کد خبر: ۱۳۱۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
رئیس مرکز مطالعات و دفتر پژوهش‌های نهاجا:

امثال شهید دوران‌ها موجب آزادانه و باافتخار زندگی کردن ما شده‌اند/ نامگذاری روز شهادت شهید دوران به نام روز خلبان

منطقه حاد شرایط غیرطبیعی است، مأموریت حساس داریم، امثال شهید دوران‌ها بودند که اکنون باافتخار و آزادانه زندگی می‌کنیم.
امیر سرتیپ دوم «نیک بخش حبیبی» امروز (یکشنبه ۳۰ تیر) در سی و هفتمین سالگرد آیین بزرگداشت شهید عباس دوران که در تالار حافظ برگزار شد، پس از قرائت پیام «سرتیپ عزیز نصیر زاده»، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت نام‌گذاری روز ملی خلبانان ایرانی گفت: عباس دوران را برای رسیدن به کربلا دادیم.

 رئیس مرکز مطالعات و دفتر پژوهش‌های نهاجا بابیان اینکه همیشه احساس می‌کردم انتخابی که شهید دوران در لحظه شهادت گرفت بسیار سخت بود، افزود: همیشه احساس می‌کردم آگاهانه با این هواپیما به زمین رسیدن بسیار انتخاب سختی است.

 این مقام نظامی تاکید کرد: منطقه حاد شرایط غیرطبیعی است، مأموریت حساس داریم، امثال شهید دوران‌ها بودند که اکنون باافتخار و آزادانه زندگی می‌کنیم.

 وی در ادامه به دلایل نام‌گذاری روز ملی خلبان ایرانی اشاره کرد و بیان داشت: در نقاط مختلف دنیا روز ملی هوانوردی و خلبانی وجود داشت، با توجه به سابقه نظامی هر کشور نام‌گذاری شده است لذا در کشور ایران نیز روز ملی خلبانان ایرانی را روز شهادت عباس دوران نام‌گذاری کردند.

 امیر حبیبی با طرح این سؤال که چرا باید شهید دوران را ارج نهیم، خاطرنشان کرد: 14 لشکر زرهی به‌طرف دزفول از سمت کرخه می‌رفتند و شهید فکوری در آن زمان گفت تا زمانی که فکوری زنده است و یک خلبان در پایگاه دزفول وجود دارد، اینجا را ترک نمی‌کنیم و به آن‌ها حمله کردیم تا در شرق کرخه زمین‌گیر شدند.

 وی در پایان بیان کرد: عراقی‌ها گفتند 700 هزار نفر کشته داشتیم، چطور ممکن است و این در صورتی بود که حدود 300 هزار نفر آنان این‌طور که بیان می‌کردند براثر اصابت بمب هواپیماهای ایران بوده است، وقتی انگلستان بصره را گرفت همه اسناد جنگ را با خود بردند تا در تاریخ مخفی بماند.

نظرات بینندگان