کد خبر: ۱۳۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد؛

سوداگری شرکت‌های اقتصادی در تبلیغ شیر خشک/ افتتاح دومین بانک شیر کشور در شیراز

بهادر گفت: در دهه هفتاد شرکت‌های اقتصادی تبلیغ شیر خشک می‌کردند و برای سوادگری اقتصادی بی‌توجهی به شیر مادر را ترویج دادند.

به گزارش شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همایش ترویج تغذیه با شیر مادر که با حضور معاون بهداشت وزیر بهداشت و نمایندگان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور برگزار شد، گفت: در دهه هفتاد شرکت‌های اقتصادی تبلیغ شیر خشک می‌کردند و برای سوادگری اقتصادی بی‌توجهی به شیر مادر را ترویج دادند.

علی بهادر با اعتقاد به اینکه منافع اقتصادی برخی انسان‌ها را به کج‌راهه می‌برد، تصریح کرد: باید دوباره اهمیت تغذیه با شیر مادر را به مادران جامعه گوشزد کنیم زیرا ارتباط عاطفی مادر و فرزند نیز در همین راستا شکل می‌گیرد و نمی‌توان این دو را از هم جدا کرد.

وی با اشاره به آیات قرآنی که میفرماید حداقل 2 سال نوزاد باید از شیر مادر تغذیه کند، گفت: محرومیت از تغذیه با شیر مادر خطر بسیاری از بیماری ها را برای نوزاد به دنبال دارد.

بهادر به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی ترویج تغذیه با شیر مادر اشاره و اظهار کرد: کارکنان بیمارستان ها، ماماها، پرستاران و پزشکان افرادی هستند که می توانند در این زمینه ایفای نقش کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از افتتاح بانک شیر در شیراز خبر داد و افزود: این خدمت تکمیل کننده اقدامات آموزشی مانند همایش ترویج تغذیه با شیر مادر است. بانک شیری که امروز در بیمارستان حضرت زینب (س) شیراز افتتاح شد، کمکی است به مادرانی که نمی‌توانند به هر دلیلی به فرزند خود شیر دهند تا نوزادان آن‌ها نیز از تغذیه با شیر مادر محروم نشوند.

وی با اشاره به اهمیت بالای بانک شیر نیز گفت: در سال‌های اخیر نزدیک به 2 هزار پروژه در کشور افتتاح کردیم اما به نظر می‌رسد افتتاح این بانک شیر به‌عنوان دومین بانک شیر در کشور پس از تبریز در شیراز جزو پروژه‌های بسیار خوب و شاخص بود.

فعالیت 60 مرکز مشاوره شیردهی در مراکز درمانی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش بر نقش حمایتی خانواده، محیط کار و جامعه در موفقیت مادران در امر شیردهی تاکید و اظهار کرد: تا کنون ۱۲ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت نوزادان و کودکان اجرا شده است از جمله طرح هایی با موضوعاتی نظیر بررسی الگوی تغذیه با شیر مادر در ۲۴ ساعت اول تولد و عوامل موثر بر آن، بررسی الگوی تغذیه با شیر مادر در کودکان ۶ ماهه، بررسی الگوی تغذیه با شیر مادر در کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه، بررسی شاخص های آنتروپومتریک بدو تولد و عوامل زمینه ای مرتبط با آن، بررسی وضعیت شیوه زندگی کودکان ۳ تا ۶ سال و بررسی وضعیت بهداشت دهان و دندان در کودکان زیر ۶ که در همگی تاثیرات مثب تغذیه با شیر مادر اثبات شده است.

عبدالرسول همتی گفت: افتتاح اتاق شیر مادر در فرودگاه بین المللی شهید آیت الله دستغیب، طراحی دوره آموزشی ۱۰۸ ساعته تئوری و عملی برای تربیت مشاوران ارشد در دانشگاه به عنوان هسته آموزشی شیر مادر، تربیت ۲۲ مشاور ارشد شیر مادر دانشگاهی، کسب موفقیت دو نفر از مشاوران شیردهی دانشگاه به عنوان مدرس ارشد کشوری و راه اندازی اتاق مشاوره شیر مادر در بانک اهدای شیر بیمارستان حضرت زینب(س)، از جمله دستاورد های ویژه در برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در مجموعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

وی به برگزاری ۱۱ نشست هماهنگی مشترک با معاونت درمان برای راه اندازی بانک شیر، تامین نیروی انسانی در اتاق مشاوره مستقر در مجاورت بانک شیر بیمارستان حضرت زینب (س)، تجهیز اتاق شیردهی بیمارستان حضرت زینب(س)، بسترسازی در جامعه با تبلیغات گسترده در سطح شهر اشاره و اظهار کرد: 50مرکز مشاوره شیردهی در سال 96 به 60 مرکز در سال 97 افزایش یافته است.

محمدباقر حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش با اشاره به راه اندازی نخستین بانک شیر مادر کشور در تبریز، تشکیلات این مرکز را معرفی کرد و گفت: پس از اهدای شیر، ضمن انجام آزمایش سلامت، کارهای اسکرین، جمع آوری و آماده سازی شیرهای اهدایی در این بانک شیر مادر انجام می شود.

بنابراین گزارش، بانک شیر مادر ابتدا در تبریز و اکنون در شیراز به عنوان دومین بانک شیر کشور در بیمارستان حضرت زینب(س) جهت اهدای شیر به نوزادانی افتتاح شده است که به هر دلیلی از تغذیه با شیر مادر محروم هستند.

همایش ترویج تغذیه با شیر مادر امروز نهم مرداد، در سالن سعدی مجتمع ولایت با حضور دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور، برگزار شد. تقدیر از فعالان عرصه سلامت شیر مادر و رونمایی نمادین از بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب (س) از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان