کد خبر: ۱۳۱۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
راه‌حل های مقابله با یک معضل مهم؛

"دولت الکترونیک" راه حل اساسی برای مقابله با قاچاق کالا در فضای مجازی

برای مقابله با قاچاق در فضای مجازی بایستی از خود این فضا به عنوان ابزار استفاده کرد. ابزاری که در فضای مجازی وجود دارد نیز «دولت الکترونیک» است. با دولت الکترونیک نظارت مستمر و رباتیک و تمام عیار در این فضا بعلاوه ناامنی فعالیت برای قاچاقچیان کالا ایجاد می شود.
به گزارش شیرازه، فضای مجازی به باور بسیاری از کارشناسان فضای غیر واقعی نیست بلکه یک فضای کاملا واقعی است. فضایی که در آن افراد ایده‌هایشان را به اشتراک می گذارند، کالا خرید و فروش می شود، اطلاعات و اخبار مختلف منتشر می شود را نمی توان فضای غیر واقعی توصیف کرد. امروز بخش مهمی از تجارت جهانی در فضای مجازی صورت می گیرد و هر روزه این فضا برای تجار و خریداران کالا پویاتر و فعال تر می شود. با این وجود اما این فضا خالی از آسیب نیست. خصوصا در حوزه تجارت فضای مجازی به علت اینکه فضای مجازی جدیدالتاسیسی است و خصوصا بازار این فضا برای بسیاری خصوصا در ایران به تازگی باز شده  و قوانین و مقررات فضای فیزیکی را ندارد، باعث بروز مشکلات زیادی شده است.

ارتقای فرهنگ مصرف راه مقابله با قاچاق کالا 

یکی از همین اخلال‌ها در بازار فضای مجازی عرضه کالاهای تجاری قاچاق است. حالا قاچاقچیان فضای مجازی را یک فضای بکر و گسترده برای حضور همه جانبه خود می بینند. اینکه قوانین و مقررات در این حوزه متاسفانه با کمبود روبرو است و هنوز نظارت لازم بر آن صورت نگرفته یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کارشناسان به آن اشاره می کنند.

اما همه چیز به نظارت نهادها و متولی‌گری سازمان‌های دولتی و حکومتی منحصر نمی شود. بلکه در این حوزه بایستی افراد نیز با یک فرهنگ مصرف درست حضور پیدا کنند تا موجب انحراف و اخلال در نظام اقتصادی کشور بوجود نیاید. 

از این روست که فرهنگ مصرف کالای ایرانی در فضای مجازی یکی از مهمترین موضوعات برای مقابله جدی با قاچاق کالا در این فضا محسوب می شود. متاسفانه فضای مجازی به محلی برای عرضه کالاهای مختلف خصوصا کالاهای کوچک مانند البسه و پوشاک و مواد آرایشی و بهداشتی تبدیل شده است.
 
متاسفانه اغلب این موارد با تبلیغات‌های تجاری که از سوی کشورهای خارجی تولید شده همراه است. بدین معنا که کالاها برای اینکه در نزد ایرانیان معتبر جلوه داده شوند، با پشتوانه تبلیغات خارجی همراه می شوند. از این روست که به نوعی شاهد هجوم خریدار ایرانی برای خرید این نوع کالاهایی که اغلب فیک و جعلی هستند، روبرو می شویم. 
 
حربه قاچاقچیان برای اعتبار دادن به کالای خود در فضای مجازی 
 
یکی از ویژگی‌های اغلب کالاهای قاچاق این است که چنین کالاهایی بسیار بی کیفیت و غیر استاندارد هستند. به همین سبب کشورهایی تولید کننده این کالاها که نمی توانند از مبادی رسمی کالاهای خود را به خریداران در کشورهای دیگر عرضه کنند راه قاچاق را در پیش می گیرند.
 
از این رو برای اینکه کالاهای خود را برچسب استاندارد بزنند از تبلیغات‌های بعضا خیره کننده و عجیب استفاده می کنند. از این رو بایستی به نوعی فرهنگ سازی جدی در خصوص اینکه تبلیغات مهیج وجالب نمی تواند جای استاندارد و برچسب کیفیت در کالاها را بگیرد در مصرف کنندگان شکل بگیرد. درواقع فرهنگ مصرف به نوعی به مخاطب یاد می دهد که چطور در دام تبلیغات‌های تجاری انحرافی نیفتد و برای اینکه کالایی سالم و با کیفیت مصرف کند به استاندارد بودن این کالا توجه کند. فضای مجازی به دلیل اینکه می تواند با تبلیغات‌های خارجی مهیج همراه شود و این قابلیت در آن نهفته است برای کالاهای قاچاق به نوعی تولید اعتبار جعلی می کند. 
 
از سوی دیگر کالای قاچاق قطعا ضربه ای شدید به بخش تولیدی داخل کشور است. کالای قاچاق چون نه مالیاتی برای آن پرداخت می شود و نه کیفیت لازم را دارد اغلب ارزانتر از کالاهای ایرانی است. اما هر ارزانی بی حکمت نیست و قطعا مصرف کنند با مصرف چنین کالاهایی به دردسر می افتد.
 
از سوی دیگر در کشورمان بایستی درحوزه فضای مجازی با برچسب‌های کالایی که مشخصات و کیفیت آن به اطلاع مصرف کننده می رسد فرهنگ تولید را هم به خوبی اجرا کرد تا مصرف کننده هم به خوبی فرهنگ مصرف را در مقابل این حوزه اجرا کند. درواقع نمی توان انتظار داشت که تنها مصرف کننده در این بخش به رعایت همه نکات بپردازد در حالی که تولید کننده اطلاعات لازم را در اختیار وی قرار نمی دهد. 
 
«دولت الکترونیک» راه حل اساسی مبارزه با قاچاق کالا 
 
در بسیاری از کشورهای جهان سیستم «دولت الکترونیک» راه اندازی شده است. در این سیستم خریدار کالاها با همه ویژگی کالا و قیمت آن در فضای مجازی آشنا می شوند و کالایی که برچسب تولید و ثبت استاندارد از سوی دولت را ندارد کالای غیرقانونی محسوب می شود و حتی مصرف آن نیز جرم است چه برسد به فروش آن کالا. از این باب در حوزه قاچاق کالا ایجاد دولت الکترونیک در کنار فرهنگ مصرف یک امر بدیهی و مهم محسوب می شود. 
 
بسیاری امروز بیان می کنند که حاکمیت دولت الکترونیک تنها راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. حتی امروز در زمینه نظارت در فضای فیزیکی ارتباط انسان با انسان امکان مفسده برانگیز بودن آن وجود دارد. از این روز نظارت نیروی انسانی در بسیاری از کشورها به نوعی در سطح پوششی قرار گرفته و بسیار کاهش پیدا کرده است و کلیت کار نظارت به دولت الکترونیک سپرده شده است. حتی بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که اگر تا به امروز در حوزه مبارزه با قاچاق کالا موفقیت لازم کسب نشده است به سبب کوتاهی و قصور در حوزه اجرای دولت الکترونیک بوده است. 
 
دولت الکترونیک توانایی پایش مداوم فضای مجازی را ایجاد می کند از این رو قاچاقچیان این فضا را برای خود ناامن می بینند. درواقع یکی از مواردی که سبب شده قاچاقچیان به فضای مجازی ورود کنند همین حاشیه امنی است که قاچاقچیان در فضای مجازی برای خود احساس می کنند. متاسفانه وارد شدن قاقچیان در فضای مجازی به ناامن شدن فضای کسب و کار در فضای مجاز منجر شده است. امنیت یکی از مهمترین شاخصه ها برای بسترسازی جهت تجارت است. 
 
از همین روست که رهبر انقلاب اسلامی، تأمین امنیت را لازمه تحرک و رونق اقتصادی خواندند و خاطرنشان کردند: « یکی از موانع تحقق رونق تولید، «قاچاق» است که امروز به صورت دوطرفه درآمده است و علاوه بر واردات قاچاق، برخی اجناس مورد نیاز مردم و بخش کشاورزی نیز از کشور خارج می‌شود.»
 
بنابراین برای مقابله با قاچاق در فضای مجازی بایستی از خود این فضا به عنوان ابزار استفاده کرد. ابزاری که در فضای مجازی وجود دارد نیز «دولت الکترونیک» است. با دولت الکترونیک نظارت مستمر و رباتیک و تمام عیار در این فضا بعلاوه ناامنی فعالیت برای قاچاقچیان کالا ایجاد می شود و همچنین فرهنگ مصرف خصوصا مصرف کالای ایرانی را با خود به همراه خواهد داشت. این موضوعی است که سالیان سال است که به آن تاکید می شود اما متاسفانه آنطور که باید بر روی آن سرمایه گذاری و کار اجرایی لازم صورت نگرفته است. 
 
دانا
 
انتهای پیام/
نظرات بینندگان