کد خبر: ۱۳۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
بررسی طرح جهاد همبستگی ملی در فارس؛

شکوفایی طرح «جهاد همبستگی ملی» با محور "هر مسجد یک خانه" و "هر کسبه یک کالای اساسی"/ حضور 130 گروه جهادی استان فارسی با ظرفیت 2هزار نفر در مناطق سیل زده

طرح «جهاد همبستگی ملی» با هدف کمک به هموطنان سیل‌زده توسط رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آق‌قلا مطرح شد. در واقع این طرح یک دعوت ملی از همه هموطنان نوع‌دوست برای مشارکت و کمک در حل مشکلات مردم مناطق سیل‌زده است.
 حجت الاسلام محمودی رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، به تشریح طرح همبستگی ملی پرداخت و گفت: در طرح همبستگی ملی، دو موضوع هر مسجد یک خانه و هر کسبه یک کالای اساسی برای حمایت و کمک به سیل زدگان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در طرح جهاد همیستگی ملی دو موضوع گنجانده شده است: یکی هر مسجد یک خانه و دیگری هر کسبه یک کالای اساسی؛ تشریح کرد: یعنی هر مسجد برای سیل زدگان یک خانه درست یا تعمیر کند. در موضوع دوم هم هر کسبه با اهداء یک کالای اساسی منزل مثل یخچال، لباسشوئی و امثالهم، برای سیل زدگان اهداء کند.

محمودی با تأکید بر اینکه استان فارس در بحث سیل، معین استان خوزستان است، تصریح کرد: کلی این طرح و این اقدام را بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید انجام دهد و سپاه و مساجد به عنوان تسهیلگر وارد عمل می شوند.



رئیس سازمان بسیج مساجد فارس اظهار داشت: کمک هایی که تا کنون به مناطق سیل زده اهداء شده، عبارتند از: بالغ بر 26میلیارد ریال مساجد شیعه و مساجد اهل سنت (فقط در شهرستان خنج بالغ بر 10 میلیارد ریال) بوده است و از طرف مساجد استان هم بالغ بر 130 گروه جهادی با ظرفیت بالغ بر 2هزار نفر به این مناطق اعزام کرده اند.

وی افزود: بسیج اصناف در موضوع هریک کاسب یک کالای اساسی، در پل دختر، بالغ بر 3میلیارد ریال کالا و همین مقدار برای شهرستان شوشتر استان خوزستان کمک کردند.

محمودی ادامه داد: اتفاق قشنگی که در خود استان فارس افتاد، این بود که مثلا مسجد جامع سعدی با تهیه شناسنامه، بالغ بر 250 خانواده را در کالاهای اساسی پوشش داد و بعضی مساجد دیگر هم مثل حسینیه مدینه النبی، بتلغ بر 70درصد از منازل را موکت کردند.

وی با تأکید بر اینکه طرح همبستگی ملی اختصاص به سپاه ندارد و کل دستگاه های مربوطه مسئول این کار هستند اظهار داشت: حدود یک هزار منزل در طرح همبستگی ملی برای ساخت و ساز به استان فارس اختصاص داده شده است؛ 500منزل در استان خوزستان و 500منزل در منطقه سیل زده استان فارس.

محمودی خاطرنشان کرد: در زمان سیل، نیروهای بسیجی استان فارس هم در استان گلستان، هم لرستان و هم خوزستان، حضور فعال و چشمگیر داشته اند.

"جهاد همبستگی ملی"، هماهنگی میان دستگاهها، گروه های جهادی و خیرین است
در ادامه این گزارش، سرهنگ مجید علیپور، فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بقیه الله شیراز در گفتگو با خبرنگار ما، از آمادگی کامل نیروهای جهادی این ناحیه برای اعزام به مناطق سیل زده خوزستان خبر داد و گفت: از زمان ابلاغ طرح، فرماندهان حوزه ها توجیه شدند و در مساجد هم اعلام شد، کمک ها جمع آوری شده و منتظر هستیم تا قدم بعدی را که اعزام نیرو و ماصالح به مناطق مورد نظر است، انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث سیل، اقدامات زیادی هم برای شیراز هم استان های سیل زده دیگر در این ناحیه انجام شده است اظهار داشت: بیش از 320 مییلیون کمک نقدی و  4تریلر اسباب و وسایل منزل از کمک های غیرنقدی جمع آوری و بارگیری و ارسال شده است.
به گفته علیپور، از طریق مشارکت خیریه ها، با هماهنگی کمیته امداد، هم یک محموله 120 میلیون تومانی، متشکل از یخچال، کولر و پنکه خریداری و ارسال شد. 



فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بقیه الله شیراز، تهیه و توزیع غذا را از دیگر اقدامات انجام شده دانست که موکبی مجهز در مناطق سیل زده خوزستان جهت پخت غذای گرم و توزیع آن اعزام شد. همچنین در زمان سیل، در مساجد و پایگاه ها از طریق گروه های جهادی، هم اقدام به توزیع غذا و هم در بحث پزشکی در مناطق سیل زده خوزستان، خدمات قابل توجهی ارائه شد. 

وی تصریح کرد: از آنجا که سهمیه ما برای اعزام گروه های جهادی از مهرماه شروع می شود، ما آمادگی لازم را جهت برای اعزام گروه های جهادی و ارسال کمک های مالی و مصالح ساختمانی را داریم.

به گفته علیپور، گروه های جهادی زیادی بودند که بدون اینکه اعلام شود، در زمان بروز حادثه، خودجوش به مناطق سیل زده رفتند، مناطق و افراد خسارت دیده را شناسایی کرده و کمک های خود را انجام دادند؛ اما طرح جهاد همبستگی، برای مدیریت این فعالیت ها، متمرکز کردن کمک ها و هدفمند و فراگیر کردن فعالیت های مردمی و جهادی است. 

فرمانده سپاه ناحیه مقاومت بقیه الله شیراز تأکید کرد: در این زمینه هرقدر که سربع تر عمل شود بهتر است؛ چرا که در زمان برزو حادثه، همه مردم پای کار هستند، اما با گذشت، مشارکت جمعی مردم کمرنگ تر می شود اما نیازها همچنان هست و به ارائه خدمات به شدت نیاز است. پس لازم است هرچه زودتر سازماندهی صورت بگیرد تا جزیره ای کار انجام نشود و خدمات بهتر و مساوی تر تقسیم شود.

به گفته وی، طرح جهاد همبستگی می تواند هماهنگی بین دستگاها و گروه های جهادی و خیرین را به خوبی انجام دهد.

وی یادآور شد: در سیل شیراز، از همان لحظات اولیه وارد شدیم و اسکان مسافرین و سیل زده ها، توزیع غذا و ارائه خدمات پزشکی را داشتیم. در مناطق سعدی و شهرک بهار و کرونی، هم امدادرسانی، هم کمک و تعمیر لوازم منزل داشته و هنوز هم این خدمات را داریم. 


همبستگی مردم در کمک به هموطنان، از برکات سیل است
رئیس سازمان بسیج اصناف فارس هم به خبرنگار ما از خسارات سیل فروردین ماه گفت و اظهار داشت: این حادثه، اگرچه مشکلاتی برای مردم بوجود آورد، در عین حال یک توفیقاتی هم داشت که یکی از این توفیقات و برکات، همبستگی مردم در مرحله اول برای امداد و نجات، بعد از آن، اسکان موقت، پذیرایی و تهیه مایحتاج روزانه خسارت دیدگان، توسط عموم مردم بویژه اصناف و بازاریان و کسبه بود.

دوکوهکی به اعزام جرثقیل های نیمه سنگین و سنگین همراه با یدک کش و ورود اتحادیه های مختلف 38گانه از همان لحظات ابتدایی در شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث ارائه خدمات، خدمات خودروئی به 500 خودروی آسیب دیده، تامین غذا، کنسرو، برنج و غلات به ارزش ریالی 12میلیارد و 400میلیون ریال، از خدمات اتاق اصناف شیراز و اتحادیه های صنفی با همکاری بسیج اصناف در مرحله اول سیل شیراز بود.

وی ادامه داد: در ادامه سیل در پل دختر و استان لرستان و خوزستان، کمک های غیرنقدی از آب معدنی گرفته تا شیرخشک و حتی لوازم منزل اعم از فرش و پوشاک به مبلغ 3میلیارد و 900 میلیون ریال تقدیم شد.

دوکوهکی تصریح کرد: برای شوشتر استان خوزستان هم به مبلغ 3میلیارد و 500 میلیون ریال توسط اتاق و بسیج اصناف کمک های غیر نقدی جمع آوری شد. 

رئیس سازمان بسیج اصناف فارس با اشاره به جمع آوری یک میلیارد و 200 میلیون ریال کمک مردمی برای حاشیه اهواز، ادامه داد: در طرح "هر کاسب یک کالای منزل و هر تاجر یک اثاثیه منزل"، با توجه به معرفی شدن استان فارس به عنوان معین استان خوزستان از سوی وزارت کشور، در طرح همبستگی ملی جهت ساخت و تعمیر منازل منطقه شعیبیه استان خوزستان، با همکاری بسیج و اتاق اصناف شیراز، هر کاسب 50 هزار تومان و هر تاجر 500 هزار تومان درحال جمع آوری هستیم. 

وی افزود: همچنین تعدادی از اتحادیه ها برای جمع آوری مصالح ساختمانی در این مرحله و طرح جهاد همبستگی ملی اعلام آمادگی کردند. در این طرح 500 منزل مسکونی در خوزستان تعمیر، بازسازی یا ساخته خواهد شد. 

رئیس سازمان بسیج اصناف فارس با بیان اینکه اگرچه در این طرح، ساخت و ساز به عهده بسیج سازندگی است، اظهار داشت: تامین مالی و مصالح با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی استان است. این اقدامات برای کل مسئولین اجرایی استان بخشنامه شده و همه هم در این خصوص پای کار هستند. 

به گفته دوکوهکی، مبلغی که بسیج اصناف استان درصدد تأمین است، بالغ بر 8میلیارد تومان است که تا کنون مبلغی جمع شده و هنوز در حال جمع آوری هستیم. در این راه با 80 اتحادیه فعال در شیراز جلساتی برای توجیه این طرح برگزار شده است که در این راستا جای تقدیر و تشکر از مسئولین اتاق اصناف و هیئت رئیسه آن، سازمان صمت، اتاق اصناف شهرستان ها و فرماندهان حوزه های اصناف و روسای اتحادیه های شیراز و شهرستان ها دارد.

سپاه، همچنان در حال خدمت رسانی به سیل زدگان
اما سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز هم از همان لحظات اولیه سیل در شیراز، با فراخوان نیروها جهت جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی، امدادرسانی به سیل زدگان و اسکان موقت آن ها در مراکز مختلف این ناحیه، فراخوان آماده باش فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج مستقر در این ناحیه و نیز فرماند هگروهان سوم از گردان عملیاتی 798 بیت المقدس را صادر کرد. 



سرهنگ موسی زارعی در گفتگو با خبرنگار ما، با ذکر مطلب فوق اظهار داشت: اعزام گروه های جهادی بسیجی و پاسدار جهت کمک به سیل زدگان منطقه سعدی و تخلیه منازل آسیب دیده، اعزام 420 نفر از بسیجیان در قالب 40 گروه جهادی جهت کمک به سیل زدگان، کمک یک میلیارد و 600 میلیون ریالی نقدی و همچنین کمک 600میلیون ریالی پایگاه مقاومت شهید هاشم نژاد در تعمیر و کاشی کاری 10 منزل و ایزوگام 6 سقف در شهرک سعدی از دیگر اقدامات این ناحیه از سپاه فجر فارس در حادثه سیل اخیر بوده است.

وی همچنین از تحت پوشش قرار دادن 65 خانواده نیازمند شهرک سعدی توسط خیریه پایگاه شهید هاشم نژاد خبر داد و گفت: کمک 170 میلیون ریالی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس و پایگاه مقاومت شهدای فرهنگ شهر جهت تعمیرات بالغ بر 30 واحد مسکونی واقع در کوچه های 47 و 51 خیابان نارنجستان سعدی، و خرید اجناس و اقلام مورد نیاز جهت کمک رسانی به شهر معمولان و روستاهای اطراف آنتوسط خیرین این ناحیه، از دیگر اقدامات کمک به هموطنان سیل زده بوده است.

به گفته زارعی، تهیه چادر، پتو و لوازم گرمایشی و ارسال به مراکز مشخص شده در خوزستان و همچنین استقرار نانوایی سیار شبانه روزی به همت خیریه حضرت ولی عصر(عج) در حوزه مقاومت بسیج گاز استان، استقرار موکب حضرت صاحب الزمان(عج) شرکت گاز با مشارکت کارکنان و عموم مردم و تامین ئعده های غذایی مردم عزیز سیل زده از اقدامات دیگر این ناحیه است.

فرمانده سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز، به برنامه ریزی و اجرای طرح کسر یک روز از حقوق پاسداران این ناحیه با هدف مشارکت همکاران علاقه مند به اهداء کمک های نقدی به هموطنان سیل زده اشاره کرد و افزود: هماهنگی و تامین یک هزار و 500 لیتر سوخت گازوئیل و تعداد 80 عدد کپسول گاز جهت مناطق سیل زده استان خوزستان را از دیگر اقدامات این ناحیه از سپاه فجر فارس برشمرد.

به گزارش شیرازه، ارائه خدمات و کمک رسانی به هموطنان عزیز سیل زده چه در استان فارس و چه استان خوزستان، توسط سپاه فجر فارس، همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان