کد خبر: ۱۳۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
معاون وزیر بهداشت در شیراز:

ایران در همه چیز بجز دخانیات تحریم است!/ مردم فریب تبلیغات شیرخشک و مکمل‌های غذایی را نخورند

رئیسی از وجود قدرت‌های پشت پرده برای ترویج مصرف شیر خشک، مکمل‌های رژیمی و دخانیات در کشور خبر داد و گفت: آیا عجیب نیست که ایران در همه چیز تحریم است الا دخانیات و سیگار!

به گزارش شیرازه، دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت کشور در همایش منطقه‌ای ترویج تغذیه با شیر مادر که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: فاصله گرفتن از فرهنگ اصیل دینی و ملی باعث ایجاد مشکلات فراوانی در حوزه سلامت شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته استفاده از شیر مادر رواج بیشتری داشت، گفت: پیامبر اسلام (ص) میفرمایند هیچ شیری بهتر از شیر مادر نیست. اکنون ترویج شیر مادر یکی از مبانی توسعه یافتگی محسوب می‌شود و در کشورهای پیشرفته روی این موضوع کار شده است.

در دوران تحریم 18 کمپانی دخانیات ایجاد شده است

رئیسی از وجود قدرت‌های پشت پرده برای ترویج مصرف شیر خشک، مکمل‌های رژیمی و دخانیات در کشور خبر داد و گفت: آیا عجیب نیست که در ایران در همه چیز تحریم است الا دخانیات و سیگار! و در همین دوران تحریم 18 کمپانی دخانیات ایجاد شده است.

وی با انتقاد از اینکه در بین تمام کشورهای دنیا پایین‌ترین مالیات در حوزه سیگار و دخانیات مربوط به ایران است، از اینکه در نزدیکی مدارس دکه‌های سیگار فروشی وجود دارد، اظهار تاسف کرد و افزود: آیا باورتان می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح استفساریه امضا جمع می کنند تا قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه ها را از شمول اماکن عمومی خارج کنند که در این صورت کارشناسان بهداشت حق ورود به این اماکن و جمع‌آوری قلیان‌ها را نخواهند داشت. قهوه خانه ها و چایخانه ها دارند به قلیان خانه تبدیل می شوند.

معاون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت کشور با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته اروپایی که زمانی آمار سزارین در آن ها بیش از 50 درصد بود، اکنون به حدود 15 درصد کاهش یافته است، گفت: کشورهای درحال توسعه به بازار کشورهای توسعه یافته تبدیل شده اند و تکنولوژی های به دردنخور و دخانیات و اسلحه خود را در این کشورها به فروش می رسانند که باید تبلیغات وسیع شیرخشک و مکمل‌های دارویی را جدی گرفت و مردم را در این زمینه هوشیار کرد.

رئیسی از بهره برداری هزار و 700 پروژه عمرانی حوزه بهداشت طی دو سال گذشته خبر داد و افزود: افتتاح بانک شیر مادر در بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز به عنوان دومین بانک شیر کشور پس از تبریز اقدامی ارزشمند بوده است و باید توسعه بانک های شیر مادر در تمام استان ها مورد توجه قرار گیرد.

فواید تغذیه انحصاری با شیر مادر

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تغدیه با شیر مادر را موجب کاهش 20 درصدی ابتلا به بیماری های عفونی دانست و گفت: تغذیه انحصاری نوزادان با شیر مادر مانند نوعی واکسن عمل کرده و موجب پیشگیری از بیماری ها و ارتقای ایمنی بدن آنان می شود و شیر مادر به دلیل ترکیبات خاص متابولیکی در طول دوران شیردهی همزمان با رشد و نیاز کودک مواد آن تغییر می کند و ماده ای دینامیک است بنابراین از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند درحالی که شیر خشک یک ماده استاتیک و ثابت بوده و این قابلیت را ندارد.

رئیسی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر، شانس ابتلا به اوتیسم در کودکان را تا دو و نیم برابر کاهش می دهد، اظهار کرد: آمارها حاکی از خطر ۴۰ درصدی ابتلا به دیابت نوع یک برای نوزادانی است که از موهبت تغذیه با شیر مادر بهره مند نبوده اند، همچنین این نوزادان، ۲۵ تا ۴۳ درصد بیشتر از دیگر نوزادان، در معرض چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به تخصیص یارانه 300میلیارد تومانی برای واردات شیر خشک تصریح کرد: تغذیع بل شیر مادر موجب صرفه جویی برای دولت و خانواده ها در کاهش هزینه های درمانی می شود.

معاون وزیر بهداشت خواستار همکاری ادارات با مادران شیرده برای اعطای مرخصی شیردهی شد و افزود: مادران شاغلی که به نوزادان خود شیر خشک می‌دهند غیبتشان در اداره بیشتر از مادرانی است که شیر خود را به نوزاد می‌دهند زیرا کودکان شیرخشکی بیشتر به بیماری‌های عفونی مبتلا می شوند و نیاز به بستری و درمان دارند.

رئیسی بیان اینکه میانگین کشوری تغذیه با شیر مادر در کشور 53 درصد و در استان فارس 57 درصد است، گفت: متخصصین اطفال و ماماها نقش کلیدی در ترویج تغذیه با شیر مادر دارند.

سرمایه گذاری در زمینه ترویج شیر مادر نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این همایش گفت: تماس پوستی مادر و نوزاد، احساس عطوفت مادری و تغذیه با شیر مادر سه مولفه مهم در ارتقای سلامت نوزادان است که آمارها نشان می دهد موجب افزایش بهره هوشی فرزندان نیز می شود.

سید حامد برکاتی با اشاره به سیاستگذاری صحیح و توسعه اقدامات زیرساختی برای ترویج شیر مادر، گفت: علاوه بر آموزش در دوران بارداری در خصوص اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر، لازم است آموزش ها را از دوران دبیرستان آغاز کنیم.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی برای سطوح و گروه های مختلف دست اندرکار این حوزه در مجموعه سلامت کشور را از جمله اقداماتی برشمرد که با هدف گذاری مشخص، در حال انجام است و ابراز امیدواری کرد که شاخص تغذیه نوزادان کشور با شیر مادر از 51 و سه دهم درصد در سال جاری به 54 و 6 دهم درصد در سال 1400 برسد.

مدیرکل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت بر توسعه تعامل مشاوران شیردهی با اساتید حوزه کودکان و زنان، به عنوان گروه های دست اندرکار در این امر تاکید و اظهار کرد: سرمایه گذاری در این زمینه با هدف ارتقای سلامت فردای فرزندان نیازمند حمایت نمایندگان مجلس و مسئولان است.

برکاتی با بیان اینکه تغذیه با شیر مادر موجب افزایش سطح هوش نوزادان می‌شود، گفت: مادران از مزایای شیردهی اطلاع دارند اما ممکن است در دادن شیر مشکل داشته باشند که مشاورین شیردهی به آنان آموزش های لازم را ارائه می دهند.

همایش ترویج تغذیه با شیر مادر امروز نهم مرداد، در سالن سعدی مجتمع ولایت با حضور دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، برگزار شد. تقدیر از فعالان عرصه سلامت شیر مادر و رونمایی نمادین از بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب (س) از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان