کد خبر: ۱۳۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

بورسیه شدن نوجوانان فیلمساز آباده ای در انجمن سینمای جوان

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران گفت: عده ای از نوجوانان آباده ای راه یافته به المپیاد فیلمسازی در انجمن سینمای جوان بورسیه شدند.
سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره ایده برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار داشت: برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان سال ۱۳۹۴ برای اولین بار اتفاق افتاد. آن زمان آقای علیرضا شجاع نوری دبیر جشنواره و مبدع این قضیه بودند. در واقع در فرآیند کشف استعداد نوجوانان این موضوع طرح شده بود و در سال‌ بعد نیز ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به تفاوتی که المپیاد فیلمسازی از دو دوره قبل با المپیاد سوم دارد افزود: نوجوانان خلاق منبعی برای کشف ایده‌های نو، جذاب و تازه هستند، در حال حاضر به دنبال این هستیم که ایده‌های فیلم کودک را، در بستر المپیاد از نوجوانان با استعداد و علاقه‌مند به فیلمسازی دریافت کنیم تا با توسعه و تقویت این ایده‌ها فیلم‌هایی در حوزه سینمای کودک و نوجوان تولید شوند، در واقع به این شیوه حضور و مشارکت نوجوانان فیلمساز در المپیاد، مثمرثمر و هدفمند‌تر نیز می‌شود.

موسوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حمایت‌های انجمن سینمای جوانان از نوجوانان شرکت‌کننده در المپیاد فیلمسازی اظهار داشت: مهمترین مرکز آموزش فیلمسازی کشور در حال حاضر انجمن سینمای جوانان ایران است که در سراسر کشور دفاتر مختلفی دارد. انجمن سینمای جوانان علاوه بر امکان کشف استعداد، شرایط سرویس دادن در زمینه‌های مختلف آموزشی در نقاط مختلف را نیز به نوجوانان داراست. از سوی دیگر کشف نوجوانان علاقه‌مند و توانا به حوزه فیلمسازی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در دل برگزاری المپیاد شکل می‌گیرد. نکته مهمی که امسال روی آن تاکید داریم این است که ایده‌هایی که توسط نوجوانان مستعد مطرح می شود، در حوزه فیلم‌های کودک و نوجوان باشند، در واقع این ایده‌ها برای مخاطب آثار سینمای کودکان و نوجوانان ارائه شوند.

* نوجوانانی که در المپیاد سال گذشته و سال قبل‌تر شرکت داشتند همچنان در اولویت ما هستند

وی با اشاره به وضعیت کنونی برگزیدگان دوره‌های قبل با توجه به برگزاری دو دوره از این المپیاد گفت: برخی از علاقه‌مندان و نوجوانان مستعد در این فضا ماندند که امسال نیز در اولویت مهمانان ما در المپیاد سوم اصفهان هستند. ما امسال در فراخوان نیز اعلام کردیم، نوجوانانی که در المپیاد سال گذشته و سال قبل‌تر شرکت داشتند همچنان در اولویت ما هستند که آثارشان بررسی شود تا مجدداً به کارگاه‌ها دعوت شوند. این اتفاق این دوره هم خواهد افتاد مگر این که رده سنی نوجوانان از تعریفی که امسال در فراخوان داشتیم تغییر کرده باشد و نتوانند در المپیاد شرکت داشته باشند. امسال المپیاد شامل نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ ساله می‌شود.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ادامه داد: عده دیگری از نوجوانان راه یافته به المپیاد نیز در انجمن سینمای جوان بورسیه شدند. با توجه به حمایت یونیسف در سال گذشته که بخشی از هزینه ادامه تحصیل آنان را متقبل شد، نوجوانان برگزیده توانستند از دوره‌هایی که برای آنها برگزار شد بهره‌برداری کنند. این اتفاق در دفتر آباده در استان فارس پررنگ‌تر بود اما امیدواریم که این نوجوانان و دیگر علاقه‌مندان در سراسر کشور همچنان در حوزه فیلم و فیلمسازی بمانند و بدرخشند.

وی در پاسخ به این سوال که انجمن سینمای جوانان به عنوان یکی از نهادهای برگزارکننده المپیاد فیلمسازی چه شرایط ویژه‌ای را برای نوجوانان علاقمند و مستعد فراهم می‌کندریال گفت: سال گذشته بخشی از هزینه آموزش نوجوانان برگزیده را یونیسف متقبل شد و مابقی آن را نیز انجمن سینمای جوان پرداخت کرد. در واقع دوره‌های آموزشی فیلمسازی برای نوجوانان برگزیده به شکل رایگان از سوی انجمن برگزار شد.
موسوی درباره برگزاری همزمان المپیاد فیلمسازی نوجوانان با جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: این امر، امر مستقلی است و می‌تواند به شکل جداگانه هم برگزار شود اما به این دلیل در حاشیه جشنواره فیلم کودک اصفهان برگزار می‌شود که ما در فراخوان اعلام کردیم محتوای فیلم‌ها و ایده‌هایی که ارائه می‌شوند برای کودکان باشد. بنابراین از این حیث المپیاد به جشنواره نزدیک است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه با برگزاری همزمان المپیاد فیلمسازی و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نوجوانان مستعد و علاقه‌مند از نزدیک حضور در یک جشنواره بین‌المللی، هیجان و اتفاقات آن و شور و نشاطی را که در آن ایام وجود دارد، تجربه می‌کنند. این قضیه نیز می‌تواند برای نوجوانان جذاب باشد. همچنین در ایام برگزاری جشنواره نیز کارگاه های کوتاه مدتی برای نوجوانان راه یافته به مرحله نهایی برگزار می‌کنیم و این مسئله نیز برای نوجوانان مفید خواهد بود و تمامی این نکات تناسب معنایی و موضوعی المپیاد با جشنواره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را بیشتر می‌کند.

موسوی در پایان نیز یادآور شد: استقبال علاقمندان و نوجوانان از سومین المپیاد فیلمسازی تا به الان خوب بوده است. در واقع می‌توان گفت فضایی که ایجاد شده برای نوجوانان نشاط آور است، علاقه‌مندان به دفاتر سینمای جوان مراجعه می‌کنند و خودشان را در اتفاق‌های مهم سینمای کودک و نوجوان سهیم می‌دانند. به نظر می‌رسد از آن جایی که این اتفاق هر سال بیشتر از قبل جا می‌افتد و گسترده‌تر می‌شود استقبال از آن نیز رشد می‌کند.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ۲۸ مرداد تا ۴ شهریورماه ۱۳۹۸ (همزمان با عید سعید غدیرخم) در دو بخش مسابقه سینمای بین‌المللی و سینمای ایران در شهر اصفهان برگزار می‌شود. آثار قابل تبدیل به وب‌سری یکی از زیرمجموعه‌های بخش سینمای ایران است.


نظرات بینندگان