کد خبر: ۱۳۱۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۳ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
تدبیر تازه ی شهرداری برای فرار از واقعیت؛

لاپوشانی بجای عذرخواهی/ آخر هفته حاشیه دار شهرداری شیراز

به نظر می رسد با یک عذرخواهی ساده، توبیخ ماموران و مدیر خاطی می شد موضوع را راحت تر جمع کرد و بیش از این احساسات و افکار عمومی را خدشه دار نکرد نه اینکه لاپوشانی تدبیر تازه ای برای فرار از اشتباه باشد.
به گزارش شیرازه، هفته گذشته را در حالی پشت سر گذاشتیم که کلیپی در فضای مجازی در خصوص برخورد ماموران تخلفات شهرداری شیراز منتشر شد.

در این کلیپ که توسط یکی از شهروندان ضبط شده، اعلام می شود که ماموران تخلفات شهرداری شیراز پیرمردی را به طرز اسفناکی سوار خودروی شهرداری کرده و درحالیکه درب خودرو باز است در حال حرکت هستند. 

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صحت و سقم ماجرا، با تعدادی از مسئولان در شهرداری شیراز تماس گرفتیم.

معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بی اطلاعی از واقعه رخ داده، گفت: هم اکنون برای موضوع آتش سوزی کوه های کهمره سرخی در خارج از شیراز بسر می برم و به محض رسیدن به شیراز، موضوع را پیگیری و پاسخ را به اطلاع تان خواهم رساند.

وی با بیان اینکه مجموعه شهرداری و نیروهای تخلفات شهری تحت هیچ شرایطی حق ندارند حتی اگر کسی به آنها توهین کرد رفتار توهین آمیز داشته باشند، تاکید داشت: در صورتی که چنین برخوردی صورت گیرد، به شدیدترین روش برخورد خواهیم کرد.

شهرداری شیراز با انتشار یک فیلم جوابیه ای را صادر کرد؛ از خودروی تخلفات شهرداری با درب خراب که مکرراً بر هم کوبیده می شود فیلمی ضبط و منتشر شده و ماجرای سوار کردن یک شهروند و حرکت با درب باز را از اساس کذب اعلام کرد.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

این در حالی است که اگر فیلم حرکت خودروی شهرداری با درب باز، کمی با دقت بیشتر مشاهده شود پاهای آویزان فردی از درب جلو به چشم می خورد که این نکته نیز جای بسی تامل است.

سعید نظری عضو شورای شهر شیراز در این خصوص در صفحه اینستاگرامی خود نوشت:
به دنبال انتشار کلیپی از یک خودرو رفع تخلفات شهری شهرداری شیراز و ادعای یک شهروند مبنی بر اینکه پیرمرد دستفروشی توسط کارکنان شهرداری به اجبار و با درب باز خودرو در حال انتقال است.
به اطلاع شهروندان عزیز می‌رساند موضوع بلافاصله مورد بررسی قرار گرفته و از جهت وظیفه نظارتی شورای شهر از مدیران معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز توضیح خواستم و در نهایت مشخص شد که درب خودرو رفع تخلفات شهرداری شیراز به دلیل نقص فنی قفل‌ بسته نمی‌شده و مجبور به تردد با درب باز می‌شوند لذا در هنگام تصویربرداری هیچ‌کس جز کارکنان شهرداری شیراز درون خودرو حضور ندارند.
لذا ضمن تکذیب موضوع از شهروندان و موکلان عزیز استدعا دارد از انتشار چنین کلیپی به جد خودداری نمایند.

و اما پاهای آویزان از درب خودروی شهرداری حکم همان دم خروسی را دارد که جواب واضحی درخصوص آن داده نشده است و در واکنش به مطلب منتشر شده از سوی این عضو شورا، پاهای آویزان از درب خودرو توسط یکی از شهروندان مورد سوال قرار گرفت که پاسخ عجیبی از سوی صدری روابط عمومی شهرداری شیراز ارائه شد!

صدری در پاسخ به اینکه پایی که از خودرو بیرون است متعلق به کیست، اعلام کرده بود که پای کارمندان تخلفات شهری است!



بر فرض مثال که خرابی درب خودرو و اینکه پاهای مامور شهرداری از دربِ معیوب خودرو آویزان بوده است را نادیده بگیریم و یا اصلا بپذیریم، اما چرایی این نوع نشستن در خودرو توسط یک مامور شهرداری باید جالب باشد!

