کد خبر: ۱۳۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
یک کارشناس حوزه آب بیان کرد؛

قطعی آب شیراز نتیجه بی‏ توجهی به آموزش و فرهنگ‏سازی

یک کارشناس حوزه آب اعتقاد دارد که یکی از دلایل مهم تاثیرگذار در قطعی آب بخش‌هایی از شهر شیراز، بی‌توجهی به آموزش و فرهنگ‌سازی با بهره‌گیری از توان متخصصان و صاحب نظران بوده است.
به گزارش شیرازه، داریوش مختاری کارشناس حوزه آب گفت: یک نگاه سطحی در مدیریت آب کلانشهر شیراز این هست که به طور دائم برای جبران تقاضای فزاینده آب شهری، اقدام به توسعه منابع آب یا تولید بیشتری آب شود و مدیران این شرکت دائما به دنبال اجرای پروژه‏ های توسعه شبکه انتقال و توزیع آب هستند. با این نگاه، دائما به بحران آب شهری شیراز دامن زده می ‏شود و در سال‏ های کم ‏آبی، کلانشهرها تا آستانه خالی از سکنه ‏شدن پیش می ‏روند. تا جایی که در بخش‏ هایی از شهر، طعم و کیفیت آب نامناسب و در بخش ‏هایی در چند ماه از سال، مشکل قطعی و کمبود آب پدید می‏ آید.

این کارشناس حوزه آب با یادآوری اینکه سامانه لوله‏ کشی بهداشتی شهر شیراز در سال ۱۳۲۴ توسط محمد نمازی برقرار شد و در آن زمان ۶۰۰۰ مشترک آب وجود داشت، ادامه داد: سال 1390 شرکت آب و فاضلاب شیراز دارای 375 هزار و 155 انشعاب آب، 157 هزار و 17 انشعاب فاضلاب، 647 هزار و 296 مشترك بوده که 100 هزار و 227 آن مشترك غيرخانگي و مابقی مشترک خانگی در محدوده 5 منطقه شهر (1، 2، 3 و 4 و اداره صدرا) بوده است.

او اضافه کرد: امروز شمار مشترکان آب در شیراز 125 برابر زمان آغازین طرح لوله‏ کشی است؛ از طرفی در سال 1393، کل تولید آب برابر با 121 میلیون متر مکعب بوده که منابع آب چاه ‏ها برابر با 89 میلیون متر مکعب و تامین آب از سد درودزن برابر با 32 میلیون متر مکعب بوده است.

مختاری گفت: در همان سال 1393، جمعیتی معادل 1 میلیون و 750 هزار نفر و سرانه آب در شبکه توزیع برابر با 190 لیتر در شبانه‏روز بوده است. با احتساب حدود 20 درصد آب به حساب نیامده، مصرف آب در شبکه برابر با 96.8 میلیون مترمکعب و سرانه مصرف آب نزدیک به 151 لیتر در شبانه‏ روز بوده است.

این کارشناس حوزه مدیریت آب در ادامه گفت: در سال 1397، مشترکین آب در شهر شیراز برابر با 706 هزار و 955 مشترک بود که از این میان 640 هزار و 601 مشترک خانگی و شمار 52 هزار و 902 مشترک تجاری بودند. از طرفی سال 1397، حجم تولید آب از چاه آهكي، چاه آبرفتي و سد درودزن به ترتیب برابر با 97 میلیون متر مکعب، 18 میلیون متر مکعب و 31 میلیون متر مکعب و در مجموع برابر با 147 میلیون متر مکعب بوده است.

او خاطرنشان کرد: سال 1397، جمعیت کلانشهر شیراز معادل 1 میلیون و 950 هزار نفر و سرانه آب توزیع ‏شده در شبکه برابر با 206 لیتر در روز و میزان کل مصرف آب برابر با 109 میلیون متر مکعب بوده که سرانه 153 لیتر در روز را نشان می‌دهد.

مختاری با تاکید براینکه تعیین سرانه آب مصرفی برای مصارف خانگی نیازمند اطلاعات دقیق از شمار جمعیت 640 هزار و 601 مشترک خانگی است، گفت: با این حال، نتایج به طور تقریبی به همان عدد 153 نزدیک است؛ به این ترتیب با یک مبنای محاسباتی یکسان، از دیدگاه تامین و توزیع آب، سرانه آب در شبکه تامین و توزیع از 190 لیتر در روز در سال 1393 به 206 لیتر در روز در سال 1397 رسیده است.

