کد خبر: ۱۳۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸

سینما امید به مرودشت فارس رسید

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور، با هدف تحقق شعار "ایران تهران نیست" و افزایش توان زیرساختی و اشتغال‌زایی سینمای کشور و نیز برقراری عدالت فرهنگی، اختصاص سینما امید به مرودشت استان فارس را اعلام کرد.
 به نقل از شیرازه، رمضان‌علی حیدری خلیلی در نشست هماهنگی و تبادل تفاهم‌نامه اجرای طرح پردیس سینمایی امید مرودشت گفت: توجه به توسعه زیرساخت‌های سینمایی از اولویت‌های برنامه‌ای سازمان سینمایی در سال جاری است که با جدیت در شهرهای فاقد سینما که از سرانه جمعیتی مناسبی برخوردارند، با جلب مشارکت شهرداری ها پیگیری خواهد شد.

وی ضمن بازدید از مکان‌های در نظر گرفته شده برای احداث پردیس سینمایی امید مرودشت، گفت: در این مرحله، ۱۳شهر در سراسر کشور و مجموعاً ۴۲ سالن سینما به بهره‌برداری می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی کشور اعلام کرد: مرودشت به لحاظ پیشینه فرهنگی و تمدنی، سرانه جمعیت و شایستگی مردم به عنوان شهر برگزیده استان فارس و سیزدهمین ایستگاه برای اجرای طرح سینما امید تعیین شده است.

۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان سینمایی برای ساخت سینماهای امید

حیدری خلیلی با بیان اینکه این پروژه با محوریت و سرمایه‌گذاری شهرداری مرودشت احداث می‌شود، عنوان کرد: همچنین سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای کشور علاوه بر ارائه مشاوره‌های فنی، تهیه نقشه و طراحی سازه، پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان را به‌صورت کمک بلاعوض بر عهده دارد و مجوز پردیس سینمایی نیز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: برای حمایت بیشتر و سرعت‌بخشی به اجرای پروژه با معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور توافق شده است که شهرداری‌های شهرهای فاقد سینما که در احداث پردیس سینمایی امید مشارکت دارند تا ۵۰۰ میلیون تومان به‌صورت کمک بلاعوض پرداخت کنند.

حیدری خلیلی افزود: براساس تصمیم‌های اتخاذشده و بررسی‌های میدانی پردیس سینمایی امید در خیابان انقلاب، بوستان انقلاب مرودشت احداث خواهد شد و براساس توافقات به‌عمل آمده این پردیس در ۳ سالن با ظرفیت تقریبی ۳۰۰ صندلی و با حمایت سازمان سینمایی و سازمان شهرداری و دهیاری و محوریت شهرداری مرودشت به بهره‌برداری می‌رسد.

ظرفیت ایجاد سینمای بیشتر وجود دارد  

وی همچنین استان فارس را به لحاظ جایگاه ممتاز فرهنگی و تمدنی در عرصه ملی و بین المللی به عنوان یکی از قطب های مهم سینمایی کشور به لحاظ میزان تماشاگر سینما دانست و افزود: در تیرماه سال جاری سینما گلستان شیراز کاراترین سینما بر حسب میزان تماشاگر بوده است؛ به نحوی که در طول این ماه هر صندلی این سینما پذیرای ۱۰۸ نفر بوده که این رکورد نشانه اقبال کم نظیر مردم شیراز به سینماست و سینمای ایران باید قدردان این محبت و توجه باشد.

حیدری خلیلی در ادامه گفت: در حال حاضر به ازای هر  ۱۳۴هزار نفر یک سالن سینما در کشور وجود دارد و استان فارس با ۵ میلیون نفر جمعیت، برای رسیدن به سرانه هر ۱۰۰هزار نفر یک سالن سینما، ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد حداقل ۲۰ سالن سینمای دیگر را دارد.

ساخت سینما مطالبه اهالی فرهنگی و هنر مرودشت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اعلام حمایت از ساخت‌وساز مجتمع های فرهنگی سینمایی در شهر تاریخی فرهنگی مرودشت گفت: استاندار فارس از راه‌اندازی "پردیس سینمایی امید" پشتیبانی کرده است و قول مساعد به‌منظور آغاز فاز عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۸ گرفته شده است.

صابر سهرابی تأثیر این اتفاق فرهنگی را بسیار حائز اهمیت خواند و با اشاره به پیشینه، تاریخی، جمعیت و موقعیت جغرافیایی مرودشت بیان داشت: این فضای سینمایی به یکی از بهترین مکان‌های فرهنگی هنری تبدیل خواهد شد؛ چراکه مردم استان فارس به سینما اقبال دارند و هنرمندان و اهالی فرهنگ مرودشت نیز مطالبه گر فضای های مناسب سینمایی فرهنگی هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار داشت: سینما به عنوان پدیده‌ای نو توانسته در سالیان بعد از پیدایش علاوه بر جنبه‌های هنری دیگر، ظرفیت قدرتمند خود را در عرصه‌های مهم و در ارتباط با اجتماع به نمایش گذارد و از همین رو می‌تواند به‌منزله مکان و وسیله‌ای برای ارتباط جمعی به‌منظور نشر و گسترش فرهنگ نقشی کلیدی ایفا کند.

سهرابی افزود: اولین اقدامی که باید در این زمینه انجام شود ساخت و گسترش مجتمع‌های سینمایی است؛‌ همچنین  باید در طرح های تحقیقی و پژوهشی با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به ارزیابی نقش سینما در توسعه و گسترش فرهنگ و همچنین ساخت مجتمع های سینمایی بیشتر پرداخته شود.

شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

ایرنا

انتهای پیام/

نظرات بینندگان