کد خبر: ۱۳۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس:

رسانه ها می توانند به راحتی نیروهای خود را بیمه کنند/ جای خبرنگار و بازاریاب و امور مالی در رسانه‌ها با هم عوض نشود/ برخی رسانه‌ها اعتماد ما را سلب می‌کنند

اصحاب رسانه استان فارس در نشستی خبری از برنامه‌های مسوولان فرهنگی استان برای روزی که به اسمشان نامگذاری شده با خبر شدند.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس عصر امروز در یک نشست خبری از برگزاری هفته گرامیداشت خبرنگار با همکاری خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران با شعار «محتوای رسانه هم تولید ملی است» خبر داد.

صابر سهرابی یکی از اساسی‌ترین مشکلات حوزه رسانه را نبود امنیت شغلی برای اهالی رسانه عنوان کرد و یادآور شد: نبود امنیت شغلی یکی از مشکلاتی است که تک تک خبرنگاران حتی مدیران مسئول و صاحبان رسانه با آن مواجه هستند رفع این دغدغه هم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم برای حوزه رسانه اهمیت دارد. در چند سال اخیر تلاش شد این دغدغه به حداقل برسد. در همین راستا برای بیمه خبرنگاران تلاش زیادی انجام شد و با بسته های تشویقی رسانه ها را حمایت کردیم تا مشکل بیمه رفع شود.امروز رسانه ها می توانند به راحتی نیروهای خود را بیمه کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس از پرداخت تمام سهم بیمه خبرنگاران توسط وزارت ارشاد خبر داد و گفت: این باعث شد مدیران مسئول به این باور برسند که مورد حمایت هستند و باید خبرنگاران را حمایت و تشویق کنند. جز وظایف قانونی صاحبان رسانه است که خبرنگاران را زیر چتر بیمه قرار دهند و عده ای هم از سوی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان در حوزه بیمه مورد حمایت قرار گرفتند.

وی با تاکید به اینکه انتقال مشکلات به مسئولین بالادستی قطعا بی نتیجه نخواهد ماند، از نهادهایی مانند خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان خواست که با برگزاری جلسات مستمر در طول سال نقش فعال و جدی در انتقال این مباحث داشته باشند.

رسانه ها می توانند به راحتی نیروهای خود را بیمه کنند/ جای خبرنگار و بازاریاب و امور مالی در رسانه‌ها با هم عوض نشود/ برخی رسانه‌ها اعتماد ما را سلب می‌کنند

سهرابی با اشاره به اهمیت حرفه خبرنگاری ابراز داشت: ما شاهد هستیم گاهی یک کار خبری موثر باعث می شود مشکل یک فرد یا خانواده حل شود یا  یک مشکل حاد کشور مرتفع شود یا حتی مهمتر از وقوع یک جنگ در جایی جلوگیری شود، مسئولان دستگاه ها هم باید متوجه شوند رسانه بال های نهادها هستند، بنابر این دستگاه های اجرایی باید قدر و منزلت خبرنگار را بیشتر بدانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به ضرورت ارتقای سواد رسانه ای و جای خالی آن تصریح کرد: با برگزاری دوره هایی با همکاری وزارت ارشاد که برگزار کردیم تلاش شد این معضل به حداقل برسد، انتظار می‌رود انجمن صنفی و خانه مطبوعات در حوزه آموزش حضور مستمر داشته باشند و ما هم با تمام توان در کنار این دو مجموعه  هستیم و از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی مژده داد: بنا به درخواست اهالی رسانه و پیگیری‌های انجام شده با مساعدت وزیر ارشاد و استانداری مخرج تمام آگهی ها برای رسانه‌های مکتوب باید ازاداره کل فرهنگ و ارشاد باشد و در سال ۹۸ این اتفاق شکل بهتری گرفت. به این ترتیب دغدغه مالی رسانه ها در این زمینه با تلاش استاندار فارس تاحدی مرتفع شد و به جرات می توان گفت حدود ۹۰ درصد دستگاه های استان با ما در این زمینه همکاری کردند. البته دستگاه‌ها و رسانه‌های متخلف که آگهی بدون میم الف منتشر می‌کنند لازم است بدانند تخلف آن‌ها احصا شده و از سهمیه آن‌ها کم می‌شود.

سایه اقتصاد مریض رسانه بر اشغال جایگاه خبرنگاری با بازاریابی

سهرابی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص مشکلات حاد اقتصاد رسانه که استقلال و رسالت خبرنگار را تهدید می‌کند ویکی از عوامل موثر بر نبود امنیت شغلی به شمار می‌رود، قول داد: راه‌های حمایت اقتصادی از رسانه ها کارشناسانه بررسی شود تا جای خبرنگار و بازاریاب و امور مالی در رسانه‌ها با هم عوض نشود یا حتی فراتراز آن جای خبرنگار با بازاریاب و رپرتاژ بگیر پرنشود.

وی همچنین از تلاش ویژه برای رصد خبرنگاران و رسانه‌های بی هویت و بدون مجوز خبر داد و گفت: اکثر خبرنگاران و مدیران موضوع شناسایی خبرنگاران واقعی را مطرح کردند وگلایه کردند که گاهی خبرنگارانی در برنامه ها و جلسات حضور می یابند که مشخص نیست از چه رسانه ای هستند و رسانه‌ها ثبت شده یاخیر؟ سهرابی ادامه داد برای موفقیت در این مسیر به یاری اهالی رسانه نیاز داریم البته ما تمام رسانه‌های دارای مجوز را به دستگاه ها معرفی کردیم و در سایت «erasaneh» قرار دادیم و فهرست خبرنگاران بیمه شده هم در این پایگاه موجود است. به مدیران دستگاه ها نیز تاکید می کنم از پایگاه فوق استعلام کنند و رسانه های دارای شناسانامه را شناسایی کنند.

لیست‌های بلندبالای غیرواقعی کوچک شدند

وی همچنین به لیست‌های پرتعداد برخی رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: ما از رسانه‌های رسمی تقاضا کردیم خبرنگاران خود را به ما معرفی کنند در کمال تعجب برخی رسانه‌ها تعداد زیادی لیست فرستادند که چون با تعداد واقعی خبرنگاران فعال ما همخوانی ندارد، ما ناچار شدیم خیلی از افراد این لیست‌های غیرواقعی را حذف کنیم. متاسفانه برخی رسانه‌ها اعتماد ما را سلب می‌کنند و شان خود را پایین می‌آورند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه این نشست برنامه‌های محوری هفته بزرگداشت خبرنگار را تشریح کرد و گفت: هر سال به یُمن حضور خبرنگاران و شهادت محمود صارمی روز خبرنگار با ویژه برنامه‌هایی در فارس برگزار می شود که از سال ۹۴ تا کنون سعی داشتیم با برگزاری هفته خبرنگار اهمیت تلاش این قشر را در جامعه یادآوری کنیم. امسال هم ویژه برنامه‌های این هفته از صبح شنبه ۱۲ مردادماه با حضور اصحاب رسانه در گلزار شهدا و احترام به مقام شامخ شهدا آغاز می‌شود و پس از آن افتتاح نمایشگاه عکس در ایستگاه مترو نمازی را خواهیم داشت.


سهرابی با اشاره به تجربه موفق برپایی جشن مردمی روز خبرنگار توسط انجمن صنفی خبرنگاران که در سال گذشته برپا شد، از برگزاری جشن عمومی در بلوار چمران به مدت سه شب در هفته خبرنگار خبر داد و افزود: تاریخ آن پس از قطعی شدن اعلام خواهد شد.

وی بازدید از پیشکسوتان حوزه رسانه در منزل آن‌ها و بازدید از رسانه ها و تجلیل از اعضای تحریریه رسانه ها و برگزاری نشست کتابخوان رسانه و برگزاری کارگاه آموزشی برای اهالی رسانه شیراز و شهرستان‌ها و مراسم ورزش همگانی با حضور خبرنگاران و خانواده هایشان را از برنامه های این هفته برشمرد و ادامه داد: در چند سال اخیر مرتبا اعلام شده که کتابخانه تخصصی رسانه راه اندازی می شود. اما متاسفانه این کاردر حد شعار باقیمانده و عملی نشده است. امسال در تلاش هستیم که این قول برزمین مانده عملی شود. همچنین روز دوشنبه ۱۴ مردادماه جاری نیز نشست خبری در خصوص جشنواره مطبوعات فارس برگزار خواهد شد و فراخوان و پوستر آن رونمایی می شود.

سهرابی از برگزاری جشن روز خبرنگار در پنجشنبه ۱۷ مردادماه در هتل هما شیراز با همکاری شهرداری شیراز خبر داد و گفت: در روز فوق، افتتاحیه دفتر خبرگزاری ایلنا ۹ صبح برگزار می شود.
روز خبرنگار صرفا به خبرنگاران و عکاسان خبری اختصاص یابد.

محمود شبان سروستانی دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس هم در ادامه این نشست اعلام کرد: تمام جهت گیری و سیاست گذاری ها انجمن صنفی در راستای منافع عکاسان خبری و خبرنگاران است چرا که وظیفه ذاتی و عمده فعالیت همین است.

وی تصریح کرد: ما قبلا نقدی به برنامه ها داشتیم که لازم است در این فرصت مطرح شود. با حفظ احترام سایر کارمندان رسانه‌ها انتظار داریم روز خبرنگار صرفا به خبرنگاران و عکاسان خبری اختصاص یابد.

شبان سروستانی به تجربه موفق جشن مردمی سال گذشته و انعکاس آن بین مردم و رسانه ها اشاره کرد و گفت: امسال هم به دلیل استقبال مردمی ۳ شب جشن مردمی تدارک دیده شده که احتمالا شنبه تا دوشنبه پس از اذان مغرب و عشا از ساعت 20تا22 در پیست اسکیت بلوار چمران برگزار می شود.

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری فارس با استقبال از انتقال مشکلات اهالی رسانه به مسئولین بالادستی گفت: در حال حاضر مدتی است که  از سوی انجمن جلسات هم اندیشی با چاشنی مباحث آموزشی هر دو هفته یکبار برگزار می شود و عصر پنج شنبه ها میزبان خبرنگاران در انجمن خودشان هستیم.تاکنون سه تا چهار جلسه برگزار شده است. اگر اداره رشاد یا خانه مطبوعات هم به صورت دوره ای میزبان این جلسات بشوند استقبال می کنیم.

وی در ادامه به سوء استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این فضا که می تواند فرصت های زیادی به دنبال داشته باشد بعضا دیده می شود به دست افرادی افتاده است که خود را به عنوان یک فعال رسانه و روزنامه نگار معرفی می کنند، متاسفانه دستگاه های دولتی هم پیش دستی کرده و اول خبر را در اختیار فضای مجازی می گذارند، لذا از اداره فرهنگ و ارشاد عاجزانه می خواهیم این موضوع را پی گیری کنند و در قالب بخشنامه به دستگاه ها تذکر داده شود.

کتابخانه تخصصی رسانه فراتر از شعارهای هرساله عملی خواهد شد

در ادامه  غیاث ملک حسینی، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات فارس اعلام کرد: کتابخانه تخصصی رسانه با حمایت ارشاد و تلاش اهالی رسانه امکان پذیر شده اما با توان محدود ما تجهیز آن به صورت کامل امکان پذیر نیست و برای پر کردن قفسه های این کتابخانه تقاضا داریم اهالی رسانه با کتاب‌های اهدایی خود ما را یاری کنند.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از ۲۳۸ عنوان کتاب در این حوزه شناسایی کردیم. وی اضافه کرد: درخصوص حضور در نشست کتابخوان رسانه خوشبختانه در پی فراخوان استقبال بیش از آنچه پیش بینی کرده بودیم اعلام آمادگی کردند. درخصوص جشنواره مطبوعات هم دعوت می کنیم اصحاب رسانه حضور فعال داشته باشند.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات فارس از برپایی ۲ کارگاه آموزشی ویژه خبرنگاران با عنوان «خبر خوب» و «خبرنویسی مدرن» با حضور هادی زمانی از دانشگاه اصفهان خبر داد  گفت: این کارگاه آموزشی روز چهارشنبه ۱۶ مردادماه جاری به میزبانی تالار حافظ از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۶ در اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار می شود.

ملک حسینی در خصوص ملاک انتخاب رسانه‌های تکراری و نادیده گرفتن سایر رسانه ها برای بازدید متولیان رسانه در هفته خبرنگار در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: ما سعی داریم به بهانه هفته خبرنگار از فعالان پشت صحنه رسانه ها مثل تایپیست و  طراح و ویراستار هم تقدیر شود به همین خاطر رسانه‌های مکتوب بیشتر مورد بازدید قرار می‌گیرند. البته این پاسخ برای خیلی از فعالان رسانه قانع کننده نیست و اعتقاد دارند خانه مطبوعات با گرامیداشت مناسبت های مغفول در تاریخچه چاپ، نشر و ویراستاری و طراحی و تایپ هم از این اقشار زحمتکش تقدیر کند، هم در هفته خبرنگار بازدید بدون تبعیض از همه رسانه‌ها در دستور کار متولیان رسانه قرار گیرد.

به گفته عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات فارس، کمیته های سه گانه در بخش حقوقی، رفاهی و آموزشی در خانه مطبوعات تشکیل شده است و خبرنگاران می توانند در این کمیته ها نقش فعال داشته باشند.

نظرات بینندگان