کد خبر: ۱۳۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

کارخانه نوآوری، گامی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان

راه‌اندازی کارخانه نوآوری ایده‌ای از بنیاد نخبگان استان فارس بود که طرح آن برای اجرایی شدن به مسئولان استانی ارایه شد اما این ایده زودتر از فارس در دیگر استان‌ها پیاده‌سازی شد، ایده ای که می‌تواند از خروج بسیاری از نخبگان و فارغ التحصیلان از استان جلوگیری کند و حتی بازگشت آنان را به دنبال داشته باشد.
به گزارش شیرازه، ظرفیت‌های بالقوه نیروی انسانی استان فارس در حوزه کسب و کارهای نوپا در طول سالیان اخیر رشد چشمگیری داشته است اما شاید به آن میزان که نیروی انسانی متخصص در این زمینه وجود دارد، زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت موثر آنان فراهم نشده و فراهم نبودن زیرساخت لازم در این حوزه خود دلیلی برای مهاجرت برخی فعالان این حوزه به پایتخت یا سایر استان‌ها شده است.

کسب و کارهای نوپا همواره به دنبال محیطی پویا، خلاق و یکپارچه برای دسترسی به سرمایه‌های دانشی، نمادین، اجتماعی و اقتصادی برای توسعه و رشد سریع و رسیدن به اهداف خود هستند.
همین موضوع باعث شد تا بنیاد نخبگان فارس سال گذشته ایده راه‌اندازی کارخانه نوآوری را به مسئولان استانی ارایه دهد، ایده‌ای که اجرایی شدن آن در این استان به کندی پیش رفت به نحوی که سایر استان‌ها در راه‌اندازی این کارخانه از فارس پیشی گرفتند.

اما بالاخره پس از تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان ابتدای تیرماه سال ۹۸ تفاهم نامه راه اندازی کارخانه نوآوری فارس بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری فارس، شرکت کارخانجات مخابراتی ایران و شرکت مهد تجارت گستران عطار در کارخانجات مخابراتی ایران به امضا رسید و مراحل آماده سازی این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع در بلوار مدرس شیراز آغاز شده است.

ماموریت کارخانه نوآوری 
جذب شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات از مأموریت‌های ذکر شده برای کارخانه‌های نوآوری در کشور است.

حمایت‌های مالی از واحدهای پذیرش شده در شبکه از طریق صندوق‌های فعال، ایجاد ساز و کار برای سرمایه گذاری روی پروژه‌ها، کمک به بازارسازی محصولات واحدهای فناور و دانش بنیان عضو شبکه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از دیگر اقداماتی است که با راه‌اندازی کارخانه نوآوری در شیراز صورت می‌گیرد.

مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در این زمینه گفت: با تاسیس کارخانه نوآوری و پارک توسعه اقتصاد دیجیتال، شرکت های حوزه ICT و افراد مستعد در این حوزه می توانند در این محل مستقر شوند و از قوانین ویژه مطابق با پارک‌های فناوری برخوردار شوند.

وی افزود: به منظور اجرایی‌ کردن مفاد تفاهم‌نامه، کمیته‌ای متشکل از طرفین تفاهم‏ نامه به مسئولیت معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری فارس و دبیری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تشکیل ‌شده است که این کمیته وظیفه تدوین برنامه اجرایی توافقات، تعیین اعتبار مورد نیاز، تصویب مدل مفهومی محتوایی، تعیین سهم هر یک از طرفین و نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌ها را بر عهده دارد.

نخبگان شیرازی در تهران فعالیت می‌کنند
سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور با اشاره به ظرفیت استان فارس در حوزه کسب و کارهای نوپا گفت: بسیاری از شیرازی‌ها به دلیل مشکلات، شرکت‌های دانش بنیان خود را در تهران فعال کردند، اگر حمایت‌های خوبی از جانب نهادهای مختلف استان صورت بگیرد جذب سرمایه و ماندن شرکت‌ها و بهبود ساختار موجب می‌شود استان یک رشد چشم‌گیری داشته باشد.

محمدمهدی رجا افزود: ظرفیت‌های بسیار زیادی در شیراز وجود دارد، یکی از بانک‌های شیراز یک تیم ۲۰ نفره از متخصصان شیرازی را در شهر شیراز استخدام کرده که سایت تجارت الکترونیک این بانک را طراحی و مدیریت می‌کنند.

