کد خبر: ۱۳۱۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
شیرازه گزارش می‌دهد؛

نامه‌های بی‌پاسخ دژکام به اوقاف/ مسجد قدس در حال تخریب است، چه کسی پاسخ گوست؟!

یک سال است که جهت احیا ومرمت مسجد تاریخی قدس شیراز به اداره کل اوقاف فارس نامه نگاری شده است اما هیچ اقدام قابل توجه و شایان ذکری برای رسیدگی به این بنای تاریخی-مذهبی انجام نشده است. نکته جالب این جاست که این نامه‌نگاری‌ها از سوی دفتر امام جمعه محترم شیراز حضرت آیت الله دژکام(حفظه الله تعالی) بوده است.
نامه‌های بی‌پاسخ دژکام به اوقاف/ مسجد «قدس در حال تخریب است، چه کسی پاسخ گوست؟!

به گزارش شیرازه، مسجد «قدس» واقع در محله «سردزک» شیراز یکی از ماندگارترین آثار فرهنگی این شهر است که علاوه بر دارا بودن هویت معنوی و فرهنگی خود، آبشخور بسیاری از رویدادهای تاریخ معاصر ایران بوده است. با این وجود بی‌مهری‌ها و بی‌مسؤولیت‌های متولیان رسیدگی به این مسجد باعث نگرانی بسیاری از فعالان فرهنگی شده است. مشاهده دیوارهای در حال تخریب و وضعیت مرمت‌نیافته‌ اندرونی این میراث تاریخی شهر شیراز نیز این مهم را ثابت می‌کند که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس به عنوان متولی رسیدگی به این مسجد هیچ اقدامی انجام نداده است.

نامه‌های بی‌پاسخ دژکام به اوقاف/ مسجد «قدس در حال تخریب است، چه کسی پاسخ گوست؟!

کتاب معادشناسی علامه طهرانی(ره) و تایید قضیه تشرف حاج مومن شیرازی(ره) خدمت امام زمان (علیه السلام)

بی‌محلی‌های اداره اوقاف صدالبته فقط به به مطالبات مردم و فعالان فرهنگی محدود نمی‌شود چرا که در نامه‌ای که در پیوست این گزارش خواهد آمد نماینده ولی فقیه درخواست رسیدگی به این بنای تاریخی را به اطلاع متولیان امر رسانده است اما باز هم بی‌اعتنایی مسؤولان اداره اوقاف تنها واکنش در مقابل این خواسته‌ها بوده است.

نامه‌های بی‌پاسخ دژکام به اوقاف/ مسجد «قدس در حال تخریب است، چه کسی پاسخ گوست؟!

کتاب داستان های شگفت شهید محراب حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب(ره)داستان ۳۴ تایید تشرف حاج مومن شیرازی(ره)وتاکید برمکان توفیق تشرف ایشان به محضر نورانی امام عصر(روحی له الفداه)

 یک فعال فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این رابطه می گوید: نزدیک به یک سال است که جهت احیا ومرمت مسجد تاریخی قدس شیراز به نهاد های متولی مانند اداره کل اوقاف فارس نامه نگاری شده است اما هیچ اقدام قابل توجه و شایان ذکری برای رسیدگی به این بنای تاریخی-مذهبی انجام نشده است. نکته جالب این جاست که این نامه‌نگاری‌ها از سوی دفتر امام جمعه محترم شیراز  حضرت آیت الله دژکام(حفظه الله تعالی) بوده است.

 محمد حسین مومنی که خود نیز 4 سال پیگیر وضعیت این بنای تاریخی بوده است، ادامه می دهدء: این مسجد تاریخی که به گفته شهید محراب؛ حضرت آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب(ره)؛ محل تشرف حاج مومن شیرازی(ره) خدمت امام عصر(علیه السلام) بوده است هم‌اکنون کاملا غیر فعال و درحال تخریب است.

سکوت معنادار اوقاف

وی ادامه می‌دهد: باعث تاسف است که هیچ کدام از سازمان ها ونهادها اقدام موثری  جهت احیا ومرمت این بنای با ارزش انجام نداده‌اند حال جا دارد که پرسیده شود چرا در شهری که بنا به فرموده مقام معظم رهبری سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) در ایران است چنین ابنیه پر ارزشی به دست فراموشی سپرده شده اند؟! چرا نهادهای متولی مثل اداره کل اوقاف فارس و میراث فرهنگی برای هر مراسم و موضوع گذرا بودجه و وقت کافی دارند اما برای احیای چنین بناهایی بودجه ندارند؟!چنین ابنیه تاریخی ومعنوی در شهر های دیگر نیز بود با آن همینگونه برخورد میشد؟! به راستی چرا مسئولین اوقاف وامور خیریه استان فارس و سازمان میراث فرهنگی وصنایع گردشگری استان فارس ودیگر نهاد ها ومجموعه های فرهنگی فکری نمی کنند؟!

نامه‌های بی‌پاسخ دژکام به اوقاف/ مسجد «قدس در حال تخریب است، چه کسی پاسخ گوست؟!

نامه‌های بی‌پاسخ دژکام به اوقاف/ مسجد «قدس در حال تخریب است، چه کسی پاسخ گوست؟!

خبرنگار شیرازه برای پیگیری این وضعیت در تاریخ 5 مرداد ساعت 9:18 صبح با الیاس رضایی معاون بهره‌وری اداره کل اوقاف فارس تماس گرفت که وی نیز درخواست کرد که پانزده دقیقه دیگر برای دریافت پاسخ با وی تماس حاصل شود. پیگری‌ها و تماس‌های چندین‌باره خبرنگار ما با وی تا زمان نگارش این گزارش با عدم پاسخگویی وی همراه بوده است.

به گزارش شیرازه ، بنای اولیه این مسجد را متعلق به دوره های مابین صفویه و زندیه دانسته اند که در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است.
داستان تشرف عارف شناخته شده ای به نام حاج مومن شیرازی به محضر مبارک امام زمان(ع) نام این مسجد را با ادبیات عرفانی معاصر پیوند داده است تا جایی که شهید آیت الله دستغیب نیز در وصف کرامات دینی این مسجد و داستان تشرف آن عارف در این مکان واقعیات جالبی را به قلم تحریر درآورده است.
گفتنی است این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۰ به شماره ۴۷۲۷ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان