کد خبر: ۱۳۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸

باید به سمت انعقاد پیمان‌های پولی برویم/ضرورت پایان دادن به انحصار سوئیفت

جعفر قادری کارشناس مسائل اقتصادی گفت: هر کاری در راستای پایان دادن به انحصار سوئیفت صورت بگیرد چه استفاده از پیام رسان های روسی و چینی، چه کارهای موازی که خودمان انجام می دهیم و چه پیام رسان های دیگری که سایر کشورها دنبال می کنند، همه اینها باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش شیرازه، جعفر قادری اقتصاددان و نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی درباره طرح مجلس درباره توسعه پیمان های پولی و پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت گفت: با توجه به اینکه آمریکا مسیر یکجانبه گرایی را در پیش گرفته است. ما باید به سمت انعقاد پیمان های پولی و پیمان های دوجانبه برویم و مسیر ارتباطاتی مون را در مبادلات پولی از مسیری که آمریکا دنبال می کند جدا کنیم و به نوعی تحریم‌های آمریکا را خنثی کنیم.

قادری اضافه کرد: این همکاری ها برای ارتباط ما با چین، روسیه و هند و برخی کشورهایی که ظرفیت و امکان دارند را حجم قابل توجهی از مبادلات بین المللی ما را در این ساختار بیاورند، می تواند موثر باشد. بدون ارتباطات بین المللی نمی‌توانیم و ما ناچار هستیم شرکای قدرتمندی در کنار خودمان داشته باشیم تا باشگاه کشورهای تحریمی را تشکیل دهیم و این اقدام خیلی می تواند موثر باشد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه در این زمینه غفلتی انجام گرفته است و باید خیلی زودتر این کارها انجام می شد، گفت: حالا به هر دلیلی از جمله ساده انگاری ها و زود باوری های مسئولین درباره تحریم ها این کوتاهی ها انجام شد. این در حالی است که ما راهی جز انعقاد پیمان های پولی و پیمان های دوجانبه و پیدا کردن پیام رسان های مالی غیر از سوئیفت نداریم.

نماینده سابق مجلس درباره اهمیت پیام رسان جایگزین سوئیفت اظهار داشت: هر کاری در راستای پایان دادن به انحصار سوئیفت صورت بگیرد چه استفاده از پیام رسان های روسی و چینی، چه کارهای موازی که خودمان انجام می دهیم و چه پیام رسان های دیگری که سایر کشورها دنبال می کنند، همه اینها باید مورد توجه قرار گیرد تا ما از شر انحصار گرایی آمریکا و کانالیزه کردن اطلاعات تمامی مبادلات پولی از طریق سوئیفت نجات پیدا کنیم و اهرم فشار آمریکا را از این کشور بگیریم.

وی درباره طرح مجلس درباره توسعه پیمان های پولی و پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت افزود: اقدام مجلس در این زمینه، اقدام ارزشمندی است و باید مورد حمایت قرار بگیرد و باید خیلی زودتر این طرح به تصویب می رسید. اما در هر صورت هر جا جلوی ضرر را بگیریم منفعت است.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان