کد خبر: ۱۳۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
دبير كميته پوشش و اخلاق حرفه‌اي دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه:

نهادهای نظارتی با واردکنندگان و توزیع‌کنند‌گان کلان لباس‌های نامتعارف برخورد کنند/ قوانین حوزه پوشش از ضمانت اجرایی برخوردار شوند

ریاستی اظهار تاسف کرد که به جای جلوگیری از اقدامات طراحان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان انواع پوشش‌های نامناسب به استفاده کنندگان این نوع پوشش‌ها اعتراض می‌شود!

به گزارش شیرازه، عفاف و حجاب در جامعه سنتی ایرانی از دوران باستان تا کنون از جایگاه والایی برخوردار بوده و در دین مبین اسلام نیز بر آن تاکید کرده و در آیاتی از قرآن به زنان و مردان مومن دستوراتی در این زمینه داده شده است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند عفاف و حجاب به عنوان یکی از مولفه‌های هویت ایرانی اسلامی مردم سرزمین ایران در دهه‌های اخیر مورد هجوم گسترده و برنامه‌ریزی شده دشمنان قرار گرفته است و هدف اصلی آنان ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی در بین اعضای جامعه و درنتیجه سست کردن بنیان خانواده‌ها و انحطاط جامعه می‌باشد.

تقریبا نیمی از مردم ایران به واسطه کارمند بودن خود یا سرپرست خانواده از طریق دولت کسب درآمد و تامین معیشت می‌کنند که نقش ادارات و نهادهای دولتی برای تقویت اصل حجاب و عفاف و رعایت آن در جامعه بسیار پررنگ است. دانشگاه علوم پزشکی شیراز از جمله نهادهایی است که تعداد زیادی از مردم جامعه را در قالب دانشجو، کارمند و مراجعه‌کننده تحت پوشش خود دارد و یقینا اجرای طرح‌های مختلف در این دانشگاه برای ترویج سنت پسندیده عفاف و حجاب در کل جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

دبير كميته پوشش و اخلاق حرفه‌اي دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص تشکیل کمیته عفاف و حجاب و اقدامات این کمیته گفت: در سال 1390 عزمی جزم ‌شد تا راجع به موضوع پوشش به ویژه پوشش بانوان چاره‌اندیشی شود در این راستا در سال 92 کمیته عفاف و حجاب با رویکرد تبلیغی و با توجه به داشته‌های مفید ترویجی که از قبل جمع شده بود، کار خود را آغاز می‌کند و حدود دو سال قبل برای ایجاد پذیرش بیشتر در بین مخاطبان نام این کمیته به کمیته پوشش و اخلاق حرفه‌ای تغییر کرد.

دکتر علی ریاستی با بیان اینکه درخصوص پوشش باید برنامه‌هایی را اجرا کرد که به نقطه بحران نرسیم و یا اگر رسیدیم آن را مدیریت کنیم، اظهار کرد: در زیرمجموعه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با چند مخاطب از جمله اساتید و کارمندان، دانشجویان و مراجعه‌کنندگان مواجه هستیم که تصمیم بر این شد تا فاز به فاز محیط دانشگاه و محیط بالینی مورد ارزیابی قرار گیرد و راهکارهایی ارائه شود.

در موضوع عفاف و حجاب نباید همه نگاه‌ها فقط به سمت پوشش بانوان معطوف شود

وی در موضوع عفاف و حجاب معطوف شدن همه توجه‌ها به پوشش بانوان را یک ایراد جدی دانست و افزود: اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد غالبا ناشی از یک هیجان موقت است که متدینین جامعه با دیدن برخی ناهنجاری‌های کف جامعه، مطالبه‌ای دارند اما برخی طیف‌های سیاسی با موج‌سواری روی آن مطالبه به صورت مثبت یا منفی بهره‌برداری می‌کنند.

دبير كميته پوشش و اخلاق حرفه‌اي دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعتقاد به اینکه دانشجویان و کارمندان و مراجعه کنندگان به دانشگاه نیز از سطح جامعه وارد دانشگاه می‌شوند، تصریح کرد: اگر عکس‌های نوع پوشش افراد جامعه در دهه‌های مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهیم، تغییرات کاملا آشکار می‌باشد هرچند سرعت تغییر در پوشش آقایان کمتر بوده اما پوشش بانوان به ویژه در دهه 90 با سرعت زیاد تغییرات هدفمند داشته است. به عنوان مثال ابتدا دکمه مانتوها برداشته شد و مانتوهای تک دکمه و پس از آن بدون دکمه را رواج دادند.

تغییر ذائقه پوششی مردم در فرآیندی برنامه‌ریزی شده

ریاستی با بیان اینکه امروز اغلب بانوان متدین و با حجاب از کمبود تنوع و تعداد پوشش‌های مناسب با ذائقه خود در بازار گلایه دارند، گفت: براساس نظر روانشناسان اگر شخصی اقدامی یا پوششی که نسبت به آن احساس خوشایند و رضایت ندارد را چندین بار انجام داد یا برتن کرد پس از مدتی با آن کنار می‌آید و دشمنانی که هویت فرهنگی و نوع پوشش جامعه ما را هدف قرار داده‌اند به این نکته توجه داشته و اندک اندک ذائقه عموم مردم را تغییر داده‌اند.

وی وضعیت کنونی جامعه را در نتیجه توزیع توده‌ای و گسترده انواع پوشش‌های نامناسب عنوان و اظهار تاسف کرد که به جای جلوگیری از اقدامات طراحان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان انواع پوشش‌های نامناسب که بعضا با ارز دولتی وارد می‌شود و برخورد با آنان به مصرف کننده و استفاده کنندگان این نوع پوشش‌ها اعتراض می‌شود!

نهادهای نظارتی با واردکننده و توزیع‌کنند‌ه‌های کلان لباس‌های نامتعارف برخورد کنند

دبير كميته پوشش و اخلاق حرفه‌اي دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دانشگاه نیز در جامعه‌ای است که برخی مقولات فرهنگی آن از جمله پوشش به حال خود رها شده است. درخصوص پوشش یک اقدام جدی و قانونگذاری محکم و صریح انجام نشده و نهادهای فرهنگی که متولی این امر بوده‌اند اقدامات موثر انجام نداده‌اند و نهادهای نظارتی نیز آنچنان که باید به حوزه واردات و توزیع پوشاک ورود نکرده‌اند.

ریاستی با اعتقاد به اینکه نمی‌توان انتظار داشت سطح پوشش در دانشگاه متفاوت از جامعه باشد، گفت: پس از تشکیل تیمی متشکل از 15 نفر از متخصصین حوزه‌های مختلف از جمله متخصصین امور دینی، روانشناسی، جامعه‌شناسی و غیره بیش از 40 ساعت با حضور دانشجویان در سطوح عالی دانشگاه جلسه تشکیل شد که به این نتیجه رسیدیم دانشجویان باید با شیب ملایمی نسبت به موضوعات مختلف اعتقادی که برای آنان شبهه ایجاد شده است، آگاهی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تمام دانشگاه‌های سراسر دنیا آیین‌نامه پوششی مخصوص به خود را دارند، گفت: آیین‌نامه پوششی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ده بند تصویب و به بخش‌های مختلف ابلاغ شد و برای یادآوری و تذکر بر روی استندهایی در مکان‌های مختلف دانشگاه نصب گردید.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: برای تعیین نوع پوشش در محیط های دانشجویی و دانشگاه ساز و کاری با خرد جمعی شکل گرفت و یک پلن اجرایی در یک محیط کاملا علمی که مبتنی بر روانشناسی اجتماعی بوده است، تدوین شد.

اجرای طرح‌های پوشش و اخلاق حرفه‌ای نیازمند عزم و اراده جدی تمام مسئولین دانشگاه است

نماینده رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ستاد صیانت از حریم عمومی و حقوق شهروندی اجرای طرح‌های تدوین شده در کمیته پوشش و اخلاق حرفه‌ای را نیازمند عزم و اراده جدی تمام مسئولین دانشگاه دانست و افزود: با همکاری دانشکده‌ها اقدامات موثری انجام شده است و اگر همکاری‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی ادامه یابد می‌توان علاوه بر تغییر پوشش ظاهری به مقولات اخلاقی هم وارد شد و تحولات مثبتی ایجاد کرد که باید مکانیسم و ضمانت اجرایی جدی نیز در این زمینه وجود داشته باشد.

ریاستی با بیان اینکه در فضاهای بالینی نیز تدابیر مختلفی اندیشیده شده است، گفت: با مدیران بیمارستان‌ها جلساتی برگزار کردیم و علاوه بر پروتکل‌های مختلفی که برای نوع پوشش و ظاهر پرسنل بیمارستانی وجود دارد، الصاق تگ بر روی لباس پزشکان و پرستاران اجباری اعلام شد.

وی با پذیرش نقدهایی که به رنگ لباس‌ پرسنل بیمارستان‌ها وجود داشت، تصریح کرد: درخصوص رنگ لباس‌ها و ضرورت تفاوت پوشش ظاهری پزشک، پرستار و بهیار مصوباتی از جمله ممنوعیت پوشیدن لباس قرمز و نارنجی در اتاق عمل تصویب شد.

این دکترای جامعه‌شناسی در پایان اقدامات فرهنگی از جمله تغییرات پوششی را نیازمند برنامه‌ریزهای کلان و طولانی‌مدت و متناسب با اقشار مختلف مردم دانست و افزود: باید به ریشه‌های ناهنجاری‌ها در جامعه توجه کرد، نمی‌توان برای همه نسخه‌های واحد پیچید هرچند تا کنون برنامه‌های زیادی نوشته شده است اما غالبا در اجرا ناموفق و نتایج مطلوبی به دست نیامده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان