کد خبر: ۱۳۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
گرمازدگی سوغات تابستان؛

فارسی‌ها این بیماری را جدی بگیرند

گرم شدن هوا و افزایش دما امسال در بسیاری شهرهای استان فارس خطر ابتلاء شهروندان به گرمازدگی را افزایش داده است.
به گزارش شیرازه، امروز صبح که از خانه بیرون زدم مجبور شدم تا چندین ساعت در خیابان‌های شلوغ شهر این طرف و آن طرف بروم. لباس رنگ تیره به تن داشتم و فرصت نشد آب کافی بنوشم. ساعت حدود 2 شده است که احساس سرگیجه و تاری دید دارم و اول آن را چندان جدی نگرفتم اما با قرار گرفتن مدت زمان بیشتر در معرض آفتاب احساس تهوع و حالت گزگز در دست و پا کردم و بالاخره هم به دلیل طول کشیدن این حالات راهی درمانگاه شدم و به دلیل گرمازدگی جدی مورد مداوا قرار گرفتم.

 تازیانه گرما

یک مربی بهداشت با اشاره به مخاطرات گرمازدگی به خبرنگار فارس می‌گوید: ضعف، احساس خستگی شدید و از حال رفتن از نشانه‌های گرمازدگی است.


 

مونا فرشادی ادامه می‌دهد: بسیاری از والدین برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود در تابستان آنها را به کلاس‌های درسی و تفریحی مختلف می‌برند و زمانی که این کلاس‌ها در ساعات گرم روز باشد هم والدین و هم فرزندان در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند.

وی  تاکید می‌کند: زمانی که از فضای خنکی مثل خودرویی که کولر در آن روشن است و یا از خانه وارد اماکن باز می‌شویم این اختلاف دما نیز می‌تواند احتمال گرمازدگی را برایمان افزایش دهد.

 

فرشادی برای کمک به کودک و یا بزرگسال گرمازده پیشنهاد می‌کند: بهتر است لباس فرد گرمازده را کم کنید و اگر هوشیار است به او آب خنک بدهید و با حوله خیس او را خنک کنید.

این کارشناس بهداشت محیط می‌افزاید: اگر دمای بدن فرد گرمازده بیش از 40 درجه باشد فرد دچار تشنج، تهوع شدید و یا حتی کما خواهد شد و باید به سرعت به بیمارستان منتقل شود و در طول مسیر در زیر بغل و کشاله ران بیمار تکه‌های یخ قرار بگیرد.

وی به شهروندان شیرازی توصیه می‌کند: بهتر است در ساعاتی که تابش نور خورشید مستقیم و بیشتر است تا حد امکان در اماکن سرباز قرار نگیرید و این توصیه را برای کودکان و سالمندان جدی بگیرید.

فرشادی ادامه می‌دهد: در فصل تابستان با تنظیم خواب کافی، نوشیدن مایعات مناسب و زیاد، مصرف میوه و سبزی می‌توانید احتمال گرمازدگی را در بدن کاهش دهیم.

نوش‌دارویی به نام مایعات

کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز نیز با اشاره به گرمازدگی در فصل تابستان به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از راه‌هایی که شما را از گرمازدگی در امان نگاه می‌دارد، نوشیدن مایعات است.

نسرین نسیمی ادامه می‌دهد: نوشیدنی‌هایی که از گیاهان و میوه‌های طبیعی تهیه می‌شوند بهترین گزینه برای این فصل هستند که از نمونه‌های آن می‌توان به عرقیاتی همچون کاسنی، بیدمشک و ... اشاره کرد.

وی مصرف خاکشیر را به عنوان یک نوشیدنی خنک برای تابستان گزینه مناسبی می‌داند و اظهار می‌کند: تخم شربتی و خاکشیر علاوه بر رفع تشنگی در رفع التهاب، درمان کهیر، کاهش وزن، سلامت کبد و ... تاثیر مطلوبی دارند.

این کارشناس ارشد در علوم بهداشتی تغذیه می‌افزاید: مصرف انواع شربت‌ها به ویژه شربت آبلیمو در جلوگیری از بروز گرمازدگی موثر است اما آنچه باید به آن توجه شود این است که از کمترین میزان شکر در آنها استفاده شود.

نسیمی تاکید می‌کند: مصرف نوشیدنی‌های شیرین در تابستان، دفع آب از بدن را افزایش می‌دهد که احتمال بروز گرمازدگی در افراد را افزایش می‌بخشد.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان