کد خبر: ۱۳۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
فرماندار خرمبید در گفتگو با شیرازه:

رونق تولید با حرف عملی نمی شود؛ کار جهادی می طلبد/ تعدا افراد تحت پوشش کمیته امداد، نشان از وسعت محرومیت این شهرستان دارد

صادق کریمی گفت: رونق تولید با حرف عملی نمی شود. باید کار جهادی شود و این کار جهادی، در مدیریت و برنامه ریزی هم لحاظ شود.
دکتر صادق کریمی، فرماندار خرمبید در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه شهرستان خرمبید با مرکزیت صفاشهر، 480 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و  دارای دو بخش مشهد مرغاب و مرکزی با دو شهر صفاشهر و قادرآباد است اظهار داشت: این شهر جمعیتی بالغ بر 46هزار نفر دارد  و آب و هوای بسیار سرد در زمستان و خوب و خنک در تابستان، باعث شده شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری باشد.

به گفته فرماندار خرمبید، سابق بر این، به دلیل چشمه سار و قنوات زیاد، مردم به کشاورزی روی آوردند و بیش از 80 درصد مردم به این شغل مشغول بودند. اما خشکسالی های چندساله اخیر، باعث بیکاری یا کم کاری و خساراتی به مردم این شهرستان شده است.

کریمی با اشاره به اینکه این شهرستان از نظر صنعت و معدن هم معادن بسیار خوب انواع سنگ مرمر و دیگر سنگ ها و نیز معدن سنگ آهن دارد تصریح کرد: حدودا هشت معدن فعال در حال حاضر در شهرستان داریم که بزرگ ترین این معادن، معدن زاگرس با اشتغال بالای یک هزار نفر در حال فعالیت است.

این مسئول با بیان اینکه مردم بخش قادرآباد در چندماه گذشته به شدت با بحران آب مواجه بودند گفت: با اعتباری از سود معدن که در پروژه های عمرانی شهر استفاده می شود، لوله گذاری جهت انتقال آب شرب انجام شد و در سفر چندروز پیش استاندار، این طرح افتتاح و تا حدودی مشکل آب آشامیدنی مردم در این بخش حل شده است. 

وی ادامه داد: در بخش صفاشهر هم با افت آب چاه های شرب مواجه شدیم که سریع در دستور کار ستاد بحران شهرستان قرار گرفت و دو حلقه چاه برای رفع این مشکل پیش بینی شد. یک حلقه جانمایی شد و در این سفر استاندار اعتبارش هم مصوب شد که ظرف یک ماه آینده باید به بهره برداری برسد و امیدواریم که مردم صفاشهر هم مشکل آب شربشان حل شود.

کریمی تصریح کرد: خشکسالی در کشاورزی مشکلات زیادی برای کشاورزان به وجود آورده که نیاز است تسهیلات ارزان قیمت ارائه شود تا این افراد بتوانند کاری انجام دهند یا امکانات اولیه کشاورزی در اختیارشان قرار بگیرد.

وی همچنین آموزش در بحث آبیاری نوین و قطره ای را راهی برای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی دانست تا هم در هدر رفت آب کمکی باشد هم به اشتغال در این حوزه کمک کند.

فرماندار خرمبید یادآور شد: در یک مقطع زمانی که به حدود 10 سال پیش برمی گردد، شهرستان خرمبید را یک شهرستان برخوردار اعلام کرده اند که واقعا اینگونه نیست. هر کارشناسی که بیاید، می بیند که محرومیت زیادی در شهرستان است و 30 تا40 درصد مردم تحت پوشش کمیته امداد هستند و این نشان دهنده وسعت محرومیت این شهرستان است.

کریمی تصریح کرد: بافت شهری و روستایی و وضعیت ظاهری شهر هم نشان می دهد که اصلا نمی توان اسم برخوردار را روی این شهرستان گذاشت.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه این شهرستان، برخوردار اعلام شده، از سه درصد نفت و گاز و بعضی اعتبارات استانی محروم شده و این ضربه بزرگی برای عمران و آبادانی و پیشرفت شهرستان است و وقتی پیشرفت نباشد، روی جوانان تأثیر میگذارد. 

فرماندار خرمبید با شاره به اینکه فضاهای آموزشی هم بعضی واقعا غیرقابل استفاده هستند، تصریح کرد: در این مورد با نماینده شهرستان و استاندار مکاتباتی انجام شده و قول هایی داده اند. امیدواریم از این سه درصد نفت و گاز به این شهرستان برسد و این مشکلات حل بشود. 

