کد خبر: ۱۳۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۸

هتل آسمان از تهدید تا فرصت

هتل آسمان شیراز را می‌توان جزو خبرسازترین هتل‌های جهان دسته بندی کرد؛ هتلی که نه به لحاظ نوع سازه متمایز یا سایر ویژگی‌هایی که نمی‌توان آنها را در سایر هتل‌ها مشاهده کرد، بلکه به واسطه تهدید حریم بصری ارگ کریمخانی، هنوز هم در صدر اخبار قرار دارد!.
به گزارش شیرازه، پیشینه احداث هتل آسمان به سال‌های ابتدایی دهه 90 باز می‌گردد، زمانیکه مجوز این هتل توسط یکی از سرمایه‌گذاران و فعالان شناخته شده حوزه گردشگری در ایران و فارس، دریافت شد و بعد از بارها رفت و آمد بین دستگاه‌های متولی، در نهایت کار ساخت را آغاز کرد.

سال 92 که از میانه عبور کرد، صدور مجوز یک هتل مرتفع در ابتدای خیابان رودکی شیراز، خیابانی باریک که تا آن زمان حداقل 2 هتل را در خود جای داده بود، خبرساز شد و انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری اولین گروهی بود که به این موضوع واکنش نشان داد.

همان زمان (اسفند سال 92) مدیرکل میراث فرهنگی فارس اعلام کرد که ارتفاع هتل آسمان باید براساس استانداردها حدود 54 متر باشد اما مالک ادعا دارد برای احداث یک هتل 67 متری (به لحاظ ارتفاع) مجوز دارد.

از همان ابتدا که مشخص شد این هتل چشم به آسمان شیراز دوخته تا از هر نقطه، دیدی مناسب نسبت به تمام زوایای مرکز کوتاه قامت شهر شیراز و محدوده بافت تاریخی و فرهنگی این شهر داشته باشد؛ دیدی که به حتم با استانداردهای مد نظر سازمان‌های جهانی در خصوص حریم آثار تاریخی، فرهنگی و میراثی، مطابقت نداشت.

تلاش‌ها از یکسو برای کوتاه کردن قامت هتلی که گفته میشد قرار است تا 18 طبقه اوج بگیرد ( حدود 100 متر ارتفاع) و مقاومت سرمایه گذار به استناد مجوزی که از مبادی قانونی برای احداث هتلش دریافت کرده بود.

کنش و واکنش‌ها که در روزهای زمستان سال 93 با موضع گیری رسمی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس و ورود شورا و شهرداری شیراز به ماجرا، بعدی تازه به خود گرفت و اخبار حاکی از دریافت مجوزی برای تخریب طبقات بالاتر از چهاردهم رسانه‌ای شد.

کار اما در سال 94 تداوم یافت و باز هم اخبار مختلفی در این سال‌ها توسط رسانه‌های مختلف منتشر شد، اخباری که همگی حاکی از توقف کار ساخت هتل آسمان و تخریب بخشی از این سازه داشت.

بلاخره اردیبهشت سال 95، ماموران تخلفات شهرداری شیراز با حکم قضایی برای تخریب بخشی از این سازه وارد عمل شدند و خبرنگاران و تصویربرداران و عکاسان نیز به محل رفتند تا شاهد اجرای حکمی باشند که براساس اعلام مسئولان وقت شهرداری، تخریب سه طبقه را شامل میشد، کاری که در حد حرف باقیماند.

بعد از این اقدام شهرداری، حفاظی آبی رنگ دور طبقاتی که قرار بود تخریب شود، کشیده و قفل و بند درهای ورودی این ساختمان چند برابر و نگهبانانش زیاد شد تا کسی از اغیار نداند پشت آن پرده چه می‌گذرد.

بعد از آن و در شهریور 96 شهردار وقت شیراز هتل آسمان در جلسه علنی شورای شهر شیراز هتل آسمان را تهدید خواند و با اشاره به مستنداتی که در دست داشت، تاکید کرد که حداقل 2 طبقه دیگر از آن باید تخریب شود.

ماجرای هتل آسمان بعد از آمدن شورای پنجم و تغییر در مدیریت شهری شیراز باز هم دچار فترت شد تا کار ساخت و ساز پشت پرده آبی، همچنان تداوم یابد بلکه این سازه 10 ساله، کارش تمام شود!!.

در هفته‌های اخیر اما بار دیگر شاهد طغیان اخبار به همراه تصاویری در برخی شبکه‌های واتس آپی هستیم که گردانندگان آنها داعیه دار دغدغه مندی نسبت به مسائل فرهنگی و گردشگری شیراز هستند؛ اخباری از هتل آسمان و برقرار بودن پرده آبی رنگ تداوم ساخت و ساز در طبقاتی که زمانی اعلام شده بود قانونی نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس منطقه فارس در خصوص چگونگي فرآيند ساخت هتل آسمان و حواشي آن طي سال‌هاي گذشته تاکنون، بيان كرد: اين موضوع دو جنبه دارد كه يك بعد آن ميراثي است .

مصیب امیری افزود: در يك مقطع مالك شروع به ساخت کرد و بعد از چندی اعلام شد كه اين هتل به لحاظ ساختاري به حريم بصري مجموعه زنديه آسيب وارد مي‌كند؛ كه البته موضوع درستي است .

او ادامه داد: مجوز ساخت هتل در كميسيون ماده ٥ به ميزان شش طبقه، سپس از شش به ١٠ طبقه و در نهایت به ١٤ طبقه افزایش یافت و بعد شهرداري آن را به ١٧.٥ طبقه افزايش داد؛ پس از اعتراض‌ها و اعلام اينكه اين اقدام تخلف است، شهرداري طي بررسي‌ها تنها نظر به كاهش ٢٠ سانت از بنا را مي‌دهد .

اميري خاطرنشان كرد: اما جنبه ديگر اين موضوع به اين امر بر مي‌گردد كه بايد زيرساخت‌هاي گردشگري را فراهم کرده و ضمن كمك به اشتغال از اين طريق، به امنيت سرمايه گذار نيز كمك كنيم .

وي خاطرنشان كرد: از این منظر و خارج از این موضوع كه آيا كار مالك در زمان ساخت درست بوده يا نه؟ بايد توجه داشت كه وقتي مدام در خصوص چنین مسئله‌ای که سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی جامعه محسوب می‌شود، پالس‌هاي منفي به جامعه مخابره ‌كنيم، طبيعي است كه مردمي كه در جريان زواياي موضوع نيستند، تصور كنند كه استان فارسي‌ها مخالف سرمايه گذاري هستند .

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس تاكيد كرد كه شهرداري مي‌تواند با تعامل با ساير نهادها و ادرات مربوطه، اين موضوع را با مالك حل و فصل كند .

وي با بيان اينكه برخي افراد روي اين موضوع بيش از حد تمركز كرده‌اند لزوم یافتن راهکاری برای خارج شدن از یک دایره بسته را یادآور شد.

امیری گفت: فارسي‌ها هميشه مدعی هستند که شیراز و فارس پايتخت فرهنگي است، ادعایی به حق و درست، اما اكنون نيازمند كاري مشابه اصفهاني‌ها در ميدان نقش جهان هستيم، آنها هم با توجه به میراثی بودن میدان نقش جهان، ساختمانی که مشرف به آن بود را تا میزان لازم حذف کردند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس اعتقاد دارد که باید چنین مسائلی را با دقت نظر دنبال کرد و بدون لطمه زدن به آینده و توسعه شیراز، آنها را مدیریت کنیم.

مخالفان و منتقدان بنای هتل آسمان که خواهان کاهش ارتفاع آن هستند تاکید دارند که این هتل منظر بصری ارگ کریمخان زند را تحت تاثیر قرار داده و مانع ثبت جهانی این اثر میراثی خواهد شد.

اگرچه اسناد و مدارک نشان می‌دهد بسیاری از سازه‌های تاریخی و میراثی، نظیر آتشکده ساسانی در فیروزآباد، شهر بیشابور و ... با وجود تهدیداتی که از نگاه برخی دلسوزان میراث فرهنگی و کارشناسان امر، مانع جهانی شدن آنها محسوب می شد، به ثبت جهانی رسید.

تلاش برای دسترسی به مالک هتل تا زمان انتشار این گزارش مقدور نشد.

ایسنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان