کد خبر: ۱۳۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

مراکز عرضه قلیان چند برابر باشگاه‌های ورزشی!/ افزایش چهار برابری اخطارهای کتبی به مراکز متخلف عرضه قلیان در سال جاری

شمس گفت: در چهار ماه ابتدایی سال جاری دو هزار و 49 اخطار کتبی درخصوص تخلف عرضه قلیان به مراکز تهیه مواد غذایی داده شده است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 218 مورد بوده است.

مراکز عرضه قلیان چند برابر باشگاه‌های ورزشی!/ افزایش چهار برابری اخطارهای کتبی به مراکز متخلف عرضه قلیان در سال جاریبه گزارش شیرازه، افزایش روزافزون استفاده از قلیان در بین افراد جامعه به ویژه جوانان و بانوان در سال‌های اخیر موجب ایجاد نگرانی شده است و این افزایش مصرف در بوستان ها و مراکز تفریحی به وضوح دیده می شود که علاوه بر مضرات شخصی و زیست محیطی موجب ایجاد مزاحمت برای سایرین را فراهم کرده است.

براساس آمارها، یک ساعت مصرف قلیان، ۲۰۰ پک دارد اما این مقدار در سیگار، ۳۰ پک است و هر وعده کامل قلیان با 100 تا 200 نخ سیگار برابری می‌کند. بنابراین حجم دود استنشاقی در کشیدن قلیان خیلی بیشتر از حجم دود استنشاقی در کشیدن سیگار است.

با عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان هرگونه مواد دخانی در اماکن برخورد قضایی می‌شود

مطابق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه و مصرف هرگونه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است و با متخلفان برخورد قضایی می شود، همچنین مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مانند رستوران ها، باید همه مفاد آیین نامه اجرایی قانون ماده ۱۳ مواد خوردنی، آشامیدنی مثل بهداشت فردی، لوازم و ابزار کار و شرایط ساختمانی را رعایت کنند.

خانم انوری که با خانواده برای گذراندن اوقات فراغت در بوستان بعثت دور هم جمع شده‌اند، از ایجاد مزاحمت سگ‌های خانگی و کشیدن قلیان و آلودگی هوای بوستان گلایه مند بود و خواستار رسیدگی مسئولین و برخورد آنان با هنجارشکنان شد.

مراکز عرضه قلیان چند برابر باشگاه‌های ورزشی!

رحمانی که با دخترش مشغول پیاده‌روی در پیاده‌راه بلوار چمران بودند نیز از افزایش مصرف کنندگان قلیان اظهار تاسف کرد و افزود: بسیاری از خانواده‌ها از مضرات کشیدن قلیان آگاه نیستند و باورهای غلطی در این زمینه دارند و همان را دستاویزی قرار می‌دهند که کشیدن قلیان را توجیه کنند. متاسفانه قبح کشیدن قلیان در بین خانواده‌ها از بین رفته و حتی در مکان‌های عمومی که استعمال دخانیات ممنوع است به راحتی استفاده می‌کنند.

یکی از ساکنان خیابان آبیاری نیز بیان کرد: در این محله فقط یک مسجد وجود دارد و سرانه ورزشی آن بسیار کم و در حد یکی دو باشگاه ورزشی است اما متاسفانه چندین مرکز عرضه قلیان وجود دارد. بنابراین زمینه برای گذراندن اوقات فراغت جوانان در کافی‌شاپ‌ها و مراکز عرضه قلیان بیش از ورزشگاه و مسجد فراهم است.

مصرف دخانیات عامل افزایش فشار خون

سیامک شمس، مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، نسبت به افزایش دو تا هشت برابری احتمال به وجود آمدن پلاک در داخل عروق به دلیل مصرف هر نوع دخانیات هشدار داد و گفت: مصرف دخانیات به هر شکلی به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن باعث به وجود آوردن اختلالات عروقی در بدن می شود.

وی افزود: دخانیات ریسک فاکتور مهمی برای به وجود آمدن گرفتگی های داخل رگ است که باعث می شود جریان خون و فشارخون در داخل عروق افزایش پیدا کند.

به گفته شمس، مصرف دخانیات به هر شکلی چه به شکل سیگار، چه به شکل قلیان و روش های دیگر به واسطه رسیدن مواد سمی به بدن و بیشتر به شکل نیکوتین، باعث ایجاد اختلالات عروقی در بدن می شود.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به ممنوعیت عرضه دخانیات در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ و تالار پذیرایی گفت: در فرآیند برخورد با تخلف‌های بهداشتی از جمله عرضه دخانیات تاکید ما بر این است که این تخلفات را با آموزش رفع کنیم و در مرحله اول اخطار و تذکر شفاهی داده می‌شود و در مرحله بعد اخطار کتبی اعلام و اگر در فرصت چند روزه‌ای که به متصدی داده می‌شود بازهم مورد تخلف رقع نشده باشد پرونده به مراجع قضایی ارجاع می‌گردد و در مواردی مستقیم واحد متخلف پلمپ می‌گردد.

شمس با بیان اینکه تمام گزارش‌های بازرسی از اماکن مختلف در سامانه جامع بازرسی بهداشت محیط ثبت می‌شود، گفت: با مراجعه به سابقه یک واحد صنفی، می‌توان سابقه آن را مشاهده کرد.

افزایش چهار برابری اخطارهای کتبی به مراکز متخلف عرضه قلیان در سال جاری

وی تعداد بازرسی‌هایی که در چهار ماه ابتدایی سال جاری انجام شده است را 17 هزار و 323 بازدید عنوان و اظهار کرد: در زمان مشابه سال گذشته 11 هزار و 221 بازرسی انجام شده بود که 218 اخطار کتبی درخصوص تخلف عرضه قلیان و در سال جاری دو هزار و 49 اخطار کتبی صادر شده است.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعداد واحدهای متخلفی که به دلیل عرضه قلیان در سال جاری به مراجع قضایی ارجاع شده‌اند را 77 مورد اعلام کرد و افزود: در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 26 مورد بوده است. همچنین تعداد واحدهای متخلفی که به پلمپ منجر شده است در سال جاری و مدت مشابه سال گذشته هرکدام 11 مورد بوده است.

سازمان‌های مسئول در برابر پیشگیری از شیوع مصرف دخانیات به وظایف خود عمل کنند

شمس بر ضرورت افزایش آگاهی افراد جامعه و آموزش آنان درخصوص مضرات استفاده از دخانیات از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها تاکید و اظهار کرد: دوره‌های ویژه‌ بهداشت محیط برای کارکنان و متصدیان بهداشت برگزار شده و آموزش‌های عمومی و اختصاصی در زمینه آگاهی از عواقب مصرف دخانیات ارائه می‌شود.

وی با تصریح اینکه باید سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول در برابر پیشگیری از شیوع مصرف دخانیات و قلیان به وظایف خود عمل کنند، گفت: یکی از تحول‌های نظام سلامت ایجاد سامانه سیب است که از طریق مراقبین سلامت افراد دارای سابقه یا در معرض مصرف مواد مخدر شناسایی و سپس آموزش داده می‌شوند.

بوستان‌های عاری از دخانیات در شهرستان‌ها

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از در نظر گرفتن یک یا دو بوستان عاری از دخانیات و قلیان در هر یک از شهرستان‌ها خبر داد و افزود: هدف طرح و پویش قلیان‌ها را گلدان کنیم، اطلاع‌رسانی و حساس‌زایی جامعه نسبت به مضرات قلیان بود.

شمس با تصریح اینکه تا زمانی که مردم اراده و همراهی نکنند در زمینه کاهش مصرف دخانیات اتفاق موثری نخواهد افتاد، گفت: متصدیان تهیه و توزیع قلیان نیز باید برای سلامتی خود و نسل آینده همراه شوند و مردم را به عدم مصرف دخانیات دعوت کنند.

وی بیشترین آمار پلمپ واحدهای غذایی را به دلیل تخلف های بهداشت مواد غذایی و پس از آن بهداشت فردی در عرضه مواد غذایی اعلام و اظهار کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، مراتب را به کارشناسان سامانه تلفنی ۱۹۰ اعلام کنند تا موضوع بررسی و اقدام قانونی انجام شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، قلیان
نظرات بینندگان