سر ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جنوب کشور گفت: نیاز است همه نهادها و دستگاه‌ها در کنار هم جمع شوند و تصمیم بگیرند که می‌خواهند استان را رشد دهند و پس از این تصمیم، راهکارهای لازم برای حل مسایل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان دنبال کنند.

کارخانه نوآوری فارس زمینه‌ای برای فعالیت نخبگان تحصیل کرده
عنایت الله رحیمی استاندار فارس نیز در این زمینه با اشاره به پتانسیل ها و سوابق این استان در فناوری اطلاعات افزود: وجود این توانمندی ها به معنای این است که باید با حرکتی رو به جلو و پرشتاب به سمت توسعه این حوزه حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی کارخانه نوآوری در استان فارس زمینه فعالیت نخبگان و تحصیل کردگان را فراهم خواهد کرد گفت: اقداماتی از این قبیل را مانعی جدی در مقابل خروج و مهاجرت نخبگان از کشور است و بی تردید نخبگان سرمایه‌های ارزشمند کشور هستند که تقویت آنها و زمینه‌سازی برای به کارگیری توانمندی آنها، حائز اهمیت است.

رحیمی با بیان اینکه بخش‌هایی از مشکلات مجموعه کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) با رایزنی و همکاری رفع شده است، ابراز امیدواری کرد راه اندازی کارخانه نوآوری در این مجموعه موجب رونق بیشتر آن شود.

استاندار فارس رشد شاخص‌ها در زمینه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و تجاری‌سازی ایده‌های نوین و استارت آپ ها در دولت تدبیر و امید را قابل قبول خواند و گفت: با هدف ارتقای فعالیت‌ها در این عرصه، کارخانه نوآوری در این استان تاسیس می‌شود.

رحیمی افزود: همچنین مذاکراتی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در فارس صورت گرفته است.

توسعه زیرساخت‌ها از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌کند
رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: تمام پیگیری‌های راه اندازی کارخانه نوآوری توسط بنیاد نخبگان انجام شد، بعد از اینکه پیشنهاد راه اندازی کاراخانه نوآوری را به مسئولان استانی ارایه دادیم، یک دفعه شاهد آن بودیم که نخستین کارخانه در تهران راه اندازی شد.

حبیب شریف افزود: اصرار داشتیم که مکانی در اختیار قرار داده شود تا دومین کارخانه را در فارس راه‌اندازی کنیم که شاهد بودیم شهرداری مشهد مکانی در اختیار متولیان امر قرار داده و دومین کارخانه نوآوری در آنجا راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به شیراز، خواستار کمک برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری در شیراز شدیم تا از مسئولان استان بخواهند یک مکانی را اختصاص دهند که سومین مرکز در فارس افتتاح شود که خوشبختانه شاهد هستیم یک مکانی به این موضوع اختصاص داده شده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان فارس گفت: مسئولیت پیگیری ادامه روند اجرایی احداث کارخانه نوآوری به مجموعه کارخانجات مخابراتی ایران واگذار شده تا با کمک پارک علم و فناوری استان، این کارخانه را راه اندازی کنند.

شریف افزود: هدف ما نخبه شناسی، نخبه پروری و نخبه گزینی است یعنی ما مخترع را شناسایی می کنیم و تحویل پارک علم و فناوری می‌دهیم.

وی ادامه داد: ترویج، فرهنگ‌سازی، آموزش و کمک به تهیه زیرساختها وظیفه بنیاد نخبگان است و به دانشگاه‌ها کمک می کنیم تا این زیست بوم شکل بگیرد.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با اشاره به روند مهاجرت نخبگان و مخترعان از استان گفت: وقتی در استان زیرساخت‌های لازم برای فعالیت مخترعان و نخبگان فراهم نباشد و کسی آن‌ها را تحویل نگیرد، آن ها مهاجرت می‌کنند و به جاهایی می‌روند که آن‌ها را تحویل بگیرند.

شریف افزود: اقداماتی مانند راه‌اندازی کارخانه نوآوری به ماندن نخبگان و مخترعان در استان کمک می‌کند و کمک زیادی به تولید داخلی و نجات کشور از شرایط تحریمی دارد.

امید است با توجه به تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری روند راه‌اندازی کارخانه نوآوری در استان فارس به مسئولیت معاون هماهنگی آموراقتصادی استانداری شاهد راه‌اندازی هرچه سریعتر این کارخانه در شیراز باشیم.
ایرنا
نظرات بینندگان