معاون فرهنگی شهرداری شیراز در گفتگو با شیرازه، درخصوص برخوردهای ناشایست برخی از ماموران شهرداری با افرادی که بخاطر نوع مشاغلشان سد معبر به حساب می آیند، گفت: برخورد انتظامی با نوع رفتار فرهنگی متفاوت است.

ابراهیم گشتاسبی راد با اظهار اینکه متاسفانه گاهی مقاومت افراد متخلف به بروز خشونت منتهی می شود، اعلام کرد: عدم اعتماد به کسانی که مامور قانون هستند معمولا مشکل ایجاد می کند.

وی با اعلام اینکه ما باید به عنوان ناظرِ این اتفاقات واقع بینانه رفتار کنیم، افزود: متاسفانه این موضوع بطور مستقیم با معیشت بخشی از مردم ارتباط دارد و باید این موضوع را هم مورد توجه قرار بدهیم.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز بر روی تاکیدِ معاون خدمات شهری بر روی حفظ کرامت انسانی افرادی که در قالب سد معابر هستند اذعان داشت و گفت: اگر ماموری در این قضایا تخلف کرده باشد قطعا مجازات خواهد شد.

گشتاسبی راد بازخورد رفتار فرهنگی با انتظامی را متفاوت دانست و اعلام کرد که ما باید برای کسانی که نیازمند هستند و باید زندگی شان را بچرخانند محل هایی را در نظر بگیریم که بتوانند کار کنند.

وی به بخشی از علت جلوگیری از فعالیت افراد دستفروش اشاره کرد و اظهار داشت: با حضور تعداد زیادی از دستفروش ها، مغازه دارهایی که مالیات می پردازند و به دنبال کسب و کار هستند فعالیتشان تحت الشعاع قرار می گیرد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز در ادامه با تاکید بر برخورد با فرد متخلف (دستفروش باشد و یا مامور شهرداری)، بیان کرد: اما برخورد نباید با خشونت و نامناسب باشد.

گشتاسبی راد در پاسخ به اینکه زنان دستفروشی که بی سرپرست یا بدسرپرست هستند با محدودیت هایی روبرو هستند که ما برای حل این مشکل که به دنبال راهکار و راه چاره هستیم، گفت: در محیط های نمایشگاهی و یا قسمت هایی از شهر اجازه فعالیت به آنها می دهیم که البته این ها در حکم مسکن هستند نه درمان؛ این افراد بایستی به جایی برسند که بتوانند زندگی خودشان را به سهولت اداره کنند.

وی افزود: مغازه هایی در باغ نارنج متعلق به شهرداری است که قصد داریم تعدادی از آنها را برای مدت دو سال در اختیار این بانوان قرار بدهیم تا زمانی که شرایط مناسبی داشته باشند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز که قرار بود موضوع فیلم را پیگیری و اطلاع دهد، با اشاره به فیلم جوابیه شهرداری شیراز، گفت: درب خودرو خراب بوده و اگر برخوردی با بارفروش شده، چرا هیچ وسیله ای پشت وانت نیست؟ اگر برخوردی شده بایستی وسایل بارفروش جمع آوری شده باشد.

حسن پور همچنین اظهار داشت: ما کاری به افراد نداریم، یا خودروی شان توقیف می شود و یا مدارک خودروی آنها، و اصلا رسم بر این نیست که دست فروش یا بارفروش را به وسیله خودرو انتقال بدهند.

و اما آخرین نکته این است که فردی در فیلم ضبط شده شهرداری بدون وقفه درب خودرو را بر هم می کوبد که این موضوع نشان می دهد دلسوزی برای بیت المال نیز باید در این مجموعه گوشزد و تقویت بشود.

به گزارش شیرازه، کمپین هایی در این راستا ایجاد شد که برای حمایت از این افراد تلاش هایی داشته اند اما انتظار می رود که بالاخره یک فکر مناسبی برای بهبود وضعیت این بانوان اتخاذ شود.

فرد دستفروش اگرچه گهگاهی قانون را رعایت نمی کند و متخلف است، اما این موضوع دلیل و توجیه مناسبی برای بروز هرگونه برخورد و رفتار از سوی ماموران شهرداری و غیره نیست.

آقای شهردار! به نظر می رسد با یک عذرخواهی ساده، توبیخ ماموران و مدیر خاطی می شد موضوع را راحت تر جمع کرد و بیش از این احساسات و افکار عمومی را خدشه دار نکرد نه اینکه لاپوشانی تدبیر تازه ای برای فرار از اشتباه باشد...


نظرات بینندگان