او گفت: از دیدگاه مصرف، سرانه آب مصرفی از 151 لیتر در روز به 153 لیتر در روز رسیده هرچند بهتر است سرانه را از دیدگاه تامین و توزیع آب بررسی کرد؛ کمااینکه برای آب به حساب نیامده و هدررفت آب در شبکه، هزینه‏ های سنگینی بر جامعه تحمیل شده است.

مختاری در پیوند با درآمدهای فروش آب در پهنه کلانشهر شیراز افزود: در سال 1397، با احتساب آب‏ بهای 5778 ریال برای پله بین 20 تا 25 متر مکعب مصرف ماهیانه و اعمال ضرایب و مبلغ مربوط به تبصره 2 (10 درصد)، آبونمان، تبصره 3 و ماده 76 قانون بودجه، آب‏ بهای مصرفی در این پله برابر 137 هزار و 429 ریال و برای هر متر مکعب آب، برابر با 6871 ریال می ‏شود.

او ادامه داد: چون عمده مشترکان خانگی به طور تقریبی در این پله مصرفی قرار دارند، می ‏توان عدد 6871 ریال را به عنوان یک تقریب مناسب برای برآورد درآمد شرکت آب و فاضلاب شیراز از محل فروش 91 میلیون متر مکعب آب در بخش خانگی کلانشهر شیراز قلمداد کرد.

این کارشناس گفت: حاصلضرب عدد تقریبی درآمد شرکت آبفا از محل فروش 91 میلیون متر مکعب آب برابر با 625 میلیارد و 261 میلیون ریال برای مدت یک ماه می ‏شود و برای یک مدت یکساله، حجم درآمد شرکت آب و فاضلاب شیراز از فروش آب برابر با 7 503 میلیارد و 132 میلیون ریال یعنی هفتصد و پنجاه میلیارد تومان خواهد شد. به این درآمد، فروش 18 میلیون مترمکعب به واحدهای صنعتی، تجاری و اداری و دریافت منابع درآمدی قابل توجه از فروش انشعاب آب و فاضلاب و اعمال انواع جریمه‏ های مربوط به تخلفات برخی مشترکان را نیز باید افزود که برآورد آن نیازمند اطلاعات و محاسبات بیشتری است.

مختاری در ارزیابی نهایی عملکرد شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: آمارهای گفته شده نشان می‌دهد که با وجود ابلاغ قانون بهینه‏ سازی مصرف آب در سال 1395 و الزام شرکت های آب و فاضلاب شیراز به پیاده ‏سازی راهکارهای مدیریت مصرف آب، نظیر جداسازی آب شرب از بهداشت و فرهنگ‏سازی و آموزش شهروندان، کاهش هدر رفت به میزان سالیانه یک درصد و نصب تجهیزات و شیرآلات کاهنده به طور جدی و با یک هدفگذاری مشخص و نتیجه ‏گرا در دستور کار مدیران این شرکت قرار نگرفته است.

این کارشناس حوزه آب خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که شرکت‏ های آب و فاضلاب در کلانشهرها به طور معمول سودده است؛ چون هزینه جمع ‏آوری آب ‏بها بسیار کمتر از هزینه جمع‏ آوری آب ‏بها در محدوده شرکت‏های آب و فاضلاب شهری در استان است و در همان حال، هزینه انتقال آب در محدوده شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی استان به مراتب بیشتر از یک محدوده جغرافیایی متمرکز یعنی کلانشهر شیراز است.

بنا بر تاکید مختاری، شایسته است درصدی از درآمدهای ناشی از فروش آب برای آموزش و فرهنگ‏سازی شهروندان هزینه شود. تا جایی که بتوان آثار محسوسی از اجرای این راهکار در کاهش مصرف آب شهری و رسیدن به سرانه حدود 100 متر مکعب یا حتی کمتر از آن دست یافت.

  از اردیبهشت ماه امسال، ساکنان بخش‌هایی از شیراز خصوصا شرق، جنوب شرقی و جنوب این کلانشهر، در روزهای متمادی ماه، با افت شدید فشار و در روزهای فراوانی با قطعی کامل آب مواجه بودند که در این ارتباط گزارش و اخبار مختلفی در رسانه‌ها منتشر شد.

ایسنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان