کد خبر: ۱۳۱۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
فرمانده پلیس فرودگاه های استان فارس:

معرفی داروهای ممنوعه در حج/ توصیه به زائران بیت الله الحرام جهت سفر ایمن/ 5هزار یورو معادل 5میلیون تومان، ارز مجاز برای حجاج

فرمانده پلیس فرودگاه های استان فارس گفت: یکم مردادماه، اعزام اولین گروه حجاج به عربستان از فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز خواهد بود.

به گزارش شیرازه، سرهنگ دوم اسد زارعتگر، فرمانده پلیس فرودگاه های استان فارس در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه ایران اسلامی، پرچم دار تشییع و اسلام است و زائران، سفیر انقلاب اسلامی هستند، اظهارداشت: پلیس عربستان برخورد شدیدی با حمل کنندگان مواد ممنوعه را داشته و دارد و شاید حتی حبس ابد و اعدام هم برای فرد در نظر می گیرد، اضافه کرد: حمل داروهای مختلفی نظیر «آمپول پتدین»، «آمپول مرفین»، «قرص و آمپول پوبرنورفین»، «قرص و آمپول دیازپام»، «شربت و قرص متادون»، «قرص متیل فنیدات هیدور کلراید»، «قرص و آمپول ترامادول»، «قرص استامینوفن کدئین» و «شربت اکسپکتورانت کدئین» ممنوع است.

وی همچنین با بیان ینکه برخی داروهای گیاهی مانند شیرین بیان، شبیه موادمخدر است و با توجه به عدم اطلاع پلیس عربستان از حمل چنین داروهای گیاهی حتی به شکل آسیاب شده، خودداری کنند، یادآور شد: حمل داروهای تخصصی زائرین حمل داروهای تخصصی و درمانی هیچ گونه منعی ندارد و می تواند با مشورت پزشک سازمان حج و زیارت و به همراه داشتن دریافت نسخه از وی و همچنین ارائه آن در گیت دچار مشکل نشوند.

زراعتگر، مایعات اسیدی همچون آبلیمو و آبغوره، انواع ترشیجات، وسایل تیز و برنده مثل کارد و چاقو، انواع قوطی های اشتعال زا همچون فندک برابر قوانین بین المللی ممنوع دانست و افزود: میزان ارز مجاز در سفرهای خارجی پنج هزار یورو و یا 50 میلیون ریال وجه رایج کشور است و بیش از آن ممنوعیت قانونی دارد.

فرمانده پلیس فرودگاه های استان فارس با اشاره به اینکه حداکثر میزان حمل طلا و زعفران 150 گرم است و بیش از آن ممنوع است، اظهارداشت: زائران از حمل شکلات های مغزدار، تنقلات و خشکبار مغزنشده خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و 744 نفر در قالب 25 کاروان از شیراز به سمت سرزمین وحی، سفر می کنند که 2 کاروان مربوط به استان های یزد و کهگیلیویه و بویراحمد است، افزود: زائران در قالب 15 پرواز به جده سفر می کنند و مسن ترین این افراد 91 سال سن دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: اولین پرواز ساعت سه و 25 دقیقه بامداد اول مردادماه و آخرین پرواز آخرین پرواز در ساعت 19 و 35 دقیقه یکشنبه 6 مردادماه شکل می گیرد.

وی افزود: زائران همواره توجه داشته باشند اگر هرگونه مواد ممنوعه در عربستان از افراد کشف شود، هیچ کمکی نمی توان به آنان کرد و آن افراد بر اساس قوانین عربستان محاکمه می شوند.

این مقام مسئول تاکید کرد: افراد اگر مواد مخدر با خود داشته باشند و در پس از ورود به گیت توسط پلیس ایران کشف شد، گذرنامه وی ضبط و از سفرش هم جلوگیری می شود.

نظرات بینندگان