کد خبر: ۱۳۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

مصوبه درمانی حال بختگان راخوب نکرد/کشت بالادست آبی باقی نمی گذارد

مصوباتی که برای احیای دریاچه «بختگان» تعریف می شود تاکنون حال این دریاچه خشکیده را بهتر نکرده و همچنان با فرازونشیب های بسیار مواجه است.
به گزارش شیرازه، بختگان یکی از هفت دریاچه مهم استان فارس و دومین دریاچه بزرگ ایران است. تالابی که از ۱۱ سال قبل بخت از آن روی برگرداند تا همانند سایر دریاچه‌های فارس، طعم تلخ خشکی و به نمک نشستن را بچشد، اگرچه این دریاچه با افزایش بارندگی‌ها در ماه‌های پایانی سال ۹۷، امید به احیاء را در دل بسیاری زنده کرد اما بازهم این امر محقق نشد.

این دریاچه در سال‌های پر آب، زیستگاه زمستانه پرندگانی بود که از روسیه و سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند. فلامینگو، درنا، آب‌چلیک، مرغابی و غاز که همگی در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای دارند در بستر این دریاچه زمستان گذرانی می‌کردند.

رود کُر، رگ آبرسان دریاچه بختگان محسوب می‌شود، دریاچه‌ای که نه تنها حیات پرندگان مهاجر، که معیشت و آبادانی ده‌ها روستای واقع در چند شهرستان گرداگرد خود را تامین می‌کرد و سال‌های خشکیدنش، بسیاری را به مهاجرت اجباری واداشت.

امسال اما سالی پر آب برای فارس محسوب می‌شد و استاندار هم در اوایل سال دستور رها سازی ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب سد درودزن را برای کشاورزان اراضی زیر دست صادر کرد؛ حجم آبی که اخیراً و در ابتدای تیرماه نیز مورد اشاره مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس قرار گرفت.

با توجه به رهاسازی آب، محیط زیست در این رابطه مکاتباتی با شرکت آب منطقه ای استان فارس انجام داد تا رهاسازی حقابه  بختگان از این سد هم در اولویت باشد اما تاکنون این امر محقق نشده است.

بر اساس قانون مصوب حق آبه تالاب‌ها این حق آبه بعد از تامین آب شرب، باید اولویت دوم باشد و آب کشاورزی در رده سوم قرار گیرد؛ حال آنکه رهاسازی ۱۲۰ میلیون متر مکعب حق آبه  برای کشاورزی به اولویت اصلی بدل شد و آبی به بختگان تعلق نگرفت.

در این میان بود که امام جمعه استهبان هم بر لزوم رهاسازی حق آبه  بختگان تاکید و اضافه کرده بود که نباید اجازه داد بار دیگر شاهد از بین رفتن دسته جمعی فلامینگوها در این دریاچه باشیم.

حجت‌الاسلام مصطفی خاوری گفته بود که دریاچه بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است. دریاچه ارومیه متولی زیاد دارد از رئیس جمهوری تا رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشوری خودشان را موظف و متولی برای احیای این دریاچه می‌دانند که این نیز به‌جا و به‌ حق است اما نباید از بختگان نیز غافل شد.

اما این پایان راه نبود بی آبی در تالاب بین‌المللی بختگان، ‌بار دیگر صدها جوجه فلامینگو تازه متولد شده را در شوره زارهای این دریاچه به دام انداخت. طی چند مدت اخیر و همزمان با شدت گرفتن گرمای هوا و افزایش تبخیر، ده‌ها جوجه در پارک ملی بختگان در استان فارس، تلف شده و صدها جوجه فلامینگوی دیگر در جست‌وجوی آب با مرگ دست و پنجه نرم کردند. اگرچه آب پشت مخزن سدهای بالادست موجود بود اما اکنون نزدیک به ۲دهه است که بزرگ‌ترین دریاچه استان فارس همچنان از حقابه محروم شده و حتی تصویب قانون حمایت از تالاب‌ها و مصوبه دولت برای اولویت بخشی به تخصیص حقابه تالاب‌های کشور هم هنوز نتوانسته آبی برای دریاچه‌های خشکیده کشور ازجمله بختگان فراهم کند.

در این میان نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اختصاص حقابه دریاچه بختگان مشکل قانونی وجود ندارد، گفت: در برنامه ششم توسعه احیای تالاب ها در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس در مجلس نیز مصوباتی نیز تصویب شده است.

اصغر مسعودی افزود: البته باید در نظر داشت که مشکل دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور با مصوبه حل نمی شود و برای احیای تالاب به یک باید عزم جدی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به پیگیری تخصیص حقابه برای تالاب بختگان بیان کرد: در این راستا با معاون وزیر نیرو و استاندار فارس در شورای کشاورزی پیرامون تخصیص حقابه صحبت و مقرر شد که حقابه تخصیص یابد.

نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی گفت: در آن جلسه استاندار فارس اعلام کرد که حاضرند حقابه دریاچه را بدهند اما متاسفانه به دلیل کشت آبی به دریاچه نمی رسد.

وی با انتقاد از کشت محصولات در بالادست دریاچه بختگان تاکید کرد: متاسفانه کشاورزان اجازه نمی دهند آبی به دریاچه برسد از این رو ضروری است جهادکشاورزی برای تغییر الگوی مصرف اقداماتی انجام دهد.

مسعودی خواستار تلاش تمامی ارگانها برای احیا این تالاب شد و افزود: برای اینکه تالاب احیا شود باید تمامی ارگانها دست به دست هم داده و تلاش کنند در غیر این صورت امیدی به احیای بختگان نیست.
مهر
انتهای پیام/
نظرات بینندگان