وی، گردنه کولی کش را از دیگر مشکلات این شهرستان دانست که از سالیان پیش و حتی قبل از ما هم این گردنه محلی حادثه خیز و خطرناک بوده است، مخصوصا در فصل زمستان که برف گیر است و مسیر اصلی ترانزیت استان های مرکزی با جنوبی هم هست. 

به گفته فرماندار خرمبید، به دلیل نبودن امکانات در این منطقه گاهی یک تریلی که قیچی می کند یا واژگون می شود، مردم ساعت ها معطل می مانند. این معطلی بعضی وقتها به یک روز و یک شب معطل هم می رسد. باید این وضعیت کارشناسی شود که چرا این مشکلات باید پیش بیاید؟ قطعا مشکل از جاده است و باید درست شود و راه حلی برای این مشکل پیدا شود. تا کی باید در این جاده تلفات بدهیم؟

وی به محورهای روستایی که از مرکز شهرستان دور هستند، اشاره کرد و گفت: بعضی از این محورها، چندین روستا را پوشش می دهد و به هم متصل می کند، اما گردنه های خطرناکی دارد و نیاز است اداره راه و راهداری به این مسئله ورود کند. 

کریمی در ادامه با اشاره به این که سال، سال رونق تولید نامگذاری شده، اظهار داشت: حقیقتا در این شهرستان خیلی می توان کار کرد، به شرطی که امکانات باشد و یا حداقل مسئولین شهرستان حمایت شوند. 

وی به سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات اشاره کرد و گفت: آن چیزی که از تهران ابلاغ می شود با این چیزی که در شهرستان اجرا می شود، تفاوت زیادی دارد و ما احساس می کنیم اصلا بخشنامه های ابلاغی عملیاتی نمی شود. رئیس بانک در شهرستان می گوید بانک ما آن بخشنامه ای را که شما می گوئید قبول ندارد. این مسائل باید سروسامان داده شود تا تسهیلات مستقیم به دست سرمایه گذار برسد تا در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، بتوان کارهای بزرگی در شهرستان انجام داد.

وی با اشاره به عدم وجود و ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان تأکید کرد: ما تولید کننده اول سیب زمینی در کشور هستیم ولی صنایع تبدیلی در این زمینه نداریم، یا مثلاً یک سردخانه در منطقه نداریم که کشاورز محصولش را نگهداری کند و در فرصت مناسب بفروشد تا دست دلالان کوتاه شود. همچنین در تبدیل سنگ های معدنی به فرآورده های سنگ، اگر کارخانه ای بود برای این منظور، هم اشتغالزایی را داشتیم هم تولید داخلی. 

فرماندار خرمبید با بیان اینکه افراد زیادی برای سرمایه گذاری می آیند. اما از مرکز همکاری نمی شود و بین راه می روند و ادامه نمی دهند گفت: ما هم در بحث تولید و هم اشتغال، می توانیم خیلی کار کنیم و حتی شهرستان های اطراف را هم پوشش دهیم، اما زیرساخت اولیه که حمایت مرکز از سرمایه گذار در این حیطه است را نداریم. 

وی به فعالیت های انجام شده جهت حمایت از سرمایه گذار در شهرستان اشاره و تشریح کرد: جلسات متعددی در شهرستان داشته و داریم. معضلات این حوزه در کارگروه اشتغال، با حضور سرمایه گذار بررسی می شود و مشکلات را با اداره مربوطه، مطرح کرده و آن مواردی که در شهرستان قابل حل باشد، ظرف نهایت یک هفته حل می شود، اما اگر به مرکز استان یا کشور ارتباط داشته باشد، گره می افتد.

به گفته کریمی، اگر برنامه ریزی و قاطعیت از مرکز تا شهرستان ها باشد، در زمینه تولید می توانیم فعالیت های خوبی داشته باشیم و در کنار آن، اشتغال و تولید بالایی در شهرستان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه زیرساخت هایی که در شهرستان نیاز باشد را سریع حل میکنیم اما در مرکز به مشکل می خوریم تأکید کرد:  باید دست مسئول استانی باز باشد. مثلاً برای گرفتن یک استعلام، بتواند از شهرستان اقدام کرده و در اسرع وقت پاسخ بگیریم، نه اینکه به مرکز ارسال شود که این، هم وقت و هم هزینه بر است. 

فرماندار خرمبید با تصریح بر اینکه اگر قدرت تصمیم گیری از مدیران کل به مدیران شهرستان منتقل شود تا پیچ و خم اداری کم شود و متقاضیان سرمایه گذاری به این کار تشویق می شوند تأکید کرد: رونق تولید با حرف عملی نمی شود. باید کار جهادی شود و این کار جهادی، در مدیریت و برنامه ریزی هم باید لحاظ شود.

نظرات بینندگان