد، سامانه یکپارچه مدیریت منابع انسانی در حوزه حضور و غیاب، حقوق و دستمزد و ارتقای شغل و تجلیل از پیشکسوتان مهارتی و اتحادیه‌های زیرمجموعه اتاق اصناف استان از دیگر برنامه‌هاست.

کوشکی اضافه کرد: با ظهور فناوری‌های نوین و راهبری در دنیا، زمینه پیدایش آن در کشور هم احساس می‌شود که این مهم نیاز به نیروی ماهر برای ارتقای سطح ماشین‌آلات، نگهداری و … دارد.

به گفته مدیرکل فنی حرفه‌ای فارس، علاوه بر آموزش‌های سخت افزاری و تخصصی، آموزش‌های نرم‌افزاری همانند؛ تفکر انتقادی و خلاقیت، کارآفرینی، حل مسئله، مدیریت زمان، کار تیمی و … را نیز دنبال می‌شود.

وی افزود: بالغ بر ٩٠ درصد از متقاضیان مهارت آموزی آموزش‌های فنی وحرفه‌ای دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.

کوشکی یادآور شد: ٣٠ کارگاه آموزشی که در هفته ملی مهارت در سطح استان راه‌اندازی می‌شوند در رشته‌های خانه‌های هوشمند، نانوایی، مبل سازی، گوهرتراشی، طلا و جواهر، نصاب دوربین‌های مدار بسته و صنایع چوب مشغول به فعالیت می‌شوند.

وی همچنین گفت: ٧٠ درصد کارآموزان در آموزشگاه‌های آزاد استان را زنان و ٣٠ درصد را مردان تشکیل می‌دهند اما در آموزشگاه‌های دولتی این نسبت برعکس است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد که در چهارماهه امسال ٢٢ هزار و ٦٤٧ دوره معادل دو میلون و٤٧٧ هزار و ٦٧٩ هزار نفر ساعت آموزش داده‌ایم.

وی از راه‌اندازی ٥ کارگاه تخصصی سنجش مهارت خبر داد و گفت: استقرار سیستم‌های نظارتی و کنترل مرکزی با دوربین‌های مدار بسته در این راستا نیز انجام شده است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس تصریح کرد: بسیاری از آموزش‌های ما مبتنی بر ایجاد اشتغال نیست البته جامعه هدف ما دو گروه هستند؛ عده‌ای که پی رفع بیکاری و یک گروه در جهت ارتقا شغلی آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه در ۸۰ حرفه به زندانیان آموزش داده می‌شود، عنوان کرد: آموزش در پادگانها از دیگر وظایف فنی حرفه‌ای است؛ قسمت بز گی از آموزش‌های دانش آموزان و دانشجویان نیز بر عهده ماست.

کوشکی با اعلام اینکه در آموزشگاه‌های آزاد فنی حرفه‌ای نسبت درصدی بانوان و مردان ۴۸ به ۵۲ است، تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد کسانی که در مرکز مهارت آموزی حضور دارند از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و ۱۰ درصد کارورز می‌گیریم.

به گفته مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان فارس، در بخش خصوصی کارآموزان این بخش ۳۰ درصد زنان و ۷۰ درصد مردان هستند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دنبال به روز رسانی است، گفت: در بخش هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی در حال به روز شدن هستیم.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای فارس اعلام کرد: بدین منظور؛ مسابقات آزاد کشوری به میزبانی استان در آذرماه امسال در رشته موبایل اپلیکیشن و هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان