کد خبر: ۱۳۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
پیام‌های جنگی یک فرمانده ارشد؛

جنگ احتمالی با ایران چگونه خواهد بود؟

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا می‌گوید جنگ احتمالی با ایران تبعات سنگینی خواهد داشت چرا که محدود به مرز‌های ایران نخواهد شد و گستردگی آن بیش آن چیزی است که دشمنان ایران تصور می‌کنند. این در واقع پیامی واضع و روشن از یک فرمانده ارشد و موثر نظامی ایران به آمریکا و متحدان منطقه‌ای اش است که بی گدار به آب نزنند.
سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) معتقد است "سرنوشت جنگ احتمالی آینده را وسعت مناطق نبرد و عنصر زمان تعیین خواهد کرد." به گفته او "مدیریت گستره جغرافیایی جنگ در سرزمینی به وسعت هشت میلیون کیلومتر مربع با ظرفیت هیچ قدرتی برای آغاز و پایان دادن به جنگ، تناسب ندارد." او در ادامه نتیجه گرفت: «ظرفیت مدیریت جنگ در صحنه‌های گسترده جغرافیایی، در زمان طولانی نتیجه نهایی جنگ را مشخص خواهد کرد، نه شدت و قدرت تخریب آن.»

  غلامعلی رشید این سخنان را در حضور یگان‌های موشکی نیرو‌های هوافضای سپاه و هنگام بازدید میدانی از این یگان‌ها مطرح کرد.

او همچنین گفت: «تاریخ جنگ‌های چهاردهه اخیر در منطقه غرب آسیا و نتایج خسارت بار جانی و مالی آن برای آغاز کنندگان آن مانند صدام، آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان حاصل اشتباه در محاسبه و تصمیم گیری است. طولانی شدن و گسترش جنگ‌ها نیز به دلیل تاثیر سایر عوامل محاسبه ناپذیر بوده است.»

این سخنان غلامعلی رشید از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که او در حال حاضر از فرماندهان برجسته و اثر گذار نیرو‌های مسلح ایران به حساب می‌آید.

سرلشکر رشید فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا را برعهده دارد. او از سال ۹۵ از سوی رهبر انقلاب به این سمت منصوب شد.
 
قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (که با قرارگاه بازسازی خاتم‌الانبیا فرق دارد) بالاترین رده تصمیم گیرنده عملیاتی در دوران جنگ ایران و عراق به ویژه در سال‌های پایانی آن بود. حالا هم این قرارگاه طراحی و هماهنگی عملیاتی نیرو‌های مسلح را برعهده دارد. یعنی به نوعی طراح و مغز متفکر نیرو‌های مسلح است.

سرلشکر رشید نیز که فرمانده این قرارگاه است، از استراتژیست‌های اصلی جنگ هشت ساله ایران و عراق بود. او متولد سال ۱۳۳۲ در دزفول است. رشید در طول جنگ ایران و عراق از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بشمار می‌آمد و در اغلب عملیات‌های اصلی سپاه پاسداران حضور فعال داشت. در اواخر جنگ او به ستاد سپاه پاسداران منتقل شد و از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ معاون عملیات ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. رشید از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ معاونت اطلاعات و عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح را برعهده داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵ برای مدت ۱۷ سال نیز، جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بود.

او دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران و دکتری جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او هم اکنون در کنار فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا، به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین و دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی فعالیت می‌کند.
 
سرلشکر رشید از آن دسته فرماندهان نظامی به حساب می‌آید که بسیار کم درباره مسائل مختلف نظامی و امنیتی سخن می‌گوید. اما همین فرمانده کم سخن در چند ماه اخیر و پس از افزایش تهدید‌های امنیتی علیه ایران، بارها برای دشمنان خط و نشان کشیده است.

سرلشکر رشید ۳۱ تیر ماه در جریان حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا گفت: «مقابله قاطع و هوشمندانه نیرو‌های مسلح در برابر رفتار و اقدامات تهدیدآمیز علیه جمهوری اسلامی ایران مانع از پذیرش ریسک تجاوز به سرزمین ایران و ملت شریف آن خواهد شد؛ زیرا هزینه‌های چنین تجاوزی بسیار بیشتر از دستاورد‌های آن خواهد بود.»

سرلشکر رشید همچنین عنوان کرد: "ابعاد قدرت دفاعی و تهاجمی ایران وجوه غافلگیرکننده و محاسبه‌ناپذیر برای متجاوزین خواهد داشت. امیدواریم تحریکات آمریکا، ثبات و امنیت منطقه را به خطر نیندازد."
 
دهم تیرماه در بازدید و ارزیابی میدانی از یگان‌های نیروی دریایی ارتش و سپاه در استان هرمزگان، گفت: «ما هشدار می‌دهیم که زمان و دامنه جنگ در کنترل هیچ‌کس نخواهد بود. آمریکا باید از اشتباه تجاوز به عراق و افغانستان درس گرفته باشد که موجب تحمیل ۷ هزار میلیار دلار و ۷۰ هزار کشته و مجروح به این کشور‌ها شد و در محاسبات خود برای تصمیم گیری دچار اشتباه بدون بازگشت نشود.»

سرلشکر رشید سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر یعنی دقیقا زمانی که هنوز چالش نفتکش‌ها به وجود نیامده بود در صحن علنی مجلس حاضر شد و گفت: «ما امروز حمایت از نفتکش‌های ایرانی را به نقطه ضعفی برای دشمن تبدیل کردیم و صحبت درباره امنیت تنگه هرمز بدون در نظر گرفتن منافع و صادرات نفت ایران میسر نخواهد بود؛ به دشمن هشدار می‌دهیم در محاسبه خود دچار خطا نشود که خسارت زیادی را می‌بیند.»

او افزود: «ما عدم وجود پیمان‌های منطقه‌ای در ابتدای جنگ را به نفوذ منظقه‌ای تبدیل کرده‌ایم و امروز از دو مولفه قدرت نظامی قدرتمند داخلی و نفوذ منطقه‌ای برخورداریم و دشمن از همین می‌ترسد.»
 
او یازدهم اردیبهشت ماه هم نسبت به تحرکات منطقه ای آمریکا هشدار داد و گفت: «ما به زندگی مسالمت آمیز با همسایگانمان باورداریم و برای آن تلاش خواهیم کرد. امیدواریم با درایت، توطئه آمریکاو رژیم صهیونیستی برای جنگ در منطقه با شکست همراه شود. در غیر این صورت منطقه درگردابی از حوادث مخاطره آمیز و غیر قابل پیش بینی از نظر موضوع و زمان فرو خواهد رفت.»
پیام‌های جنگی یک فرمانده ارشد/ سرلشکر رشید چه هشدار‌هایی به دشمنان ایران داده است؟
سرلشکر رشید در کنار سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه
در تمام سخنان و هشدار‌های اخیر سرلشکر رشید تاکید بر چند مولفه مهم وجود دارد. اول اینکه ایران در مقابل تهدیدات می‌ایستد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد، دوم؛ تاکید بر قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران در جنگ احتمالی و سوم؛ گستردگی جنگ احتمالی هم به لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم به لحاظ زمانی.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا می‌گوید جنگ احتمالی با ایران تبعات سنگینی خواهد داشت چرا که محدود به مرز‌های ایران نخواهد شد و گستردگی آن بیش آن چیزی است که دشمنان ایران تصور می‌کنند. این در واقع پیامی واضع و روشن از یک فرمانده ارشد و موثر نظامی ایران به آمریکا و متحدان منطقه‌ای اش است که بی گدار به آب نزنند.

نظرات بینندگان