کد خبر: ۱۳۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
مدیرکل انتقال خون استان فارس اعلام کرد:

حضور کمرنگ بانوان برای اهدا خون / کمبود گروه خونی A و O در فارس/ رشد 64درصدی اهدای پلاسما و پلاکت خون در سال جاری

ترابی گفت: تحریم‌ها تهیه کیسه فیلتردار خونگیری را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش شیرازه، مدیرکل انتقال خون استان فارس در نشست خبری به مناسبت 9مرداد روز ملی انتقال خون بزرگترین چالش مرکز انتقال خون فارس را کمبود نیروی انسانی عنوان و اظهار امیدواری کرد که با همکاری مسئولان عالی‌رتبه استان نیروی انسانی مورد نیاز پایگاه‌های جدید را تامین کنند.

مسعود ترابی گفت: با راه‌اندازی پایگاه چهارم انتقال خون شیراز واقع در ورودی شهرک استقلال به نیازمندان خون و فرآورده های خونی در حوزه غربی شیراز ارائه خدمت می‌شود.

وی با بیان اینکه استان فارس بعد از تهران در تولید و فرآورده‌های خونی بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده است، تصریح کرد: در 3 ماهه نخست سال جاری بیش از 53 هزار نفر به مراکز خون‌گیری استان فارس مراجعه که از این تعداد 38 هزار نفر موفق به اهدا خون شدند تعداد مراجعه کنندگان در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک و 9دهم و تعداد اهداکنندگان خون یک و 3دهم درصد رشد داشته است.

ترابی اظهار کرد: در پایگاه انتقال خون نمازی امکانات و تجهیزات روز دنیا نصب شده و اهداکنندگان می‌توانند فقط پلاکت یا پلاسما اهدا کنند که اهدای پلاسما و پلاکت خون در سال جاری 64درصد رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس بیان کرد: بیش از 90 درصد نیاز مراکز درمانی سرطانی به پلاکت و نیز 100 درصد نیاز آنان به پلاسما را تأمین می‌کنیم که به‌عنوان یک رکورد بی نظیر در کشور محسوب می‌شود.

ترابی اضافه کرد: بر اساس آمار خون اهدایی بانوان در استان فارس 3.7 دهم درصد و در کشور 5 درصد است که ظرفیت بالقوه برای رساندن این عدد به 50 درصد وجود دارد.

به گفته وی برای هر عمل جراجی پیوند به 30 واحد، قلب 12 واحد و کلیه 15 واحد خون و فرآورده‌های خونی نیاز است.

ترابی تصریح کرد: با توجه به سطح بالای ایمنی خون در مراکز خون‌گیری در حال حاضر آلودگی این‌گونه فرآورده‌های خونی به ویروس هپاتیت CوB و ایدز به صفر رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان فارس ادعای دشمنان مبنی بر تحریم نکردن موارد دارویی را رد کرد و افزود: با توجه به مشکل تأمین کیسه فیلتردار تهیه خون بیماران تالاسمی، مرکز انتقال خون استان فارس با تمام توان و ظرفیت برای تهیه این کیسه اقدام کرده است.

مدیرکل انتقال خون فارس از کمبود خون گروه خونیA و O خبر داد و افزود: هر کیسه خون تا یک ماه و هر کیسه پلاکت حداکثر تا 5 روز قابل نگه‌داری است و در این راستا از همشهریان درخواست می‌شود نسبت به اهدا خون به مراکز خون‌گیری مراجعه کنند.

خاطرنشان کرد: این مسؤول اضافه کرد: مرکز انتقال خون فارس دارای 3 پایگاه خون‌گیری ثابت و 2 پایگاه سیار در شیراز و نیز در 7 شهرستان جهرم، فسا، لارستان، داراب، آباده، مرودشت و کازرون این پایگاه‌ راه‌اندازی شده است.

وی در خصوص استقبال بانوان از مراکز اهدا خون، گفت: متاسفانه حضور بانوان با ۳.۷ دهم درصد کمرنگ و کم شمار است  و از آن‌ها درخواست داریم برای این امر خداپسندانه اقدام کنند.


انتهای پیام/


نظرات بینندگان